Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Projektet

Gruppindelning

Här kan du se den gruppindelning som gäller för projektet. Ta gärna kontakt med dina blivande gruppmedlemmar innan projektet startar så att ni kan bekanta er med varandra, diskutera regler för gruppen m.m.

Kravspecifikation (projektuppgift)

Detta är en s.k. kravspecifikation från beställaren (d.v.s. från mig) för den produkt ni ska ta fram under projektet: Kravspecifikation 2013-11-04.pdf
2013-11-18:
Ett förtydligande angående underlaget i tävlingsringen: Ni kommer inte att veta vilket underlag som används förrän på tävlingsdagen. Det finns två underlag att välja på, en träyta som är relativt sträv (ej lackad) och en röd bänkyta. I sal 6024 ser ni hur de röda borden ser ut (vanliga arbetsborden) samt träytan (ett separat cirkelrunt bord). På ett av borden finns dessutom den typ av tejp som kommer att avgränsa ringen.

Vid tävlingstillfället ska alla robotar ha kommandot Wait(3000) först i koden, så att de personer som startar rbotarna hinner flytta sig undan och inte påverkar sensorerna.

Notera att ni inte kan kvittera ut roboten förrän v. 47; tiden före det ägnar ni åt att planera arbetet samt utreda och utveckla strategier för er lösning.

Föreläsningar om projektmetodik

Detta är de projektföreläsningar som ges av Anders
13/11 INFOMET-Projektmetodik 1.pdf
18/11 INFOMET-Projektmetodik 2.pdf (introduktionen till roboten finns på sidan om Lego Mindstorms)
2/12 INFOMET-Projektmetodik 3.pdf, rapporten m.m.
Exempelrapporter: Det finns  5 rapporter i rum 6024 att titta på. Dessa fem rapporter är från förra omgången av Infomet, och skrivna av studenter som studerar på programmet Medicinsk Teknik. Rapporterna godkända men givetvis av varierande kvalitet (vissa delar av rapporterna har fått kritik vid examinationen).

Projekthandboken

Projekthandboken behandlar projektmetodik, dokument kring projektet, rapportskrivning m.m. Handboken är den manual till projektet som ni ska följa.Det är lämpligt att gruppen skriver ut ett exemplar och förvarar i projektskåpet.
Projekthandbok, KTH STH, Datateknik 2013.pdf (uppdaterad 2013-11-26)

Rapporten

Rapporten ska följa de anvisningar som finns i Projekthandboken (appendix). Inlämning via bilda.kth.se senast 2013-12-16 kl. 8:00.

Uppdaterad rapport

De grupper som måste lämna in en ny version av rapporten för att få denna godkänd gör detta via bilda.kth.se, senast 2014-01-13, kl. 8:00.
Notera att alla påpekanden ni fått om rapporten ska vara åtgärdade innan den nya versionen lämnas in. Det är lämpligt att gruppen gemensamt går igenom åtgärdslistan och bockar av före inlämningen.

Arbetet med uppdateringen

Betrakta detta som en femte etapp. Arbetet med uppdateringarna ska delas upp i aktiviteter med tydliga beskrivningar. Det är viktigt att det i etapploggen framgår i vilken ordning åtgärderna ska utföras.
När den uppdaterade rapporten lämnas in ska även gruppens projektsida uppdateras med individuella tidrapporter för arbetet med uppdateringen av rapporten. Varje enskild post ska referera till en specifik aktivitet.

Tävlingen, 11/12

Notera ändrad starttid: Tävlingen pågår 11/12 kl. 10:00 – 12:00 (gruppspel kl. 10:00 – 11:00, cupen startar kl. 11:15). Notera att tiderna är exakta (ingen akademisk kvart).

Tävlingen, Robocup.pdf
Gruppspelsschema
Slutspelsschema

Presentation och uppföljning

Närvaro är obligatorisk hela den f.m. eller e.m. som gruppen redovisar. Närvaro är också oblogatorisk vid uppföljningsmötet med kursansvarig den 20/12.

Presentation 19/12

Presentationen får ta maximalt 20 minuter (efter 20 minuter blir ni avbrutna). Efter presentation ges tid för frågor (5 minuter) och sedan förbereder sig

Tiderna nedan är exakta, var på plats i god tid.

08:30 Grupp 1
09:00 Grupp 2
09:30 Grupp 3
10:00 Grupp 4
10:30 Grupp 5
11:00 Grupp 7

13:30 Grupp 8
14:00 Grupp 9
14:30 Grupp 10
15:00 Grupp 11
15:30 Grupp 12
16:00 Grupp 13

Uppföljningsmöte med kursanasvarig, 20/12

Inför mötet ska följande finnas uppdaterat på gruppens Social-sida:
Produktlogg
Etapploggar
Tidplaner
Uppdaterade tidrapporter med summering - återigen: varje post ska referera till en aktivitet

Till mötet ska varje grupp ha med sig minst 2 utskrivna kopior av sin projektrapport, ett exemplar av projekthandboken samt anteckningsmateriel.

Tiderna nedan är exakta, kom i god tid.

08:00 Grupp 8
08:40 Grupp 9
09:20 Grupp 10
10:00 Grupp 11
10:40 Grupp 12
11:20 Grupp 13

13:00 Grupp 1
13:40 Grupp 2
14:20 Grupp 3
15:00 Grupp 4
15:40 Grupp 5
16:20 Grupp 7