Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 11

  • Tre steg mot kreativ undervisning

    Hur kan utbildningarna på KTH utveckla studenternas skaparlust och innovativa förmågor? Anders Berglund för fram flera idéer i sin avhandling.

  • Lustfyllt lärande rustar för framtiden

    Jakob Kuttenkeuler undervisar i farkostteknik, men vill ge studenterna färdigheter i att lösa problem inom många ingenjörsområden. Hör honom berätta om pedagogik som entusiasmerar.

  • Lärare graderas efter skicklighet

    På Mälardalens högskola har man infört en karriärstege speciellt för undervisande lärare. Den som efter prövning hamnar högt upp på stegen har bättre chans till högre lön. Men framför allt gynnas studenterna av systemet, menar Kjell Åke Brorsson, lektor vid högskolan.

  • KTH:s pedagogik lockar Kroatien

    Kombinationsutbildningen civilingenjör och lärare var i fokus när kroatiska utbildningsministern nyligen besökte KTH. Kroatien ser över sitt utbildningssystem och ville lära sig mer om den svenska modellen.

  • Hundra masterstudenter bygger Stanfordinspirerade elbilar

    Masterstudenterna i maskinkonstruktion på KTH får en rivstart på sina studier redan första skolveckan i år. I ett koncept med inspiration från Stanford University i USA bygger de elmotordrivna lådbilar. Uppstartsveckan avslutas fredag 2 september med en nyinstiftad tävling som avgörs vid parken utanför KTH Maskinkonstruktion vid Brinellvägen på KTH:s campus. En tävling som är öppen för alla intresserade att besöka.

  • Elever i hetluften fick mersmak

    Ett antal gymnasielever från Bromma fick bli KTH-studenter för en dag. De fick smaka på både campusmiljön och äkta universitetsundervisning tillsammans med mastersstudenter.

  • Linda och Stefan får årets pedagogiska pris

    Linda Kann som undervisar i datalogi och Stefan Hallström lärare på Farkostteknik får KTH:s pedagogiska pris 2013.

  • Fler praktiska moment för studenterna

    Att utbilda ingenjörer som har en helhetssyn på tekniken, är kommunikativa och kan samarbeta i team. Kort sagt, ingenjörer som är bättre förberedda för dagens yrkesliv. Det är målsättningen för den nya utbildningsmodell som nu införs på samtliga KTH:s program.

  • Eco-bil skapas med CDIO-modellen

    På Design- och produktprogrammet är CDIO-modellen väl beprövad. Här har den funnits med redan från start. Nu 7 år senare, pågår en översyn för att komma vidare och säkra CDIO-tråden genom hela utbildningen.

  • Utmaning att nå fram till alla studenter

    Den största pedagogiska utmaningen är att nå ut till alla studenter. Inlärningsmönstren är många och dessutom har skillnaderna i studenternas bakgrund ökat de senaste åren. Det menar Stefan Hallström som fick KTH:s pedagogiska pris nyligen för sitt långvariga arbete med att stärka ingenjörsutbildningens kvalitet.

  • Regionalt CDIO-möte Europa/UK-Irland 8-9 (+10) jan 2024

    KTH har glädjen att vara värd för ett regionalt CDIO-möte för Europa och UK-Irland. Välkommen till en inspirerande dag, där kollegor och entusiaster träffas för att dela insikter, utbyta idéer och utforska trender inom CDIO.