Nyhetsflöde
Logga in till din kurswebb
Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.
Har du frågor om kursen?
Om du är registrerad på en aktuell kursomgång, se kursrummet i Canvas. Du hittar rätt kursrum under "Kurser" i personliga menyn.
Är du inte registrerad, se Kurs-PM för SD2706 eller kontakta din studentexpedition, studievägledare, eller utbilningskansli.
I Nyhetsflödet hittar du uppdateringar på sidor, schema och inlägg från lärare (när de även behöver nå tidigare registrerade studenter).
I have spent too much time on this problem. I am running MATLAB_R2015a and I have tried using both he MCR provided for hw 2 (http://flygmac7.flyg.kth.se/~msy/msy_container/SD2706_sailing/Cycle_2_Hull_and_Stability/) and also Matlab Runtime (http://www.mathworks.com/products/compiler/mcr/?refresh=true) where I set up the global environment variable as per instruction.
I have tried to run msy_hydrostatics with both MCR provided in the path and also with the Matlab Runtime I downloaded. Neither works. MATLAB makes an error sound but without any description.
I am obviously missing something, what could it be?
Thank you!
/Jakob
Hi Jakob
I am sorry for your trouble. As I understand it Mikael Razola has a solution to this. Don't know if he is here on social. Try razola@kth.se.
/Jakob
Mitt rum, plan 3.
/J
@ work...
writing sandwich reports...
Well, the polar plot I have in my report doesn't look the same as the one you've generated with my boat and my parameters... In mine the boat speed is for certain presented in m/s, but that shouldn't change the shape of the curves...
I will have a look at yours.
I agree, it was super! Thanks a lot :-)
Jakob, a question regarding H6:
Do you actually want a paper copy of the final version of H6 (as it's written in the schedule/course program), or is it enough with the e-mail that you ask us to send together with the britfair file etc?
Do we get to use the spinakker? who in class feel comfortable using a spinakker?
ps... the gybing angle is about 70 degrees....if VMG angle is 145 as i can make it out to be...
I do! =)
Me too!
I feel comfortable to use spinnaker
me too!
Good of you to notice :-)
The IMSYC rule is a construction by Razola and myself. In some aspects the rule is more liberal compared to Keunig etc. The idea is that you simply only need to check compliance with the rule. ok?
/Jakob
Ok, then I guess I have to abandon this hull shape...
told you so;)
Life is a ... :-)
...and then you die...
:-)
no, sorry. You need to sign up at the bulletin board.
10 knots VMG gives 1680 nm in 7 days. so maybe a race of 1200-1700nm?
http://www.thegovernorscuponline.com/
I would like to propose the 2005 VOR leg 3. Melbourne to Wellington. It is 1450 nm long and will take us into the Southern Ocean and through the Bass Strait which will yield some interesting conditions..
Nja...alltså har du fått exakt samma resultat som oss på H3 och H4 så borde du få exakt samma i H5. Du har inte fipplat med nån densitet eller så? Det har ju varit en del sådana diskussioner här!
jeg har nok kanskje det. fordi jeg trodde at det var oppdatert med samme densitet overalt...jeg skrev hulldata.rho = 1000; så den brukes overallt nå...
hvor skal det være rho = 1025? bare i dRRH.m hva?
jepp i dRRH endast rho=1025!
skrev inn 1025 isteden for hulldata.rho (som er 1000) i den empiriske formelen...
men det gir ingen forskjell...fortsatt F = 2099.6....
Hm..det är ju väldigt nära, MEN, frågan är varför får du inte exakt samma svar??
2 alternativ:
1: Du kollar igenom alla dina delresultat motstånd, aero etc. mot H3 och H4 igen, eller så kollar du detaljerna i dina beräkningar mot någon som gjort H5 övning 1.
2: Du tar med dig dator upp till 4an innan kl. 13 idag så kan vi stämma av tillsammans
ok?
Eller om du missar kl 13 kan du komma till mitt rum :-) Då får man dessutom kexchoklad!
1. jeg missa kl. 13.
2. jeg har løst problemet.
3. jeg foretrekker mars.....
;)
Jørgen
Tillägg: När vi ändå är inne på exakthet... När man skriver in TWA = 70 grader så blir det i matlab 1.2217 rad och inte 1.2. Kan det spela in ?
Fråga 1: Ok, vad är väldigt nära och vilka värden skiljer sig åt? Vi använder linjär interpolation för GZ.
Resultaten i databladet är avrundade, därav TWA 70 grader = 1.2, men de är alltså bara avrundade vid själva utskriften!
Fråga 2: Se tidigare inlägg, J i databladet är transponerad av misstag!
Såg just att du svarat på J matrisen, så det e lungt
På vissa så skiljer det sig aslite! exempel FdVS = 414.996 och ej 415, vilket jag antar är ok. Mdvs däremot blir 4164 och enligt er är den 4052, det är ju nära men... ?
Okej, FdVS är ju avrundad i databladet, så det stämmer! Men MdVS=4164 låter lite suspekt...
Vad får du moment och kraft residualen till (F och M)? Se dom korrekta svaren i tidigare inlägg, stämmer dina svar med dessa?
Har du fått korrekta svar i övning 1?
Jag har uppenbarligen fel i MR. mitt MR blir 8111 istället för ert 81029. Resten skulle stämma om momentet ändrades. Detta är dock konstigt eftersom GZ är 0.6942 (som på bladet) och jag räknar ut MR genom GZ*hulldata.V*rho*9.82 vilket borde stämma. HAr du någon idé för det har inte jag
g=9.81 kör vi med, ändrar det saker och ting?
MEN ÅÅÅÅHH.... Japp då löste sig allt. TAck för att du svarar snabbt, annrs hade jag suttit här i ett par timmar till och slitit mitt hår.
=)
agreed
The files in LPP_pcode are compiled Matlab files (thats why they look "damaged") and is a part of "msy_hydrostatics", you do not need to modify any files in that folder! Those script basically sort out all the hydrostatic calculations in the same way as msy_hydrostatics does. They also plot your design and GZ curve for example...
You only need work with the files we spoke about on the lecture. Have a look in H5!
good luck!
You need to install the "MCR-installer" available on the course web site.