Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 12

  • Ny organisation rustar KTH för framtiden

    Från och med den 1 januari 2018 sjösätts KTH:s nya organisation med fem skolor i stället för tio. – Vi bygger en organisation som på ett mer effektivt och tydligt sätt stöder vår excellens inom utbildning och som speglar KTH:s bredd och kompetens på ett bättre sätt, säger Sigbritt Karlsson, KTH:s rektor.

  • KTH utvecklar hållbar produktion i Södertälje

    Med utbildning och forskning inom hållbar produktion i nära samverkan med lokala företag spelar KTH:s nya campus i Södertälje en viktig roll för den industriella utvecklingen i regionen. Här finns labb där forskare, studenter, lärare och industripartner testar nya teknologier. Onsdag 23 maj var Kungen på besök.

  • Så blir det på KTH i höst

    Alla campus kommer att öppla för campusförlagd utbildning till hösten. Med start den 1 augusti kommer byggnader gradvis att öppna upp för studenter igen.

  • Istidsvandring blir digital

    Om skoleleverna inte kan ta sig till istidsvandringen får istidsvandringen komma till klassrummen. På kort tid har Naturens Hus gjort om en utomhusupplevelse till en digital vandring.

  • Studenterna som renar avloppsvatten från antibiotika

    Varje dag spolas mängder med läkemedelsrester ner i våra toaletter och går ut i avloppsvattnet. Det rubbar balansen i havets ekosystem. Men nu har ett studentlag från KTH, Karolinska institutet och Konstfack tagit fram en metod som kan lösa problemet.

  • Karma räddar överbliven mat från att slängas

    Karma är en tjänst där man via en app räddar överbliven mat från att slängas. Egentligen bygger tjänsten på att kunderna själva hämtar den mat de beställt. Men nu efter utbrottet av det nya Coronaviruset erbjuder de även hemleverans.

  • Högsta betyg till KTH:s lärarutbildning i matematik

    KTH:s ämneslärarutbildning i matematik får högsta betyg i en ny utvärdering av utbildning som Universitetskanslersämbetet (UKÄ) har gjort. Utbildningen innehåller många olika delar, och jag tror att samordningen och samarbetet har varit mycket viktiga för UKÄ:s bedömning, menar Mikael Cronhjort, pedagogisk utvecklare på KTH.

  • Indisk stad kan bli mer hållbar tack vare energistudenter

    Förra veckan gick den årliga tävlingen för studenter på Energy management-kursen av stapeln. Studenterna har arbetat med olika förslag på stadsutveckling – i år för ett område i den indiska staden Gurugram. Uppgiften var att utveckla ett stadsområde som ligger så nära noll som möjligt i fråga om utsläpp och energiåtgång. Detta genom att minimera energibehov, öka förnyelsebart och minska CO2-utsläpp.

  • Nytt makerspace på KTH Flemingsberg

    En 3D-studio, en finmekanisk verkstad och en social mötesplats. På KTH Flemingsberg Makerspace får studenterna möjlighet att ta sina idéer till nya nivåer.

  • ”Jag har min hobby som mitt jobb”

    Anders Cajander är universitetsadjunkt och avdelningschef för Hälsoinformatik och logistik på campus Flemingsberg. Efter att i många år ha arbetat i näringslivet blev han 2014 lärare på KTH. Och han älskar sitt jobb. Han tror att uppväxten i kombination med ett naturligt engagemang för att undervisa är det som gör honom till en bra lärare.

  • Möt Torbjörn Gräslund – CBH-skolans nya GA

    Torbjörn Gräslund är professor i medicinsk proteinteknologi och i sin forskning ägnar han sig åt att designa proteiner för medicinska tillämpningar. Från och med 1 januari i år är han också ny grundutbildningsansvarig, GA, på CBH-skolan. – Det vi gör på KTH är viktigt för samhället, vi gör utbildning som är fantastiskt bra. Bara att få vara med och leda utbildningen in i framtiden ska bli fantastiskt roligt och känns viktigt.

  • Hållbar utveckling inom program och kurser

    KTH:s hållbarhetsmål för utbildning anger att hållbar utveckling ska vara integrerat på samtliga program, vilket betyder att alla våra utbildningar förbereder studenterna på att de ska kunna bidra till en hållbar samhällsutveckling när de lämnar KTH och kommer ut i yrkeslivet. Dessutom finns det program med miljö och hållbar utveckling som huvudperspektiv* och dessa finns listade här.