Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 2

  • 300 kilometer i timmen var störst

    Någon tågfanatiker är han inte, Sebastian Stichel, nybliven professor i ämnet spårfordonsdynamik. Men visst finns tågintresset. Inte så stort att han hänger på låset varje gång ett gammalt ånglok puffar iväg från någon tågstation. Men tillräckligt starkt för att han ska få något drömmande i blicken när han berättar om 30 järnvägsspår breda bangårdar i hemlandet Tyskland.

  • Examensarbete om järnvägsspår gav pris

    Underhåll av järnvägsnätet kostar varje år stora summor pengar, och utgör en betydande del av de banavgifter som tågoperatörer betalar. KTH-studenten Tomas Karis studerade de svenska järnvägarna i sitt examensarbete och kom fram till vilken nivå spårunderhållet måste ligga på.