Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

AF1002 Hus och anläggningar 7,5 hp

Kurs-PM VT 2021-61287

Version 2 – 2021-03-19 09:07:31

Kursomgång

CSAMH2 (Startdatum 2021-03-22, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ABE/Byggvetenskap gemensamt

Kurs-PM VT 2021

Presentation av kursen

Kursen har som mål att ge översiktliga kunskaper i befintliga byggnadsverks tekniska egenskaper alltifrån grundläggning, stomme till stomkomplement samt att ge bakgrund till utvecklingen av byggandet i Sverige under perioden sedan 1880-talet. Kursen ska vidare ge grundläggand underlag för värdering av möjligheter, risker och problem vid ombyggnad, reparation och modernisering av ett byggnadsverk.

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2021

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen ger en introduktion till den moderna bygg- och arkitekturhistorien. Ur ett tekniskt perspektiv skildras utvecklingen fram till dagens byggnader och anläggningar.

Fundamentala begrepp i ämnena bärande konstruktioner, byggnadsteknik och installationsteknik introduceras som en grund för att kunna tolka tekniska handlingar inom dessa områden.

Inom bärande konstruktioner behandlas vanligt förekommande bärverk och metoder för grundläggning av hus och anläggningar. Stor vikt läggs på laster, deras ursprung och hur de ska kombineras vid dimensionering av bärande konstruktioner.

I den byggnadstekniska delen behandlas begrepp och principer för klimatskalets tekniska egenskaper som t.ex. temperatur- och ånghaltsfördelning, inverkan av köldbryggor och risken för fuktskador. Åtgärdsförslag vid problem i befintliga byggnader behandlas.

Den installationstekniska delen behandlar viktiga installations- och energisystem för uppvärmning och ventilation. Dessutom ges en introduktion till beräkningar av energianvändning och kostnader relaterade till om- och tillbyggnad.

Inom samtliga teknikområden berörs frågor som har med hållbarhet att göra. Några exempel är materialval, dimensionering mot kostnad och resursförbrukning, brukbarhetskriterier, tillgänglighet, inomhusklimat och energianvändning.

Lärandemål

Efter kursen ska studenten kunna:

 - Beskriva syfte och funktion av byggnadsverks beståndsdelar baserat på deras konstruktions-,
   byggnads- samt installationstekniska utformning.

 - Förklara fundamentala begrepp och principer inom konstruktions-, bygg- och installationsteknik samt
   därav förstå och analysera enkla ingenjörstekniska modeller.

 - Tillämpa beräkningsmetoder för att översiktligt bedöma de laster och krav som behövs för att
   bestämma byggnaders och anläggningars bärförmåga, klimatskalets värmetekniska egenskaper samt
   bedöma och översiktligt beräkna energi- och effektbehov hos en byggnad.

 - Utföra en översiktlig besiktning av befintliga byggnadsverk, inklusive ritningshantering och
   dokumentation, för att beskriva dess uppbyggnad och tekniska egenskaper.

 - Ge förslag på ombyggnad samt identifiera risker i samband med ändrad användning.

 - Visa förståelse för hur tekniska val påverkar hållbarheten i byggandet med avseende på
   resursförbrukning, människors hälsa och livskvalitet.

Detaljplanering

Datum Läraktivitet
 - Konstruktion - 
Mån 22 mars Kursintroduktion + bärverk och byggmaterial (K)
Tis 23 mars Grundläggande byggstatik (K)
Tor 25 mars Laster (K)
Mån 29 mars Grundläggande dimensioneringsregler och lastkombinering (K)
Mån 12 april Så byggdes husen - gästföreläsning
Ons 14 april Lastnedräkning + projektuppgift (K)
Tor 15 april Grundläggning och anläggningskonstruktioner (K)
 - Byggnadsteknik - 
Mån 19 april Värmeisolering (B)
Ons 21 april Värmeisolering (B)
Tor 22 april Fukt och fuktskador (B)
 - Installations - och energisystem - 
Tis 27 april Effektiva installationer i systemperspektiv: inomhusklimat, resurssnålhet och lönsamhet (I)
Ons 28 april Projekthandledning
Tor 29 april Ventilationssystem (I)
Mån 3 maj Effekt- och energibehov samt energianvändning (I)
Tis 4 maj Värmesystem (I)
Tor 6 maj Värmesystem (I)
 - Projekt och tentamen - 
Fre 7 maj Projekthandledning
Tis 11 maj Projekthandledning
Tor 20 maj Projekthandledning
Fre 21 maj Inför tentamen
Mån 24 maj Muntlig redovisning av projektet
Tor 3 juni Tentamen


