Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ML1333 Produktutveckling, projektkurs 15.0 hp

Kurs-PM VT 2022-61723

Version 4 – 2022-01-10 16:09:12

Kursomgång

VT 2022-1 (Startdatum 2022-01-18, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Hållbar produktionsutveckling

Kurs-PM VT 2022

Presentation av kursen

Kursens övergripande mål är att ge studenterna en erfarenhet av industriell produktutveckling som genomförs enligt grupporienterade samarbetsformer. Genom en parallell behandling av teknisk produktutveckling, problemlösning, projektmetodik och gruppdynamik söks ett helhetsperspektiv på utvecklingsprocessen.

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2020

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Det viktigaste innehållet i kursen i produktutveckling är studentens val av ett projektämne som tagits in i kursen, vilket kan komma från en mängd olika sverigebaserade industrier. Vid genomförandet av projektet kommer du att visa din förståelse för nästan allt tidigare kursarbete och utveckla en djupare förståelse för vikten av att kvalificera på ett tekniskt sätt kundbehov och fördelar, produktfunktion, produktdesign och tekniska egenskaper och beskriva ett lämpligt medel av att realisera projektet ämnesresultat med tanke på hållbar produktutveckling.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna 

  • utarbeta och verkställa en projektplan för ett produktutvecklingsprojekt
  • redogöra för betydelsen av lagarbete och samverkan i mångdisciplinära och mångkulturella projektgrupper
  • identifiera och utvärdera sitt eget beteende i arbetsgrupper och relatera detta till arbetsgruppens dynamik
  • värdera nya teknikområden samt kunna beskriva de förändringar som den tekniska utvecklingen medför samhället
  • identifiera, prioritera och tillämpa relevanta konstruktionsparametrar för produktutvecklingsarbetet
  • muntligt, skriftligt och med hjälp av erforderliga fysiska modeller redovisa utfallet av ett produktutvecklingsprojekt
  • identifiera och tillämpa olika förhållningssätt och ställningstaganden med avseende på etnicitet, mångfald, etik, och kön

Läraktiviteter

Föreläsning

  • En aktivitet (1 till 2 timmar) med kursinstruktören som introducerar olika ämne kopplade till projektets genomförandet.

Datorlabb

  • Ett session (2 till 3 timmar) med kursläraren, där du kan ställa frågor om projektuppgiften och användning av olika datorstöd till projektet.

Projekt

  • Tillsamans med andra människör utveckla och dokumentera en LEGO-modell av ett modulindelad produktionssystem.
  • Tillsamans med andra människör genomför ett projektet följer ett projektbaserad produktdesign- och utvecklingsmodell.
  • Student grupper skall få tillgång till projekt handledning från kurslärare.

Redovisning

  • Muntliga presentationer av uppgiftsresultat / projektresultat framför en grupp studenter, med stöd av en powerpoint -presentation.
  • Skriftilga förklarningar eller beskrivningar av uppgiftsresultat / projektresultat.

Exkursion

  • En aktivitet som är plannerad att genomföras vid en KTH -anläggning utanför KTH Södertälje.

Detaljplanering

Läraktivitet Innehåll Förberedelse
Lecture
  1. Course Start
  2. Introductiion to Creo Parametric 7 with Windchill 12
  • Read the Course Synopsis (KursPM)
  • Read the Intro chapter from the book by Shih
  • Read Chapter 6 and 18 in the Eppinger book.
  • Read Chapter 1 and 2 in the book by Nilsson et al.
Excursion
  1. Workshop to be held at Vetenskapenshus

Study the workings of the application Lego Mindstorms EV3

Computer Lab
  1. Lego Mindstorms EV3
  2. Creo with Windchill

Read Chapters 1-4 in the book by Shih

Lecture
  1. Project BP1
  2. Seninar

Read the Project Synopsis in the Canvas course room.

Lecture

Product Lifecycle Management

Read the relevant course literature found in the Canvas course room.

Computer Lab
  1. Lego Mindstorms EV3
  2. Creo with Windchill
Read chapters 5, 6, 8 and 11 in the Shih book.
Project

Project BP2

Group presentation of BP2 results

Lecture Technical Presentations Bring your BP2 presentation
Lecture Module Design
  • Read the relevant course literature found in the Canvas course room.
  • Read Chapter 10 in the Eppinger book.
Computer Lab
  1. Lego Mindstorms EV3
  2. Creo with Windchill
Read Chapters 12 and 13 in the Shih book.
Project Project BP3 Group presentation of BP3 results
Lecture Poster Design  
Computer Lab
  1. Lego Mindstorms EV3
  2. Creo with Windchill
Optionally to be held in the Designsal
Project Project BP4 Individual sessions with your project supervisor
Computer Lab
  1. Lego Mindstorms EV3
  2. Creo with Windchill
Optionally to be held in the Designsal
Computer Lab
  1. Lego Mindstorms EV3
  2. Creo with Windchill
Optionally to be held in the Designsal
Redovisning Project BP5 Demonstration of your physical result
Redovisning Project BP6 Presentation of the execution of the planned project
Project Course Meeting IRL course survey and analysis

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

The following book will be used for your own studies in how to use Creo Parametric. There will in fack be several assignments from this text that are applicable in the project.

