Nyhetsflöde
Logga in till din kurswebb
Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.
Har du frågor om kursen?
Om du är registrerad på en aktuell kursomgång, se kursrummet i Canvas. Du hittar rätt kursrum under "Kurser" i personliga menyn.
Är du inte registrerad, se Kurs-PM för DD1310 eller kontakta din studentexpedition, studievägledare, eller utbilningskansli.
I Nyhetsflödet hittar du uppdateringar på sidor, schema och inlägg från lärare (när de även behöver nå tidigare registrerade studenter).
Det kommer på första föreläsningen efter tentauppehållet.
Ska den fortfarande redovisas 6/11?
Redovisningen flyttas och datumet är nu ändrat.
Hej!
Eftersom jag har registrerat mig försent till kursen har jag gjort alla labben ensam. Nu letar jag efter en kurskamrat (granskare) för P-dell. Finns någon?
Skulle vara bra om du kunde lägga upp föreläsningen om p-uppgiften här på kurshemsidan för oss som missade.
Var kan man man ladda ner och se alla olika P-uppgifter digitalt? Jag har för mig att man kan hitta alla här på kurssidan någonstans.
Någon som vet var man kan hitta granskningsprotokollet någonstans?
Hörde något om att sista redovisningsdatum eventuellt skulle förflyttas framåt en eller två veckor. Stämmer detta, eller är sista redovisningsdatum fortfarande andra december?
Var kan jag hitta P-uppgifter för att granska, eftersom jag kunde hitta någon för att jobba med!
Var är granskningsprotokollet?
Sten Andersson redigerade 26 november 2013
P-uppgift
Kursens tredje moment, LAB3, är en större, personlig programmeringsuppgift i Python; en P-uppgift. Uppgifterna är tänkta att vara något så när svåra och tidskrävande, räkna med ca 80 timmar. P-uppgiften redovisas i tre steg, specifikation, granskning och slutredovisning (se nedan). Du måste boka en tid för slutredovisningen. Det finns många olika uppgifter, och du ska inte göra samma uppgift som någon annan i din grupp. Uppgiftslydelsen kvitterar du ut hos din assistent.
P-uppgiftens delmoment
Specifikation Innan programmet skrivs ska en specifikation lämnas in. Syftet är att du ska tänka igenom problemet innan du försöker lösa det. Specifikationen ska innehålla följande delar:
* Algoritm
* Datastruktur (rita också en minnesbild med exempeldata)
* Funktioner
* Klasser med attribut och metoder (om du använder klasser)
Specen redovisas muntligt vid ett laborationstillfälle.
Granskning Innan det färdiga programmet kan redovisas för en handledare ska det testas (granskas) av en kurskamrat. Vid testen ska din granskare kritiskt granska ditt program, testköra det och fylla i ett granskningsprotokoll. Denna granskning är ett obligatoriskt moment. (Varje kursdeltagare måste granska en uppgift, och alla uppgifter som ska redovisas för handledare måste granskas först.) Syftet med granskningen är att du genom att kritiskt granska en annans program ska få en ökad förståelse för hur man ska (och inte ska) programmera.
Slutredovisning Du väljer (normalt via webben) en tid för slutredovisning. Uppgiftslydelsen, specifikationen med uppdaterad minnesbild, besiktningsprotokollet och granskaren ska medföras till slutredovisningen, liksom en färsk programutskrift, och förstås programmet. Om du tar med en egen dator till redovisningen ska den vara uppkopplad mot Internet, eftersom vi (för att förhindra fusk) jämför din lösning mot tidigare lösningar.Krav på P-uppgiftslösningen
Utöver kraven på funktionalitet som finns i uppgiftslydelsen gäller detta alltid:
* Programmet ska vara kommenterat upptill med författare, datum och ev revisionsdatum. Överkommentera inte programmet i övrigt. Tänk på att det är kvalitet och inte kvantitet på kommentarer som räknas.
