Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2023
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen syftar till att utveckla kunskaper och färdigheter i att förstå, analysera, planera och implementera digitala verktyg och multimedia i undervisningen. Du får lära dig grundläggande principer för hur multimedia kan användas för att förbättra studenters lärande. Exempel på kursinnehåll:
Analysera och skapa presentationer och videomaterial som kan stödja lärande.
Genomgång av olika exempel, verktyg och utrustning för att skapa enklare visualiseringar.
Föreläsningar och demonstrationer om tekniska aspekter av multimedialt skapande såsom bildsnitt, ljud och ljussättning.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Redogöra för hur multimedia kan användas för att förbättra lärandet, baserat på forskning och kurslitteraturen.
Använda digitala verktyg och tekniker som stödjer lärande, samt skapa multimedia - baserade lärresurser och lärmiljöer.
Förstå och analysera hur visualiseringar och animeringar kan stärka studenters lärande.
Läraktiviteter
Kursträffarna är inte obligatoriska, våra kurser är skapade för att vara flexibla men det är viktigt att lämna in quiz och case-uppgifter enligt de deadlines som finns.
LEXA - Löpande examination, 2,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationen sker i form av löpande examinationsmoment. Examinationsmomenten består bland annat av flervalsfrågor, öppna svarsfrågor och case-uppgifter. Slutbetyg erhålls om samtliga tentamensmoment är godkända
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
För att bli godkänd på kursen ska du klara av ett antal examinerande moment. Kursen är uppbygd så att du går igenom modulerna i Canvas steg för steg. För att kunna gå vidare till nästa modul i kursen måste du först klarat föregående modul.
I modul 1-3 skall du:
Gå igenom alla sidor i tur och ordning. Observera att för vissa sidor ska du markera att du klarat av sidan (mer om detta under "Kom igång med kursen på Canvas")
Få 10/10 på modulens quiz. Observera att du har 5försök på varje quiz. Du måste dock vänta 12 timmar mellan varje försök.
Göra modulens Case enligt uppgiftsbeskrivningen och lämna in genom att svara i diskussionstråden. Kommentera även på minst ett annat case. Observera deadline för att lämna in caseuppgiften (se datum i Välkomstbrevet).
Inrapportering av betyg i Ladok:
För att bli godkänd på LEXA, 2,0 hp skall blivit godkänd på kursens 3 quiz och 3 case.
Resultatrapportering
Samtliga poäng registreras inom tre veckor efter kursens slut. Inlämningar rättas i turordning,
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.