Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.
Kursplan -MF116x Examensarbete inom design och produktframtagning, grundnivå 15,0 hp
Kursen kommer att ges med föreläsningar/övningar m.m. i läsperiod 3 och 4.
Kandidatarbetet är en del av fördjupningen i Design och produktframtagning (C-uppsats). Detta projektarbete skall visa prov på självständighet och ingenjörsmässighet. Förslag till projekt presenteras i inledningen av kursen. Projektvisa genomgångar hålls under kursens gång. Vår vision är att varje projekt skall leda till en projektidé med en förstudie och en konceptuell beskrivning av en möjlig produkt. De mest lovande projekten avser vi att föreslå som Högrekursprojekt för IDE-spåret under 2014.
Studenten ska efter kursen:
Kandidatarbetet får utföras enskilt, men utförs med fördel i grupp om två teknologer, ej fler. I samband med avslutningen av fördjupningen i period 4 sker en presentation av kandidatrapport. Varje kandidatarbete redovisas även en poster och modell i slutet av terminen.
Ett project med en skriftlig rapport och en muntlig presentation; PRO1, 15 hp (A-F)
Stefan Stålgren (SS) Maskinkonstruktion, 08-790 67 49. stahlg@kth.se Kursansvarig.
Conrad Luttropp (CL) Maskinkonstruktion, 08-7907497. luttropp@kth.se
Detta kursmoment innefattar en introduktion, projektfördelning/val samt 7 inspirationsföreläsningar, allt under P3
Detta kursmoment består en kortare kurs i Rhino omfattande 20 timmar under P3
Projektarbetet skall leda till ett produktförslag med en förstudie och beskrivning i ord och bild och modell. Varje projektförslag skall följa en enhetlig mall där tekniska och designmässiga kriterier möts. Vi kommer att föreslå ett antal möjliga projekt men det är också möjligt att komma med ett eget förslag som då skall vara beskrivet efter samma mall som de av oss föreslagna projekten. Se nedan:
Vad är problemet och i vilket sammanhang behövs denna produkt. Här vill vi framför allt ha en beskrivning av VARFÖR detta är ett angeläget projekt.
Här förväntar vi oss en konceptuell idé kombinerat med en första enkel kravspec och tidsplan. som visar VAD som skall åstadkommas. Vi vill också ha tydliga mål med en beskrivning vad som skall finnas framtaget vid projektets slut, som CAD eller andra modeller, bilder, prototyper animeringar etc.
Här förväntar vi oss en beskrivning på HUR detta skall kunna lösas tillsammans med en kort beskrivning av de problem och hinder som finns.
Här förväntar vi oss en beskrivning av vilka kriterier som kommer att vara viktiga respektive önskvärda när det gäller produktens utseende, form, semiotik, ergonomi, , form, semiotik, ergonomi, interface mot användaren och andra som kommer i kontakt med produkten.
Här förväntar vi oss uppgifter på eventuella företagskontakter mm utanför KTH
Nedan finns som exempel ett projekt beskrivet som började som Kandidatarbete VT 11 och som senare fick en fortsättning som högrekursprojekt VT 12 och nu finns realiserat på Bromma ÅVC. Se: http://www.stockholm.se/-/Nyheter/Bygga--Bo/Nu-testas-framtidens-miljostation-pa-AVC-Bromma/
Miljöstationer finns bl.a. på bensinmackar för att ta hand om s.k. farligt avfall; färg, lösningsmedel, olika kemikalier, blybatterier etc. Bensinstationerna håller på att försvinna i Stockholms innerstad och det blir allt svårare för stadens innevånare att lämna sitt farliga avfall på ett korrekt sätt. Av säkerhetsskäl måste en kemist inne i stationen kunna göra en omlastning ner i godkända transportförpackningar.
Ta fram ett koncept på en miljöstation som kan stå i offentlig miljö samtidigt som den på ett säkert sätt tar hand om farligt avfall. Det farliga avfallet skall kunna lämnas säkert via en lucka eller liknande så att lämnaren inte kommer till skada och så att ingen utifrån kan komma åt det avfall som tidigare lämnats in. Miljöstationen skall vara flyttbar och smälta in i stadsbilden så bra som möjligt samtidigt som den måste synas så att folk hittar dit. (Målet med kandidatarbetet VT11 var att presentera stationen via en CADmodell och målet med Hk-projektet att kunna presentera en prototyp HT12)
Det farliga avfallet måste på något sätt transporteras från inlämningspositionen till ett mellanlager inuti stationen. Där måste också finnas en sorteringsplats för den kemist som sorterar och tömmer med jämna mellanrum. Stationen måste klara brand en viss tid och även vara säker för kemisten som regelbundet kommer för att kolla stationen. Inlämningsförfarandet måste också vara säkert för den som kommer för att lämna sitt farliga avfall.
TK vill gärna ha en station/byggnad eller liknande som sticker ut och ger en positiv bild av insamlingen samtidigt som den skall kännas säker och inte sticka ut för mycket så att den uppfattas som en gökunge i stadsbilden Skräpiga återvinningsstationer (iglos) för glas, kartong, plast mm är avskräckande exempel.
Handledare: Conrad Luttropp KTH, Magnus Broman Stockholm stad, Cecilia Bergold Grontmij konsulter
Under period 3 och 4 är ett antal obligatoriska handledningstillfällen inlagda. Vid dessa projektavstämningar sker genomgångar samlat, med tre till fyra grupper samtidigt. Utöver detta bokar man tid med handledare efter behov.