Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 11

  • Branscherna som bromsar klimatmålen

    De två branscher som står för störst utsläpp av koldioxid i Sverige är mycket dåliga på att bedriva klimatarbete, visar en rapport från KTH, avdelningen för industriell ekologi.

  • Tänkande lastbil testas i tävling

    Inbromsningar är påfrestande för så väl miljön som för åkeriernas plånböcker. Nu ska en ny, tänkande lastbil som skippar onödiga inbromsningar - och som utvecklats genom ett samarbete mellan KTH och Scania - testas i en tävling. Faktum är att lastbilen är så smart att den ska kunna klara av att kommunicera med både andra lastbilar och rödljus.

  • Flygets gräddfil måste ses över

    När en av Sveriges mest uppmärksammade transportforskare nu lägger fram sin doktorsavhandling är det ett omfattande resultat som redovisas. Bland annat framgår det att bättre fordonsteknik och nya bränslen inte räcker för att uppnå klimatmålen, att bilresandet behöver minska med 30 procent och att flygtrafiken går om biltrafiken inom 10 år när det gäller utsläpp av växthusgaser.

  • 30 procent lägre energiförbrukning i elbilar

    Forskning vid KTH på termoelektriska material har resulterat i att materialets verkningsgrad ökat med 300 procent. Detta får positiva konsekvenser för många olika branscher och områden, bland annat fordonsindustrin, it-, transport och energibranschen, jordbruket och inte minst vår miljö.

  • Här är din sajts koldioxidutsläpp

    KTH-forskaren Jorge Zapico har utvecklat en applikation för att beräkna klimatpåverkan av enskilda webbplatser. Applikationen heter Greenalytics och matchar dagsfärsk webbstatistik med miljödata. Det visar sig att KTH:s webbplats står för sju ton koldioxid varje år.

  • De bygger framtidens superelnät

    Morgondagens moderniserade elnät - i sig en förutsättning för att förnybara energikällor ska kunna användas på allvar - ställer stora krav på tekniken. Dagens elnät hållet inte måttet då det ger energiförluster och samtidigt skapar onödiga utsläpp. KTH-forskare har nu varit med och optimerat delar av framtidens elnät. Resultat: minskade koldioxidutsläpp om 200 000 ton per år.

  • Nå miljömålet 2050 med förbränningsförbud

    För att nå EU:s miljömål måste Sverige minska mängden koldioxidutsläpp från 50 miljoner ton till nära noll fram till 2050. Aktuell forskning från KTH visar att det finns en potential på hela sex miljoner tons minskning enbart genom sophantering. Det betyder dock tuffare styrmedel, till exempel strängare krav på återvinning, förbud mot förbränning av återvinningsbart avfall och viktbaserad avfallstaxa.

  • Minskade utsläpp fortsatt höga

    Interna miljöskatter och en diskussion om vilka forskare och lärare som behöver resa är några förslag för att minska KTH:s miljöbelastning. Även om utsläppen från personalens resor minskat, är de ändå höga i ett nationellt och globalt perspektiv.

  • Ändrade resvanor minskar miljöpåverkan

    Hur tar du dig till jobbet? Och hur reser du i tjänsten? En undersökning vid KTH ska kartlägga personalens resvanor. Förhoppningen är att minska resandets påverkan på miljön.

  • Tar du tåget på semestern?

    Nästa uppehåll: Barcelona. Trots krångel med utlandsbokningar väljer allt fler att resa med tåget till kontinenten och intresset har exploderat i sociala medier. – Vi växer med 50–100 medlemmar om dagen, säger KTH-forskaren Susanna Elfors som startade Facebookgruppen Tågsemester.

  • Systemanalys av produktion och användning av biokol

    Modellera effekterna av produktion och användning av biokol i ett svenskt sammanhang genom att utveckla en systematisk metodik som ska användas i tre fallstudier.