Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

6. Mål och examination

Mål och examination, reflektionsseminarium period 2 2016/2017

Förberedelse inför reflektionen (alla)

Läs texten Kursmål, programmål, betygskriterier och examination.

Läs i självvärderingen av datateknikutbildningen 2012 motiveringen av varför D-programmet uppfyller ett av målen i examensordningen (välj själv vilket av de sex målen du läser om; första målet börjar på sida 9 i texten).

Skriftlig reflektion för årskurs 1 (prosam16)

Skriv en reflekterande text på 500-900 ord som besvarar nedanstående frågor.

  • Vilket av målen för D-programmet har du starkast åsikter om, positivt eller negativt? Motivera och reflektera!
  • Välj en av kurserna som började i period 1 eller 2 och slå upp kursmålen. Vilka av examensordningens mål (alltså inte programmålen!) bidrar kursen till att uppfylla? Förklara och reflektera!
  • Reflektera över examinationen i kurserna som du läst i period 1. Har det varit tydligt vad som krävs för olika betyg? Har examinationen varit målrelaterad, det vill säga har det varit målen eller något annat som examinerats?
  • I första reflektionsseminariet valde du att pröva någon studieteknik/studievana. Hur har det fungerat och vad tror du att det gett för resultat? Reflektera över kurserna och din studieteknik! 

Skriftlig reflektion för årskurs 2 och 3 (prosam15, prosam15s, prosam14, prosam14s)

Gör en skriftlig reflektion på 600-1000 ord där du reflekterar kring nedanstående frågor. Tänk  på att reflektionen i vissa delar ska nå upp till nivå 3-4 (beskrivning av reflektionsnivåer) för att VG ska kunna ges. Ta gärna ut svängarna i reflektionen och visa att du verkligen har åsikter och motiveringar till åsikterna.

  • Reflektera över examensordningenlärandemål, examination och betygskriterier. Alla dessa fyra ord ska ingå i reflektionen. Utgå från texterna och ta gärna inspiration från frågorna för årskurs 1 ovan.
  • Reflektera över dina studier i period 1 och över höstens kurser. (Om du går prosam15s ska du reflektera över den studieteknik/studievana du valde att pröva vid studieteknikseminariet i period 1.)

Lämna in den skriftliga reflektionen

Skriv ditt namn och gruppnummer överst i dokumentet! Dokumentet ska vara sparat i PDF. Instruktioner för det finns på första seminariets webbsida. Förnamnet på dokumentet ska vara ditt namn utan åäö-prickar på formen Fornamn-Efternamn, till exempel Bjorn-Brannstrom.pdf

Senast den 11 november 2016 klockan 13.00 ska du lägga upp din skriftliga reflektion på gruppens katalog på skolans Ubuntudatorer

/info/prosam16/seminarier-1617/period-2/grupp-x

där x är ditt gruppnummer. Noggrannare instruktioner om kopieringen finns på första seminariets webbsida. Att kunna lägga upp sin reflektion på rätt katalog med rätt namn ingår i skötsamhetsbedömningen.

Läs övriga gruppdeltagares skriftliga reflektioner före reflektionsseminariet

Läs igenom alla dokument på din grupps katalog ovan. Stryk under eller notera en mening i varje reflektionsdokument som du tycker är särskilt intressant eller viktig. Ta med understrykningarna eller noterade meningarna på papper till seminariet, för denna gång samlar vi in dessa! Skriv därför ditt namn överst på papperet (eller bunten med reflektioner med understrykningar).

Gå på reflektionsseminariet och var aktiv

Leta reda på ditt gruppnummer i tabellen nedan. Då ser du när (rad) och var (kolumn) din grupp ska träffas den 17 eller 22 november 2016. Reflektionsseminariet varar omkring en timme. Notera den exakta starttiden och kom i tid.

tid 1625 4523 4618 523
Cvap/RPL
F0
TMH
17 november kl 8.15 7 31 25 10
17 november kl 9.30 8 32 26 11
17 november kl 11.00 9 (ändrad tid!) 28 33 4 12
17 november kl 13.00 16 29 34 (ändrad tid!) 5 37
17 november kl 14.30 17 1 13 38
17 november kl 16.00 18 2 14
22 november kl 13.00 36 3 22 6 19
22 november kl 14.30 39 30 23 27 20
22 november kl 16.00 35 (ändrad tid!) 15 24 21

Beskrivning av hur man hittar till dom olika lokalerna finns under menyalternativet Lokaler till vänster.

