I denna kurs får du ökad kunskap kring hur ledarskap påverkar anställdas hälsa och arbetsengagemang och hur du kan bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete som inkluderar ledarskapsfrågor utifrån ett organisatoriskt helhetsperspektiv. Under kursens gång kommer du få stöd i att ta fram handlingsplaner för att utveckla ett hållbart och hälsofrämjande ledarskap inom en arbetsorganisation. Kursen består av föreläsningar och workshops som ger stöd i att utveckla forskningsbaserade handlingsplaner. Målsättningen är att deltagarna ska kunna tillämpa kunskaperna från kursen inom sina egna arbetsorganisationer.
Kurs-PM HT 2023
Presentation av kursen
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2023
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
- Definitioner av hälsa, välmående och hållbart arbete
- Hur ledarskap påverkar hälsa och hållbart arbete
- Forskningsbaserade utgångspunkter och metoder för systematiskt arbetsmiljöarbete
- Exempel på ledarskapsinterventioner och förändringsarbete som bidrar till anställdas hälsa, välmående, produktivitet och hållbart arbete för den enskilde individen så väl som för organisationen
Kursen ges på distans med videoföreläsningar och obligatoriska webb-seminarier som kräver aktivt deltagande. Kursen inkluderar egna litteraturstudier och inlämningsuppgifter före och efter seminarier. Muntliga presentationer av kursuppgifter samt kamratgranskning av varandras inlämningsuppgifter ingår även.
Lärandemål
Studenten ska efter genomförd kurs kunna:
- analysera och reflektera över hur ledarskap påverkar anställdas hälsa och hållbara arbeten
- analysera och reflektera över anställdas hälsa och hållbart arbete från ett systemperspektiv
- analysera och reflektera över hur arbetsorganisationer kan genomföra systematiskt arbetsmiljöarbete som främjar anställdas hälsa och organisationens totala produktivitet.
Detaljplanering
Läraktivitet |
Innehåll |
Förberedelse |
7/11, kl 15-17: Kursintroduktion och föreläsning |
Presentation av upplägg av kurs Föreläsning om ledarskap och hälsa utifrån systemperspektiv
Lärare: Andrea Eriksson |
Se filmen om ledarskap och hälsa som finns på Canvas Läs: Dellve, L., & Eriksson, A. (2017). Health-promoting managerial work: A theoretical framework for a leadership program that supports knowledge and capability to craft sustainable work practices in daily practice and during organizational change. Societies, 7(2), 12.
|
10/11 kl. 14.00-17.00 Handledning: Val av case:
|
Möjlighet till handledning om val av case för kursuppgift |
Mejla till andrea4@kth.se senast 7/11 om du tänker delta i handledning så kommer du få en tilldelad slot-tid för handledning. Tänk igenom frågor om val av case eller andra frågor om kursuppgifter. |
14/11, kl 13-17: Föreläsningar |
Föreläsning om begreppen hälsa, välmående och hållbarhet, ledarstilar och hälsa
Föreläsare: Andrea Eriksson |
Läs: Dellve, L., & Eriksson, A. (2016) Ett arbetsmaterial för att stödja Hållbart och hälsofrämjande ledarskap i vardag och förändring. Fokusera på sidorna 5-16 and 19-24
Kira, M., & Forslin, J. (2008). Seeking regenerative work in the post-bureaucratic transition. Journal of organizational change management, 21(1), 76-91.
Bakker, A. B., Demerouti, E., & Sanz-Vergel, A. I. (2014). Burnout and work engagement: The JD–R approach. Annu. Rev. Organ. Psychol. Organ. Behav., 1(1), 389-411.
|
16/11 kl 15-17: Obligatoriskt seminarium 1
|
Seminarium om utveckling av ledarskapsresurser för att hantera organisatoriska krav/arbetsmiljöproblem |
Se inspelade föreläsningar från 10/11 på Canvas (om du inte var med online 10/11). Läs också noga instruktionerna för inlämningsuppgiften för seminarium 1.
Under seminarium 1 kommer vi påbörja arbetet med handlingsplanerna som ni ska presentera i era slutrapporter. Deadline 14 november: Lämna in beskrivning av case som du ska arbeta med under workshopen. Inlämning sker via Canvas där också detaljerade instruktioner om inlämningen finns inklusive litteratur att läsa inför seminariet. |
22/11 kl 15-17: Workshop
|
Workshop där ni tränar på att coacha varandra för att skapa insikter kring coachande ledarskap
Workshopledare: Andrea Eriksson |
Se inspelad föreläsning på Canvas om lärande och coachning
Läs: Dellve, L., & Eriksson, A. (2016). Ett arbetsmaterial för att stödja Hållbart och hälsofrämjande ledarskap i vardag och förändring. Fokusera på sidorna 30-34 |
28/11 kl 13-15: Föreläsningar
|
Föreläsningar om Job crafting & Age management,
Föreläsare: Ellen Jaldestad |
Rekommenderad litteratur att läsa (ej obligatorisk):
Jaldestad, E., Eriksson, A., Blom, P., & Östlund, B. (2021). Factors Influencing Retirement Decisions among Blue-Collar Workers in a Global Manufacturing Company—Implications for Age Management from A System Perspective. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(20), 10945. Tims, M., & Bakker, A. B. (2010). Job crafting: Towards a new model of individual job redesign. SA Journal of Industrial Psychology, 36(2), 1-9.