* Programmet ska vara användarvänligt och presentera sig vid programstart. Tydliga instruktioner ska ges på skärmen. Det ska vara lätt att förstå vad programmet skriver ut. Det är tillåtet att anta att indatafiler är felfria om inte annat anges i uppgiftslydelsen.
* Programmet ska vara vettigt uppdelat i funktioner, och eventuellt klasser. Funktioner ska inte vara alltför långa (max en skärmsida). Det ska vara lätt att i efterhand gå in och förstå och ändra i programmet. Robust, flexibelt och lättläst är nyckelord.
* Varje variabel och funktion ska vara försedd med kommentarer. Ange vad variabeln representerar och vad funktionen gör. För funktioner bör man också ange vad indata (parametrar) och utdata (retur-värde) betyder. Det ska räcka att läsa kommentar och funktionshuvud för att förstå hur en funktion ska användas.
* Namn på variabler och funktioner ska vara vettiga. Alla deklarerade namn ska vara på samma språk, liksom alla kommentarer (engelska namn och svenska kommentarer är OK). Koden skall vara snyggt formaterad.
* Nästan identiska kodstycken ska inte upprepas. Gör i stället generella funktioner. Inför inte i onödan begränsningar. Inför konstanter för sådant som man kan tänkas vilja ändra framöver (om man skulle vilja arbeta vidare med din lösning) och för tal som inte ska ändras och går att beskriva med namn.
Redovisa senare? Efter kursens slut kan P-delen endast redovisas i omtentaperioder och ger maximalt betyget E. Eftersom datorsystemen byts eller uppgraderas årligen så bör du vara medveten om att tiden du har på dig att redovisa din P-uppgift är begränsad. Väntar du mer än ett år från kursstart med att redovisa kan lydelsen till din P-uppgift behöva bytas ut. Du måste då ta kontakt med kursledaren. Vi reserverar oss för att byten av datorsystem kan medföra att vissa eller samtliga P-uppgifter inte går att utföra i framtiden. Du kan alltså bara vara säker på att det går att redovisa din P-uppgift fram till nästa kursstart. Lydelsen som ligger ute på nätet kan ändras när som helst. Se därför till att du skriver ut den lydelse du har valt och håller rätt på den tills du har redovisat. ¶
Bokningslistorna finns här:¶
http://www.csc.kth.se/~stene/prgo13/bokning¶
¶
¶
¶
Sten Andersson redigerade 28 november 2013
P-uppgift
Kursens tredje moment, LAB3, är en större, personlig programmeringsuppgift i Python; en P-uppgift. Uppgifterna är tänkta att vara något så när svåra och tidskrävande, räkna med ca 80 timmar. P-uppgiften redovisas i tre steg, specifikation, granskning och slutredovisning (se nedan). Du måste boka en tid för slutredovisningen. Det finns många olika uppgifter, och du ska inte göra samma uppgift som någon annan i din grupp. Uppgiftslydelsen kvitterar du ut hos din assistent.
P-uppgiftens delmoment
Specifikation Innan programmet skrivs ska en specifikation lämnas in. Syftet är att du ska tänka igenom problemet innan du försöker lösa det. Specifikationen ska innehålla följande delar:
* Algoritm
* Datastruktur (rita också en minnesbild med exempeldata)
* Funktioner
* Klasser med attribut och metoder (om du använder klasser)
Specen redovisas muntligt vid ett laborationstillfälle.
Granskning Innan det färdiga programmet kan redovisas för en handledare ska det testas (granskas) av en kurskamrat. Vid testen ska din granskare kritiskt granska ditt program, testköra det och fylla i ett granskningsprotokoll. Denna granskning är ett obligatoriskt moment. (Varje kursdeltagare måste granska en uppgift, och alla uppgifter som ska redovisas för handledare måste granskas först.) Syftet med granskningen är att du genom att kritiskt granska en annans program ska få en ökad förståelse för hur man ska (och inte ska) programmera.
