Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 5

  • Plasma sänker bränsleförbrukningen för lastbilar

    Att minska långtradares användning av drivmedel är ett viktigt steg mot att nå de miljömål som finns på EU-nivå. Nu har forskare vid KTH genomfört ett forskningsprojekt med lyckat resultat. Med hjälp av plasmateknik har de visat det finns möjlighet att minska luftmotståndet och därmed sänka bränsleförbrukningen med upp till fem procent. Detta kan framstå som en blygsam minskning, men sett över den lastbilsflotta som rullar på jordens vägar gör detta stor skillnad, både för miljö och ekonomi.

  • KTH-forskning kan ge bättre lyftkraft åt flygplan

    KTH-professorn Johan Hoffman och hans forskarlag har tagit fram en ny metod för att beräkna luftströmmar kring bland annat flygplan. Metoden sparar pengar, ger minskad bränsleförbrukning och minskar därmed också koldioxidutsläppen. Resultatet har redan fått vingar och presenteras idag, den 15 januari, på världskonferensen för flyg- och rymdforskning ”SciTech2014” i Maryland USA.

  • Nytt biltak ger minskad bränsleförbrukning

    Nu har en forskare vid KTH lyckats minska vikten på ett biltak med 80 procent utan att för den sakens skull göra biltaket nämnvärt dyrare eller ge det sämre egenskaper. Snarare är det tvärtom, det nya biltaket ger större komfort och en kupé med bättre taluppfattbarhet. Om sättet att designa biltaket dessutom appliceras på hela bilen kan den minskade bränsleförbrukningen bli omfattande.

  • Flygplan med päls ett riktigt lyft

    Genom att studera flexibla objekt, till exempel hårstrån, och dess relation till luft och vatten har forskare från KTH tillsammans med kollegor från Italien gjort en upptäckt. De har kommit fram till att djur har stor hjälp av sin svans för att förflytta sig framåt. En positiv samverkan mellan svans och den omgivande luften eller vattnet bidrar nämligen till djurs rörelser utan någon ansträngning från djuret.

  • Den snabbaste vägen till turbulens

    I decennier har forskare inom termodynamik och strömningsmekanik debatterat exakt hur snabbt vågor och virvlar, det vill säga turbulens, kan uppstå i olika flöden. Nu har KTH-forskare kommit fram till ett svar.