Schema VT-2021-CSAMH2

Förberedelser inför kursstart

Rekommenderade förkunskaper

AL1301 Naturresursteori

Kurslitteratur

Följande böcker utgör litteraturen i kursen:

  • Bärande och Buret. Sundquist H, 2014. TRITA-BKN. Rapport 87. KTH.
  • Byggteknikens grunder, kompendium i grundläggande byggnadsteknik. Avdelningen för byggnadsteknik, 2014. KTH.
  • Projektering av VVS-Installationer. Warfwinge C, Dahlbom M, 2010. Studentlitteratur.

För projektuppgiften rekommenderas också följande bok:

  • Så byggdes husen 1880-2000. Reppen L, Björk C, Kallstenius P, 2013. Svensk Byggtjänst.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projektuppgift, 3,0 hp, Betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • ÖVN1 - Övningar, 1,5 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinationen i denna kurs är uppdelad i tre delar, en skriftlig tentamen, obligatoriska övningsuppgifter och ett projektarbete som genomförs i grupp av tre till fyra studenter.

Betygskriterier meddelas vid kursstart.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Tentamen (TEN1)

Tentamen kommer att hållas på distans via Canvas. För betyget E ska en självrättande quiz genomföras där en andel av minst 80% rätta svar måste erhållas.

För högre betyg ska problemuppgifter lösas på distans och redovisas via Canvas.

Övningar (ÖVN1)

Övningarna är delade mellan områdena konstruktion (K), byggnadsteknik (B), samt installations- och energisystem (I). Ett antal obligatoriska inlämningsuppgifter kommer att presenteras per område.

Projektuppgift (PRO1)

En projektuppgift ska genomföras i grupper om två studenter och omfatta besiktning av ett befintligt byggnadsverk i skick för eventuell rivning/reparation/ombyggnad. Ett hus som en av studenterna själv bor i ska väljas. Erforderliga handlingar ska samlas in och en teknisk rapport tänkt som underlag för ett investeringsbeslut ska upprättas. 

Redovisning

Den tekniska rapporten ska lämnas in i digitalt format via CANVAS för plagiatkontroll via Urkund. Dessutom ska en muntlig presentation göras vid ett slutseminarium. I uppgiften ingår också att varje studentgrupp ska granska och bedöma sin egen och en annans rapport.

Rapporten namnges som t.ex. ”Översiktlig byggnadsteknisk bedömning av huset på fastigheteren X”. En rekommenderad rapportmall finns på CANVAS. En första inlämning av den tekniska rapporten ska göras via CANVAS senast fredag 21 maj, kl. 23:59.

Granskningen ska vara genomförd och redovisas på slutseminariet måndag 24 maj. Den slutliga inlämningen ska ske via Canvas senast tisdag 1 juni kl. 23:59.

Teknisk rapport 

Den tekniska rapporten ska redovisa resultatet av en ritningsinventering, besiktning, överslagsmässiga lastnedräkningar och beräkningar av energianvändning. En bedömning ska göras av möjligheter och problem. Särskilt beaktas möjligheter till förändrad användning t.ex. genom om- eller påbyggnad och andra åtgärder som kan påverka grundläggning, stomme och byggteknik. Energianvändningen samt möjligheter till reducering av denna ska beräknas. Slutsatser ska dras och motiveras baserat på redovisningen i rapporten.