Slutredovisning Du väljer (normalt via webben) en tid för slutredovisning. Uppgiftslydelsen, specifikationen med uppdaterad minnesbild, besiktningsprotokollet och granskaren ska medföras till slutredovisningen, liksom en färsk programutskrift, och förstås programmet. Om du tar med en egen dator till redovisningen ska den vara uppkopplad mot Internet, eftersom vi (för att förhindra fusk) jämför din lösning mot tidigare lösningar.Krav på P-uppgiftslösningen
Utöver kraven på funktionalitet som finns i uppgiftslydelsen gäller detta alltid:
* Programmet ska vara kommenterat upptill med författare, datum och ev revisionsdatum. Överkommentera inte programmet i övrigt. Tänk på att det är kvalitet och inte kvantitet på kommentarer som räknas.
* Programmet ska vara användarvänligt och presentera sig vid programstart. Tydliga instruktioner ska ges på skärmen. Det ska vara lätt att förstå vad programmet skriver ut. Det är tillåtet att anta att indatafiler är felfria om inte annat anges i uppgiftslydelsen.
* Programmet ska vara vettigt uppdelat i funktioner, och eventuellt klasser. Funktioner ska inte vara alltför långa (max en skärmsida). Det ska vara lätt att i efterhand gå in och förstå och ändra i programmet. Robust, flexibelt och lättläst är nyckelord.
* Varje variabel och funktion ska vara försedd med kommentarer. Ange vad variabeln representerar och vad funktionen gör. För funktioner bör man också ange vad indata (parametrar) och utdata (retur-värde) betyder. Det ska räcka att läsa kommentar och funktionshuvud för att förstå hur en funktion ska användas.
* Namn på variabler och funktioner ska vara vettiga. Alla deklarerade namn ska vara på samma språk, liksom alla kommentarer (engelska namn och svenska kommentarer är OK). Koden skall vara snyggt formaterad.
* Nästan identiska kodstycken ska inte upprepas. Gör i stället generella funktioner. Inför inte i onödan begränsningar. Inför konstanter för sådant som man kan tänkas vilja ändra framöver (om man skulle vilja arbeta vidare med din lösning) och för tal som inte ska ändras och går att beskriva med namn.
Redovisa senare? Efter kursens slut kan P-delen endast redovisas i omtentaperioder och ger maximalt betyget E. Eftersom datorsystemen byts eller uppgraderas årligen så bör du vara medveten om att tiden du har på dig att redovisa din P-uppgift är begränsad. Väntar du mer än ett år från kursstart med att redovisa kan lydelsen till din P-uppgift behöva bytas ut. Du måste då ta kontakt med kursledaren. Vi reserverar oss för att byten av datorsystem kan medföra att vissa eller samtliga P-uppgifter inte går att utföra i framtiden. Du kan alltså bara vara säker på att det går att redovisa din P-uppgift fram till nästa kursstart. Lydelsen som ligger ute på nätet kan ändras när som helst. Se därför till att du skriver ut den lydelse du har valt och håller rätt på den tills du har redovisat.
Bokningslistorna finns här:
http://www.csc.kth.se/~stene/prgo13/bokning/button.html
¶ Saknar du granskare? Granska då en uppgift som finns på denna sida (längst ner):¶
http://www.csc.kth.se/utbildning/kth/kurser/DD1310/uppsamling/¶
Det obligatoriska är att granska, ej att bli granskad.
Sten Andersson redigerade 11 oktober 2013
Här finns provsystemet. Om det går ner skicka då ett sms till 070-1597000.
Sten Andersson redigerade 11 oktober 2013
Här finns provsystemet. Om det går ner skicka då ett sms till 070-1597000.
Det gick inte att öppna, hur gör jag?
Måste man registrera sig för dataprovet? Det går inte att öppna länken!
Det känns väldigt tomt där på länken till gamla dataprovet..