Mer att läsa

Texterna innehåller fotnoter och länkar till fördjupad information.

Det finns nationell information för högskolelärare om hur man ska skriva lärandemål och utforma examination på webbplatsen kursutveckling.se.

Lärare Viggo Kann skapade sidan 1 november 2016

Viggo Kann flyttade sidan från Programsammanhållande kurs i datateknik (DD1390) 1 november 2016

kommenterade 1 november 2016

Är tanken att vi årskurs 2-3:are också ska återkoppla till vad vi personligen anser att kurserna förmedlat för kunskaper och förmågor under våra kursers gång?

Lärare kommenterade 1 november 2016

Måns, uppgiften är för årskurs 2-3 löst specad till innehållet. Skriv gärna om det du finner mest angeläget och intressant!

kommenterade 1 november 2016

Period 2-mappen finns inte på SFTP-servern på Cyberduck. Hoppas den dyker upp där snart.

kommenterade 7 november 2016

Har det inte gjorts någon självvärdering sedan 2012?

Lärare kommenterade 7 november 2016

Självvärderingen gjordes som en del av Universitetskanslersämbetets utvärdering av alla Sveriges ingenjörsprogram. Utvärderingscyklerna är sex år långa, så varje program i Sverige utvärderas ungefär vart sjätte år. Den utvärderingscykel som börjar i år kommer att ske på ett nytt sätt och mer utvärdera lärosätenas egna kvalitetsutvärderingssystem. Det sätter press på KTH att bli bättre på att utvärdera sin egen kvalitet. Därför kommer det 2017 att börja göras årliga programanalyser, som är en sorts självvärderingar av programmen. När programanalysen för D-programmet är klar 2017 kommer jag att lägga upp den på prosamkurswebben.

Den som vill veta mer om det nya nationella kvalitetsutvärderingssystemet för högre utbildning kan läsa här.

kommenterade 7 november 2016

Nu ser jag en mapp "period-2" i seminarier-1617, men den visas med en genvägsikon och inte en mappikon och när jag dubberklickar på den får jag felmeddelandet "Kan inte läsa mappinnehåll".

kommenterade 13 november 2016

Hej! Jag missade att lämna in min uppsats i tid. Jag har läst examineringskraven och om jag har förstått det rätt så borde jag ändå lämna in en uppsats, trots att jag är sen, stämmer detta?

Lärare kommenterade 13 november 2016

@Johan: Ja, reflektionsdokumentet är obligatoriskt. Skicka helst in det inom en vecka efter seminariet för att undvika minuspoäng.

kommenterade 15 november 2016

@Viggo: Ska jag tolka detta som att det skulle resultera i minuspoäng ifall jag lämnar in uppsatsen ikväll? Är det absolut bäst att jag lämnar in det efter att min grupps seminarium har varit?

Lärare kommenterade 15 november 2016

Hej Johan! Inga minuspoäng förrän efter en vecka efter seminariet. Jag klipper in reglerna:

Vad händer om du inte lämnar in din skriftliga reflektion i tid?

Kursen bygger på att alla lämnar in sina reflektionstexter i tid. Om du inte gör det så har du möjlighet att lämna in den upp till en vecka efter seminariet. Om du lämnar in den ännu senare så får du -2 poäng. Förr eller senare måste du lämna in den för att bli klar med kursen.

kommenterade 15 november 2016

Tack för det väldigt snabba svaret och jag får ursäkta för att jag inte hade läst reglerna noggrannt nog.

kommenterade 15 november 2016

Hej igen.

Jag har nu lämnat in filen i rätt grupp med rätt namn, men jag missade att skriva gruppen överst i filen och jag kan inte ta bort den och skicka in den korrekta. Jag laddade därför upp "Johan-Sjolen2.pdf" med det korrekta formatet.

Ifall någon med privilegierna kan ta bort Johan-Sjolen.pdf och byta namn på Johan-Sjolen2.pdf till Johan-Sjolen.pdf så skulle jag vara enormt tacksam. Jag är i grupp 23.