Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 5

  • Lärare orsakar förvirring i sociala medier

    Var tydlig med vilken roll du uppträder i när du kommunicerar med studenter på Facebook. Annars kan det uppstå oklarheter som får negativa konsekvenser. Det menar två forskare som studerat hur lärare kommunicerar med sina studenter i sociala medier.

  • Energisnålare liv på nätet i sikte

    Hur mycket energi går det egentligen åt för att spela upp en kattfilm på Facebook? Två lärare i medieteknik gick till studenternas vardag när de undervisade om hållbar utveckling. Nyligen fick deras pedagogiska insatser ett vetenskapligt pris.

  • ”Måste vi alla hamna på DN debatt?”

    Universiteten har vikt ner sig för medias krav på enkla, slagkraftiga berättelser. Det anser forskaren Josef Pallas som efterlyser en självständigare kommunikation från universitetens sida – och modet att våga bjuda på en mer nyanserad bild av sin verksamhet.

  • Hon biter gärna i det sura äpplet igen

    Sällan har ett inlägg från en miljöforskare på KTH fått sådant genomslag i debatten. När Josefin Wangel påtalade Hammarby Sjöstads och Norra Djurgårdsstadens bristande miljöhänsyn väckte det starka reaktioner både bland de ansvariga och hos allmänheten. För henne själv blev det också något av ett elddop i medieträning. – Men jag biter gärna i det sura äpplet igen, säger hon.

  • Konstgjord ö var snäll graffiti

    Den unika försäljningen av en ö utanför Djurgården lockade sju personer på visning i söndags. Uppmärksamheten kring annonseringen på Blocket blev desto större, både i sociala medier och i dagstidningarna. – Det här är ett sätt att visa hur lite vi får påverka vår närmiljö. Jag ser ön som en snällare variant av graffiti, säger arkitekturläraren Teres Selberg.