Wrzesniewski, A., & Dutton, J. E. (2001). Crafting a job: Revisioning employees as active crafters of their work. Academy of management review, 26(2), 179-201 J
|
5/12: kl 14-17: Obligatoriskt seminarium 2
|
Seminarium om hur ni kan utveckla handlingsplaner för att genomföra och utvärdera ledarskapsinsatser. Under seminariet presenterar ni för varandra hur långt ni har kommit i ert arbete med era case samt att vi gör övningar kopplade till hur ni kan fortsätta arbetet med era handlingsplaner. |
Se inspelade föreläsningar på Canvas.
Läs: Dellve, L., & Eriksson, A. (2016). Ett arbetsmaterial för att stödja Hållbart och hälsofrämjande ledarskap i vardag och förändring. Fokusera på sidorna 25-40
Ingen skriftlig inlämning men var förberedd på att i mindre grupper dela med dig av ditt pågående arbete med ditt case. |
12/12: kl 9-10 |
Möjlighet att ställa frågor om kursuppgift, etcetera |
Förbered med eventuella frågor om kursinnehåll. Ingen föranmälan behövs. |
Obligatoriskt seminarium 3 Medverkan vid ETT av följande sex tillfällen 11/1 kl 8-12 11/1 kl 13-17 12/1 kl 8-12 12/1 kl 13-17 15/1 kl 8-12 ELLER 15/1 kl 13-17
|
Slutseminarium där slutrapporter presenteras och diskuteras.
Seminarieledare: Andrea Eriksson |
Deadline 4 januari: Lämna in case-rapport. Inlämning sker via Canvas där också detaljerade instruktioner om inlämningen finns. Förbered också kamratgranskning enligt instruktioner.
|
Förberedelser inför kursstart
Särskilda förberedelser
För att kunna få tillgång till allt kursmaterial på lärplattformen på Canvas behöver du skaffa dig ett kth-konto. Här finns mer information om kth-konto: KTH-konto | Student
För att behålla din plats på kursen och få tillgång till kursmaterialet i Canvas behöver du registrera dig i Ladok. Registreringen är öppen mellan 3-11 januari. Se mer information här om hur det går till Kursregistrering | Student (kth.se)
Kurslitteratur
Kurslitteratur:
Arbetsmiljöverkets guide till systematiskt arbetsmiljöarbete: https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/broschyrer/guide-for-en-battre-arbetsmiljo-broschyr-adi-683.pdf
Bakker, A. B., Demerouti, E., & Sanz-Vergel, A. I. (2014). Burnout and work engagement: The JD–R approach. Annu. Rev. Organ. Psychol. Organ. Behav., 1(1), 389-411.
Dellve, L. & Eriksson, A. (2017). Health-promoting managerial work: A theoretical framework for a leadership program that supports knowledge and capability to craft sustainable work practices in daily practice and during organizational change. Societies, 7(2), 12.
Dellve, L. & Eriksson, A. (2016). Ett arbetsmaterial för att stödja Hållbart och hälsofrämjande ledarskap i vardag och förändring.
Kira, M., & Forslin, J. (2008). Seeking regenerative work in the post-bureaucratic transition. Journal of organizational change management, 21(1), 76-91.
Nielsen, K., & Noblet, A. (Eds.). (2018). Organizational Interventions for Health and Well-being: A Handbook for Evidence-based Practice. Routledge.
Ytterligare litteratur som studenten själv väljer ut utifrån inriktning på individuell rapport
All litteratur finns tillgänglig via digitalt via KTH bibliotek eller via Canvas.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examination och slutförande
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
- RED1 - Uppgifter, seminarier, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
- RED2 - Rapport, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Slutbetyg sätts enligt betygsskala A-F. Slutbetyget är en sammanvägning av kursens olika moment och sätts utifrån en uppvisad progression av uppfyllande av lärandemålen under kursens gång.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Uppgifter, seminarier ( RED1 )
För godkänt på RED1 krävs aktivt deltagande i seminarium 1 och 2 inklusive obligatoriska inlämningsuppgifter inför seminarier.
Rapport ( RED2 )
För godkänt på RED2 krävs godkänd slutrapport samt deltagande vid seminarium där kamratgranskning och presentationer av rapporter sker.
Övriga krav för slutbetyg
För godkänt i ovanstående moment krävs aktivt deltagande seminarier kopplade till momenten, inlämning av skriftliga kursuppgifter och muntliga presentationer av kursuppgifter och rapport.
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd
Kontakter
Kommunikation i kursen
Kursledare och examinator Andrea Eriksson kontaktas på andrea4@kth.se
Kursansvarig
Lärare
Examinator
Fakta om kursomgång
Startdatum
2023-10-30
Kursomgång
- HT 2023-10095
Undervisningsspråk
Svenska
Kursen ges av
Kontakter
Kommunikation i kursen
Kursledare och examinator Andrea Eriksson kontaktas på andrea4@kth.se