Sten Andersson redigerade 28 november 2013
Här finns är länken till provsystemet. Det är endast tillgängligaktiverat under provtillfället.
GamlaEn samling frågor finns för övning http://www.nada.kth.se/~stene/prgo13/DP.¶
Resultaten rapporteras först till LADOK efter samtliga provtillfällen (tre st).
Sten Andersson redigerade 26 november 2013
Hjälpfiler till laboration 1:
http://www.nada.kth.se/~stene/prgo13/filer/
http://www.csc.kth.se/utbildning/kth/kurser/DD1310/P/granskningsprotokoll.html¶
Schemahandläggare redigerade 31 augusti 2013
[u'CMETE2']
Schemahandläggare redigerade 14 september 2013
[u'CMETE2']
Stina Hübinette Zwahlen & Rickard Bergeling
anmäler sig att redovisa sina p-uppgifter vid detta tillfälle!
Schemahandläggare ställde in händelsen 14 december 2013
Schemahandläggare ställde in händelsen 14 december 2013
Sten Andersson redigerade 16 september 2013
Föreläsning 1 http://www.nada.kth.se/~stene/prgo13/F/F01.pdf
Föreläsning 2 http://www.nada.kth.se/~stene/prgo13/F/F02.pdf
Föreläsning 3 http://www.nada.kth.se/~stene/prgo13/F/F03.pdf
Föreläsning 4 http://www.nada.kth.se/~stene/prgo13/F/F04.pdf¶
Sten Andersson redigerade 23 september 2013
Föreläsning 1 http://www.nada.kth.se/~stene/prgo13/F/F01.pdf
Föreläsning 2 http://www.nada.kth.se/~stene/prgo13/F/F02.pdf
Föreläsning 3 http://www.nada.kth.se/~stene/prgo13/F/F03.pdf
Föreläsning 4 http://www.nada.kth.se/~stene/prgo13/F/F04.pdf
Föreläsning 5 http://www.nada.kth.se/~stene/prgo13/F/F05.pdf¶
Sten Andersson redigerade 8 november 2013
Föreläsning 1 http://www.nada.kth.se/~stene/prgo13/F/F01.pdf
Föreläsning 2 http://www.nada.kth.se/~stene/prgo13/F/F02.pdf
Föreläsning 3 http://www.nada.kth.se/~stene/prgo13/F/F03.pdf
Föreläsning 4 http://www.nada.kth.se/~stene/prgo13/F/F04.pdf
Föreläsning 5 http://www.nada.kth.se/~stene/prgo13/F/F05.pdf
Föreläsning 6 http://www.nada.kth.se/~stene/prgo13/F/F06.pdf
Samtliga föreläsningar (katalog) http://www.nada.kth.se/~stene/prgo13/F/¶
Var hittar jag spec-exemplet?
hittar inte heller
Schemahandläggare ställde in händelsen 14 december 2013
Sten Andersson redigerade 21 oktober 2013
* 2013-09-04 Kursstart
* 2013-09-05 Redovisa laboration 1
* 2013-09-11 Redovisa laboration 2
* 2013-09-18 Redovisa laboration 3
* 2013-09-25 Redovisa laboration 4
* 2013-10-02 Redovisa laboration 5
* 2013-10-151-06 Datorprov
* 2013-11-0613 Redovisning av specifikationen
* 2013-12-02 Sista tillfälle att redovisa P-uppgiften före jullovet
* 2013-12-XX Omprov
Schemahandläggare redigerade 31 augusti 2013
[u'COPEN1', u'CMETE2']CMETE2, COPEN1
Schemahandläggare redigerade 14 september 2013
CMETE2, COPEN1[u'COPEN1', u'CMETE2']
Schemahandläggare redigerade 11 oktober 2013
Måndag 14 oktober 2013 kl 157:00 - 179:00
D1F2
Hej!
Jag tycker att det vore bra med ett exempel på hur en godkänd specifikation kan se ut.
/David