Implementation of Post-Build Configuration for Gateway Electronic Control Unit
Examensarbete presentation
Tid: Fr 2018-06-15 kl 13.00
Plats: Seminar room Grimeton at CoS, Kistagången 16, East, Floor 4, Elevator B, Kista
Medverkande: Tanoh Henry-Gertrude
Inbyggda system har okat i fordonsindustrin. Utvecklingen av dessa inbyggda programvara har varit komplex och ar inte genomforbar per ett enhet. Idag ar utvecklingen gjort av tre foretag: en OEM (Original Equipement Manufacturer), Tier-1 leverantorer som tillhandahaller mjukvara till OEMs, Tier-2 leverantorer som tillhandahaller elektroniska styrenheter (ECU) hardvaror.
Förmedlingsnod ECU är en viktig komponent i ett fordons elektriska/elektroniska (E/E) arkitektur. En tredje part implementerar, som skiljer sig från OEM, de flesta funktionerna av den förmedlingsnod ECU. En viktig egenskap för en förmedlingsnod är att tillhandahålla en mycket flexibel konfiguration. Denna flexibilitet tillåter (OEM) att anpassa förmedlingsnod till olika kraven och fordonarkitekturer.
Denna avhandling undersöker genomförandet av Post-build konfigurationen, ocksa kallad dynamisk konfigurationen för en förmedlingsnod ECU. För det första gers bakgrund på AUTOSAR och den nuvarande E/E arkitekturen för den ECU. De kommunikation protokoll som används förklaras. Utformningen av en potentiell lösning och dess genomförande diskuteras. Implementeringen utvärderas genom regressionstest av routingsfunktionaliteten. Behandlingstid, minneseffektivitet och skalning av lösningen beaktas också.
Resultaten av konstruktionen och genomförandet om det bedömdes som lämpligt skulle kunna användas som ett springbräda för att möjliggöra postbyggnad i en befintlig förmedlingsnod arkitektur. Resultaten kan konsolidera vägen mot full överensstämmelse med AUTOSAR.
Nyckelord: ECU, AUTOSAR, Post-Build konfigurationen, Förmedlingsnod ECU