Nedanstående punkter bör genomföras och redovisas.

Beskrivande del

  • Skaffa ritningar på byggnaden/anläggningen. Dessa bör finnas hos husägaren eller kommunen.
  • Beskriv byggnadens fasader, klimatskyddets uppbyggnad och funktion.
  • Beskriv med ord de installationer som finns i byggnaden/anläggningen (VA, Vent, El och Styr) och bedöm vilka för- och nackdelar som kan finnas med anläggningen.
  • Gör en översiktlig besiktning. Finns det sättningsskador i marken? Hur är avvattningen anordnad? Finns andra skador t.ex. orsakade av vegetation?
  • Beskriv i text och med figurer hur bärverket i byggnaden är uppbyggt. Hur fördelas lasten från taket, via konstruktionens delar ner till grundläggningen? 
    Beskriv grundläggningen för byggnaden/anläggningen (platta på mark, pålgrundläggning etc.). Finns det någon risk för problem med grundläggningen?

Beräkningsdel

  • Gör en lastnedräkning från tak till grundläggningen. Utgå från byggnadens användning och bestäm lämplig nyttig last. Vilka laster orsakar själva byggnaden i form av stomme och komplement? Beräkna ett upplagstryck baserat på lastnedräkningen och grundkonstruktionens utformning. 
  • Skisser som tydligt illustrerar bärande system och laster ska inkluderas.
  • Beräkna U-värden för en typisk vägg och för taket med hänsyn till köldbryggor. För dessa ska även temperaturfördelning samt ånghalsfördelning beräknas. Finns det risk för kritiska fuktnivåer och i så fall vilka möjligheter finns det att förhindra detta?
  • Redovisa energianvändningen per m2 uppvärmd golvarea (husets innerarea) samt möjligheter till reducering av denna ska beräknas.

Diskussion och slutsatser

  • Hur skulle man kunna tänka sig att bygga om eller till byggnaden/anläggningen?
    Dra slutsatser baserade på föregående punkter. Gör en jämförelse mellan byggnaderna.

Som underlag för att lösa projektuppgiften används kurslitteratur, föreläsningsanteckningar och övningsuppgifter. Boverkets byggregler (BBR) och Boverkets allmänna råd om tillämpning av europeiska konstruktionsstandarder (EKS) kan laddas ner via Boverkets hemsida, www.boverket.se

Övriga krav för slutbetyg

Skriftlig tentamen (TEN1; 3 hp)

Projektuppgift (PRO1; 3 hp)

Övningsuppgifter (ÖVN1; 1,5 hp)

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

Målbaserade betygskriterier används i kursen där varje lärandemål betygsätts enligt tabellen nedan. Övningar (ÖVN1) och projektet (PRO1) betygsätts med betyget E för godkänt (P). Tentamen betygsätts med E till A och har två delar, en E-del med teorifrågor och en problemdel med C- och A-frågor. Lägsta delprestationen avgör för nivåerna E, C och A. Betygen D och B kan fås genom viktning.

Lärandemål TEN1 ÖVN1 PRO1
1. Beskriva syfte och funktion... E  -  E
2. Förklara fundamentala begrepp...

   Förstå och analysera enkla
   ingenjörstekniska modeller...

E

A - E

E

E

E

E

3. Tillämpa beräkningsmetoder... A - E E E
4. Utföra en enkel besiktning...  -   -  E
5. Ge förslag på möjligheter till
    ombyggnad och förbättring.
 -   -  E
6. Visa förståelse för hur tekniska
    val påverkar hållbarheten...
 -    E E

Möjlighet till komplettering

Betyget Fx anger att resultat är nära godkänt på tentamen. Momentet kan, efter anvisning från examinator, kompletteras till godkänt inom sex veckor efter att resultat meddelats.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

Obligatoriskt innehåll saknas

Kursomgång

  • CSAMH2 VT 2021-61287

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ABE/Byggvetenskap gemensamt

Kontakter