Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Experimentera tillsammans på Vetenskapens Hus

Har du ett barn eller barnbarn som är 7-10 år och tycker ni båda att det är roligt med naturvetenskap, teknik och matematik och vill göra något tillsammans? Då kan det här vara ett tillfälle för er! Under två timmar experimenterar och utforskar vi i våra laboratorier. Vi tar också en liten paus och bjuder på fika och då berättar vi mer om vad vi gör i Vetenskapens Hus.

Tid: Lö 2022-03-19 kl 10.00 - 15.00

Plats: Vetenskapens Hus, Roslagstullsbacken 29 i Stockholm

Exportera till kalender

Information

Aktiviteten ges för barn med medföljande vuxen. Ni gör alla moment tillsammans under ledning av en student från KTH eller Stockholms universitet som arbetar på Vetenskapens Hus. Aktiviteten är två timmar med fikapaus. 

Med reservation för ändringar i programinnehållet.

Plats: Vetenskapens Hus, Roslagstullsbacken 29 i Stockholm
Datum: lördagen den 19 mars 2022
Tider: 10:00-12:00 alt. 13:00-15:00
Kostnad: 350 kr (för barn tillsammans med vuxen inkl. material och fika)
Målgrupp: barn i åldern 7-10 år tillsammans med en vuxen

Anmälan

Eventet är fullt.

På grund av den pågående pandemin begränsas gruppstorleken per laborationssal till totalt 16 personer. Max 32 personer per tillfälle. Först till kvarn gäller. I samband med besked om plats kommer du att få ett Swish-nummer för betalning. Först när betalning är gjord räknas din plats som bekräftad.

Vid bekräftelsen kommer du att få välja mellan två aktiviteter:

1. Mineraldetektiv och fossiljägare

I denna aktivitet arbetar vi som geologer, beskriver och identifierar några av Sveriges vanligaste mineral. Vi upptäcker skillnader på till synes lika mineral och testa hur man kan identifiera mineral med hjälp av streckfärg, magnetism och hårdhet. Vi tittar också på olika bergarter och utforskar mer om och spårar fossil.

Visste du att mineral används för att göra föremål du använder varje dag i ditt liv, t ex din dator och din telefon?

2. Design med 3D-skrivare

I denna aktivitet utforskar vi möjligheterna med 3D-skrivartekniken. Ni skissar på en modell på papper, ritar den i ett enkelt CAD-program på datorn och printar ut modellen i en 3D-skrivare. Blev modellen som ni tänkt? Blev designen funktionell eller behöver ni förbättra den?

Visste du att det bara tar några dagar att göra ett hus i betong med 3D-skrivare istället för några månader med traditionell teknik?