Parametric Modeling with Creo Parametric 7.0, Randy H. Shih, SDC Publications, ISBN: 978-1-63057-376-8.

OBS! The course software Creo 5 has been upgraded to Creo 7. Because of this late change, any relevant material required from this literature will be provided to students by the course responsible teacher.

The following printed text will be used for a Reading Assignment during the course. KTH has purchased for your use a code that you shall use to execute a proprietary assessment, which you will use after your Reading Assignment.

CliftonStrengths for Students, Gallup, Gallup Press, ISBN: 978-15-95-62125-2.

As an alternative, you may purchase the following;

StrengthsFinder 2.0, Tom Rath, Gallup Press, ISBN: 978-15-95-62015-6.

The following printed text will be used for reference in the project.

Design - Process och Metod, Åsa Wikberg Nilsson , Åsa Ericson och Peter Törelind, 2021, Studentlitteratur, ISBN: 978-91-44-14339-2.

The following book is optional and is only presented here for information purposes. Any readings from this book will be provided to you in the Canvas course room.

Creo Parametric 7.0 Advanced Tutorial, Roger Toogood, SDC Publications, ISBN: 978-1-63057-378-2.

Utrustning

For your own personal use, you will need the following measuring tools;

  • Tumstock (English; folding rule, at least 1 meter long)
  • 15cm skjutmått (English; 15 cm vernier caliper, preferably digital)

In order to execute the project task, you will have access to Lego Mindstorms programable bricks and other Lego Element building materials.

Programvara

The following applications will be used in the project during the course and are made available in all the computer labs at KTH Södertälje.

  • Creo Parametric and Simulate 7.0 : See the course room on Canvas for more information about the installation of Creo 7 on your own computer.
  • Windchill 12 : Windchill is only available using KTH licensed software, on a KTH computer or through a KTH VPN.
  • Evernote : Shareware available from evernote.com
  • LEGO Mindstorms EV3 : Freeware vailable from lego.com

Kursspråk / Course Language

English

  • English is the primary language used during the course. All student's admitted to KTH have fulfilled the requirements for English B, which is sufficient to manage the English language used in this course.
  • The literature used for exercises on topics associated with OnShape and Lego Mindstormsis written in English and the software used during the course is written in English.
  • Swedish may be used in conversation, presentations and submissions.
  • Assignments shall be submitted in English (preferred) or Swedish (optional).
  • Google translate has been used in a number of places on the course web to convert what is written in English. The course responsible teacher cannot be held accountable for the Swedish language text produced by the Google translator.

Swedish (Google translate)

  • Engelska är det primära språket som används under kursen. Alla studenter antogs till KTH har uppfyllt kraven för engelska B, vilket är tillräckligt för att hantera engelska språk som används i denna kurs.
  • Litteraturen som används för övningar om ämnen som är associerade med OnShape och Lego Mindstormsär skrivet på engelska och programvaran som används under kursen är skriven på engelska.
  • Svenska kan användas i samtal, presentationer och inlämningar.
  • Uppgifter ska lämnas på engelska (föredraget) eller svenska (valfritt).
  • Google translate har använts på ett antal platser på kurswebben för att konvertera vad är skriven på engelska. Kursansvarig lärare kan inte hållas ansvarig för Svensk text som producerats av Google -översättaren.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PROA - Projekt och övningar, 7,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • REDA - Skriftliga och/eller muntliga redovisningar, 7,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter. 

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Course Examination / Kursexamination

  • The course is designed and planned for each student to acquire, for their individual comprehension, the content of the course for application in solving the tasks presented during the course, which are used to assess the student's fulfillment of the course Learning Objectives.
  • All activities in the course are designed to engage the Learning Outcomes. Every scheduled course activity will be used for the examination of the student during the course according to the Assessment Criteria described in this Course Synopsis and published in the course on the Canvas LMS.
  • The execution of the project planned for the course is based on the development of an artifact (i.e. a Technical System), which must be the result of a collaboration of all the student members of the project team.
  • Students will be assigned to a project team by the Course Responsible teacher before the start of the project.
  • The student is individually responsible for their participation in the project team. If a student fails to adequately participate in the project, they will be excluded from the project group and commensurately receive an "F" for PROA in the course.
  • Students are expected to demonstrate in the project all the Learning Outcomes previously fulfilled during their coursework at KTH Södertälje, up to and including the current term and period.
  • Canvas LMS (kth.instructure.com) will be used by all project groups to administrate any and all project materials, with the exception of any documentations made using Creo Parametric with Windchill.

Project and Assignments / Projekt och övningar (PROA)

  • Participation in every scheduled activity in the course is required for successful completion of the project, PROA, in the course.
  • You will execute, with a team other students in the course, a product development and design project in which you will apply all the knowledge you have acquired in your education to date.
  • You will be required to learn during this project two additional computer base applications that are used to design and develop product concepts; Creo Parametric, PTC WIndchill and Lego Mindstorms EV3.
  • The project will be planed by the team of students to follow the KTH Södertälje ProjectBase template.
  • Individual assessment of student performance will be applied in PROA.
  • Guidelines for the proper execution of this project following this project template will be outlined in the Project Synopsis (Swedish; ProjektPM) and clarified during the course.
  • The final grade for the course block is A to F. Some activities that are planned for execution in the course block may be assessed as P / F according to the Assessment Criteria and applied towards the final grade in the course.

Skriftlig och/eller muntliga redovisningar (REDA)

  • There will be a range of different activities that will be used to assess your development during the course.
  • Some of the activities planned for this course block are in relation to the project and others are in relation to your individual comprehension of the course content designed to engage the course Learning Objectives.
  • The final grade for the course block is A to F. Some activities in planned for execution in the course block will be assessed as P / F according to the Assessment Criteria and applied towards the final grade in the course.

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

  • Bedömningskriterier baseras på de uppgifter som används för att uppfylla lärandemålen i kursen. Se avsnittet Lärandemål och/eller matriser i Canvas för specifik information om dessa bedömningskriterier.
  • Observera att bedömningskriterier som är relevanta för en kursuppgift kommer att visas i matrisen för den uppgiften.

Möjlighet till komplettering

  • Fx kan kompletteras till E men vid F så får man återkomma vid omtentamensperiod eller nästa kursomgång.
  • Komplettering kommer att beaktas när den är motiverade av studenten eller examinator i relation till ett lärandemål och/eller betygskriterier.
  • Tillägg som krävs för att genomföra ett uppdrag tillåts enligt examinatorns instruktioner.
  • Tillägg som begärs till ett uppdrag måste slutföras under den tidsperiod som beviljas av examinatorns anvisningar.
  • Om studenten inte fullföljer de obligatoriska tilläggsuppgifterna kommer betygsättning av uppgiften att vara en F.

Möjlighet till plussning

  • Plussning av betyget kan endast göras efter kursens slut och sedan först efter att
    betyg har rapporterats till LADOK.
  • Plussning av betyg få endast göras vid godkänt betyg.
  • Plussning av betyget får endast göras efter samråd med examinator.
  • Plussningsuppgift kommer att beaktas när de motiveras av studenten i förhållande till ett lärandemål i kursen.
  • Kursuppgifter får inte användas för att plussa betyget.
  • Studenten måste utarbeta sin egen arbetsbeskrivning som tydligt identifierar hur de
    kommer att förbättra sina prestanda med avseende på ett givet lärandemål.
  • När uppgiften har godkänts av examinator för att börja av studenten måste den vara
    avslutad och skickas in för granskning innan nästa kursperiod börjar.

Resultatrapportering

  • Bedömningsresultat som visas i Canvas-avsnittet Omdömen är inte de slutliga resultaten som representera din prestation i uppfylladet av lärandemål i kursen. Bedömningsresultat som visas i Canvas är beräknade av Canvas enligt Betygsskalan (se sektionen nedanför sida, Betygsskalan).
  • Betyg rapporterade till LADOK kommer aldrig vara lägre än bedömningsresultatet som visas i Canvas.
  • Resultaten som visas i LADOK är det officiella uttalandet om din prestation under kursen.
  • Dina slutliga resultat för kursen kommer att rapporteras till LADOK inom 15 arbetsdagar efter avslutad examinationen i kursen.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Plagiat kontroll

Alla inlämningar gjort av studenten som granskas i examinationssyfte (dvs, i uppfyllandet av lärandemål i kursen) kommer att kontrolleras för plagiering med hjälp av olika onlinetjänster, såsom URKUND, filhistorik som används i OnShape och andra tekniker och tjänster, för att bedöma om det är studenten själv som har slutfört och lämnat in resultaten till ett uppgift, frågesport eller examination. Följande regler gäller i dessa fall;

  • Upp till 20% likhet - uppgiften skall granskas enligt kursens publicerade
    bedömningskriterier (se Matrisen som publiceras med uppgiften i Canvas)
  • Från 20% upp till 100% likhet - uppgiften granskas och jämförs med likhetskällan och om
    godkänt skall den granskas enligt kursens publicerade betygskriterier. Om ej godkänt bör
    uppgiften avvisas omedelbart och ett underkänt (dvs. F) användas som bedömning.

Betygsintervaller

  • Betyg tilldelas inte enskilda uppgifter, istället tilldelas betyg till kursblock.
  • Procentandelar av slutförda poäng visas på enskilda uppgifter i Canvas.
  • Följande intervaller används till A-F, Fx
    • A   : 100% - 85%
    • B   : <85% - 75%
    • C   : <75% - 65%
    • D   : <65% - 55%
    • E   : <55% - 45%
    • Fx : <45% - 40%
    • F   : <40%
  • Följande intervaller används till P/F
    • P  : 100 % till 80 %
    • F  : < 80 % till 0 %

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

2022-01-18

Kursomgång

  • VT 2022-61723

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Hållbar produktionsutveckling

Kontakter