Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 15

  • Skarvlöst surfande i skyn

    Under 2017 förutspås 11,5 miljoner flygresor göras i Europa. En ökning om 21 procent jämfört med 2010. Mot bakgrund av detta kan det konstateras att det finns en stor marknad för sömlös internetåtkomst på flygplatser och i flygplan, något som ska bli resultatet av ett nytt europeiskt forskningsprojekt där forskare från KTH ingår.

  • Flygets gräddfil måste ses över

    När en av Sveriges mest uppmärksammade transportforskare nu lägger fram sin doktorsavhandling är det ett omfattande resultat som redovisas. Bland annat framgår det att bättre fordonsteknik och nya bränslen inte räcker för att uppnå klimatmålen, att bilresandet behöver minska med 30 procent och att flygtrafiken går om biltrafiken inom 10 år när det gäller utsläpp av växthusgaser.

  • De gör din smartphone inbrottssäker

    90 procent av svenskarna i åldern 12 till 45 år använde en smartphone förra året enligt siffror från Stiftelsen för internetinfrastruktur. I kölvattnet på ett ökat bruk av kompetenta mobiler följer tyvärr intrång, virus och andra tråkigheter. KTH-professorn Mads Dam håller tillsammans med några andra forskare på att ta fram en lösning som radikalt förbättrar säkerheten i mobiler. Så väl bankärenden som känslig kommunikation ska inte längre vara ett problem.

  • Sveriges snabbaste superdator till KTH

    KTH investerar tillsammans med samarbetspartners 170 miljoner kronor för att införskaffa en ny dator. Men det är inte vilken simpel räknedosa som helst vi pratar om, utan Sveriges snabbaste superdator.

  • Koll på luftströmmar ger grönare flygtrafik

    KTH:s forskare i strömningsmekanik firar framgångar och har nyligen fått flera prestigefyllda anslag. Ett av målen är att bli först i världen att simulera luftströmmarna kring en hel flygplansvinge.

  • Professor prickade pengapotten

  • Tuffingen som tål 600 graders hetta

    Dödlig strålning, 600 graders hetta och en rejält spännande tillvaro om flera kilovolt. Det är vad KTH-forskarnas elektronik ska klara av när de tas i bruk i brutala miljöer som kärnkraftverk och på oljeplattformar. 24,2 miljoner i forskningsanslag ska hjälpa forskarna att lyckas.

  • Forskning för minskade utsläpp vädrar morgonluft

    Beräkningar visar att flygplans luftfriktion kan minskas med 15 procent, vilket i sin tur reducerar flygplanens utsläpp av kolmonoxid och kväveoxider. Då det varje år lyfter 19 miljoner flygplan från flygplatser bara i Europa betyder det att naturen slipper betydande mängder utsläpp. Nu har en KTH-forskare fått ett prestigefyllt forskningsanslag om cirka 10 miljoner kronor för att forska vidare i ämnet.

  • Flygplan med päls ett riktigt lyft

    Genom att studera flexibla objekt, till exempel hårstrån, och dess relation till luft och vatten har forskare från KTH tillsammans med kollegor från Italien gjort en upptäckt. De har kommit fram till att djur har stor hjälp av sin svans för att förflytta sig framåt. En positiv samverkan mellan svans och den omgivande luften eller vattnet bidrar nämligen till djurs rörelser utan någon ansträngning från djuret.

  • 30 procent billigare kolfiber

    Ida Norberg, doktorand vid KTH och Innventia, har utfört forskning på lignin från barrträd och kommit fram till att dessa kan användas som råmaterial vid tillverkning av kolfiber. Kolfiber i sin tur är ett väldigt lätt, starkt och attraktivt material som bland annat används vid tillverkning av bilar, flygplan och många olika typer av sportutrustning för att nämna några applikationer. Problemet är bara att det hittills varit väldigt dyrt att framställa. Ida Norbergs metod gör enligt uträkningar det 30 procent billigare att framställa kolfiber.

  • De ska dämpa flygplanens muller och buller

    Idag den 13 november invigs ett flygforskningscentrum på KTH som skall fokusera på att minska buller kring flygplatser. Det finns ett flertal idéer om vad forskarna ska jobba med, och bullerkartor är en. Ett annat uppslag är att låta vädret få inverka på hur och när ett plan skall ska landa och lyfta med syfte att minska bullret.

  • Den snabbaste vägen till turbulens

    I decennier har forskare inom termodynamik och strömningsmekanik debatterat exakt hur snabbt vågor och virvlar, det vill säga turbulens, kan uppstå i olika flöden. Nu har KTH-forskare kommit fram till ett svar.

  • Nya styrmedel ska minska flygets klimatpåverkan

    Nu har en ny vetenskaplig rapport om flygets klimatpåverkan publicerats. I rapporten, som är ett samarbete mellan forskare vid KTH och Chalmers, analyseras möjliga åtgärder och styrmedel som kan leda flygsektorn mot klimatmålen som beslutades i Paris. Bland exemplen finns en kombination av klimatdeklaration, passagerarskatt och biobränsleavdrag.

  • Medvind för miljövänligare flyg

    I flera år har Jens Fransson och hans medarbetare legat i framkant i forskningen om laminär och turbulent strömning. Det är även av denna anledning som ett samarbetsprojekt initierats med GKN Aerospace, i syfte att utveckla jetmotorer som drar mindre bränsle.

  • Pandemin ger möjlighet att mäta flygbuller

    Oväsen från flygplan har länge varit störande för de boende runt Arlanda. Ett nytt forskningsprojekt ska ge bättre kunskap kring flygbuller, något som kan användas för att skapa tystare rutter. Möjligheten att starta projektet har uppstått genom minskad trafik till följd av coronapandemin.