5 frågor om utbyten i Europa

Nu börjar temat gällande Erasmus att lida mot sitt slut, och därför tänkte jag att det kunde passa bra med fem frågor som väldigt många studenter funderar över innan de söker eller påbörjar sitt utbyte. Jag som har varit i München, Tyskland, har såklart svårt att veta hur det är på andra universitet eller i andra länder, men du kan åtminstone få ett hum om vad som kan vara bra att tänka på eller ta reda på! 🙂

1. Hur är studentlivet på andra universitet i Europa jämfört med KTH?

På TU München skiljde det sig en del åt jämfört med studentlivet på KTH. Där var huvudfokus (gällande studentlivet) på studentorganisationer. De flesta organisationerna sträckte sig över hela universitetet, och var inte programspecifika på något sätt. Det fanns studentfester (och väldigt stora sådana, se mitt inlägg om ESP19 – Sydtysklands Största Studentfest), men tyvärr inga sittningar eller gasquer. Vi hade även en internationell studentgrupp (ESN TUMi), där man kunde träffa andra utbytesstudenter och lära känna München bättre.

Som jag förstått det liknar TUMs studentliv många andra universitets studentliv i Tyskland, där det även brukar finnas många olika sporter att utöva och idrottslag att gå med i. Oavsett hur studentlivet ser ut på det universitet som du funderar på att göra utbyte på, så uppmuntrar jag dig verkligen till att vara en del av det! Det tillför otroligt mycket till dina utbytesstudier, och det finns även en stor chans att det är där du träffar de kompisar du kommer att hänga med under dina utlandsstudier! (I mitt inlägg Våga aktivera dig! kan du läsa lite mer om den studentorganisationen som jag var med i under mitt utbyte, TUfast, och andra aktiviteter på TUM).

Fick lära mig hur man laminerar kolfiber under mitt utbyte tack vare att jag gick med i en studentorganisation (TUfast)!

2. Hur ser terminerna ut?

I de flesta länder i Europa är terminerna väldigt lika de på KTH, förutom att man oftast läser sina kurser under hela terminer istället för perioder. I vissa länder skiljer det sig dock ganska ordentligt från de terminer vi har på KTH. I Tyskland och Österrike till exempel är terminerna väldigt förskjutna jämfört med KTH, och höstterminen börjar inte förrän i oktober (och slutar i mars med tentor), och sedan tar vårterminen vid i mitten av april (och slutar i augusti/september med tentor). Ta reda på hur det är på de universitet som du är intresserad av, då det kan vara bra att veta för att kunna planera kursupplägget under ditt utbyte.

3. Hur hittar man boende?

Boende är alltid något som är bra att tänka på när man planerar att flytta, och som i det här fallet bo i ett annat land. Vad ligger den generella hyran på? Var hittar man boende som hyrs ut? Är det ett möblerat boende eller inte? Hjälper universitetet till att hitta boende?

För min del var det helt upp till mig själv att hitta boende. De få studentlägenheter som TUM tillhandahöll (eller gjorde reklam för) skickades ut som reklam i massmejl till alla utbytesstudenter på TUM (tusentals alltså) och det var först till kvarn som gällde – i princip omöjligt.

Istället letade jag på sidor liknande Blocket Bostad, och sådana sidor finns det massor av i Tyskland (både möblerade och omöblerade boenden, såväl som boenden som delas med andra personer – ofta studenter), vilka även finns i de flesta andra europeiska länder. I inlägget Att tänka på när man flyttar till München finns mycket matnyttigt gällande boende, där mycket även går att applicera på andra platser i Europa).

Lägenheten som jag bodde i under mitt utbyte. Lägenheten var möblerad och jag delade den med två andra studenter från KTH.

4. Är det ensamt att bo i ett annat land i ett helt år?

Absolut inte! Se till att hitta kompisar (kan vara både kurskamrater och personer du träffar på annat håll) och som jag nämnde tidigare, så är det superkul att vara med i olika studentaktiviteter där du också kan träffa vänner (kanske till och med för livet!). Du väljer själv hur mycket du vill engagera dig, men är du ute efter att träffa vänner garanterar jag att du kommer att göra det!

Gjorde flera studiebesök med den internationella gruppen ESN TUMi, där man fick träffa många personer från olika länder! (Källa: Erdinger Bryggeris hemsida)

5. Fungerar det att ta sig fram på engelska?

I många städer och länder räcker det absolut med engelska. Det uppskattas dock ofta (och kan även vara väldigt fördelaktigt) att kunna det språk som talas i landet – åtminstone lite grann (som exempelvis artighetsfraser). I vissa länder är det krångligare att ta sig fram på engelska, och det kan också bero på var i landet du befinner dig. Det finns troligtvis en större chans att engelska talas i huvudstäder jämfört med mindre städer i landet. I München uppskattades det om man kunde tyska, men det krävdes inte för att kunna göra sig förstådd. Om du inte kan språket i det land du planerar att göra utbyte i, passa på att ta språkkurser under ditt utbyte. På många universitet kan du läsa språkkurser, och varför inte ta chansen att lära sig lite när man ändå bor i det landet?

Hej! Jag heter Signe Stéen och jag läser mitt fjärde år på Civilingenjörsprogrammet Maskinteknik och mitt första år på mastern Industriell Produktutveckling - Mekatronik. Jag gjorde utlandsstudier inom utbytesprogrammet Erasmus på Technische Universität München (TUM) i Tyskland under mitt tredje år som civilingenjörsstudent (läsåret 2019/2020).