Nytt och noterat – januari 2024

Porträtt på forskare.
Fr v, överst: Antonio Capezza, Lilian Matthiesen, Josefin Larsson. Nederst: Jan Gulliksen, Muhammet S. Toprak. (Foto: KTH och Markus Marcetic)
Publicerad 2024-04-04

Vem har fått vilka anslag? Vilka rön, resultat och forskare har uppmärksammats i omvärlden? Under vinjetten Nytt och noterat ges ett axplock av senaste nytt och händelser från KTH.

Matematiker prisas för analys

Lilian Matthiesen , universitetslektor vid institutionen för matematik, har tilldelats Tage Erlanders pris. Motiveringen för utmärkelsen, som delas ut av Kungliga Vetenskapsakademien, är att hon ska ”med nya metoder från högre Fourieranalys ha löst flera viktiga problem inom diofantisk geometri”. Tage Erlanders pris delas ut årligen för att stödja svensk forskning inom naturvetenskap, teknik och matematik. I år utdelas priset i matematik.

Prisad för inkluderande arbete

Jan Gulliksen , professor i människa-datorinteraktion, har tilldelats utmärkelsen ACM SIGCHI Societal Impact Award för sin forskning och verksamhet med fokus på att skapa ett mer inkluderande samhälle genom digitalisering. Gulliksen får priset enligt motiveringen för nytänkandet och djupet i forskning, arbetet för direkt samhällspåverkan och ledarskap inom området. SIGCHI är ett internationellt nätverk inom humanteknologi och människa-datorinteraktion.

Utmärkelse för materialkemi

Muhammet S. Toprak , professor i materialkemi, har fått den internationella utmärkelsen Global Star Award. Priset delades ut under konferensen ICACC2024, arrangerad av The American Ceramic Society, för hans bidrag till Engineering Ceramics Division (ECD) och till det tekniska programmet för International Conference & Exposition on Advanced Ceramics & Composites (ICACC).

Astrofysiker till KVA

Josefin Larsson , professor i astrofysik, har valts in som ledamot i Kungliga Vetenskapsakademien. Larsson studerar extrema astrofysikaliska objekt som supernovor och gammablixtar och valdes in i klassen för astronomi och rymdvetenskaper.

Polymerforskare i tidskriftsråd

Antonio Capezza , forskare inom polymera material, har tillsammans med ett 20-tal andra unga internationella forskare valts in i ett nytt expertråd för den vetenskapliga tidskriften Biomacromolecules, som är en av världens mest citerade inom sitt område. Syftet är att rådet ska bidra med nya perspektiv i arbetet med att utveckla publikationen och att främja samarbetet mellan unga och seniora forskare.

Text: Christer Gummeson ( gummeson@kth.se )

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH