Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Presentation av kursen
Välkommen till kursen i experimentell fysik!
Kursen innehåller 6 labbar som alla studenter ska göra under en period av 6 veckor, en labb varje vecka. Labbarna görs i grupper av 3 studenter, och varje grupp har en fast tid varje vecka (tis 9-12, tis 13-16, ons 9-12 eller ons 13-16). Kursen examineras genom en muntlig presentation och skriftliga rapporter, som varje grupp måste göra.
Du kan själv välja grupp/tid på kursens CANVAS sida. Gruppbokningen öppnas en timme efter introduktionsföreläsningen. Vi rekommenderar att du kommer till föreläsningen för en förklaring av kursens upplägg och en introduktion till labbarna. Dock finns all nödvändig information i CANVAS.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019
designa och genomföra fysikaliska experiment samt analysera mätosäkerheter.
redovisa resultat muntligt och skriftligt.
Läraktiviteter
Laborationer
Muntlig redovisning (presentationer)
Skriftlig redovisning (labbraporter)
Detaljplanering
Totalt 6 labbar genomförs på campus, en labb/vecka. Under de första 3 labbarna jobbar man ensam som student vid uppställningen men tillsammans i en grupp för redovisningen. De sista 3 labbarna genomförs tillsammans i grupp.
Kursen kräver närvaro på KTH/Albanova, det är inte möjligt att läsa kursen helt digitalt.
22/3 Introduktionsföreläsning
28/29 3 Labbrunda 1
4/5 4 Labbrunda 2
18/19 4 Labbrunda 3
25/26 4 Labbrunda 4
2/3 5 Labbrunda 5
9/10 5 Labbrunda 6
2/3 5 presentationer digitalt
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Förberedelsematerial finns på CANVAS
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Redovisning ( RED1 ): Presentationer
Redovisning ( RED2 ): Labbrapporter
Övriga krav för slutbetyg
För godkänt på kursen krävs godkänt på båda redovisningsmomenten.
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
Kursen har betygsskala p/f. För att få godkänt på kursen måste du har utfört alla 6 labbar och ha godkända muntliga och skriftliga redovisningar. Därmed kommer du uppfylla kursens lärandemål:
designa och genomföra fysikaliska experiment samt analysera mätosäkerheter betyg P: genomfört alla labbar och quizzes alla rätt
redovisa resultat muntligt och skriftligt betyg P: godkänt presentation och godkända labbrapporter
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.