Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Matematikprojekt I

Logga in till din kurswebb

Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.

SF1660, Matematikprojekt I, Uppsammlingsomgång VT18.

Under vårterminen 2018 kommer kursen att ges för sista gången! Så om ni inte har tagit kursen är så gör det i vår i läsperjod 4. För detta så kommer vi att ha ett samlingsmöte 21/3 kl 15-17 i E31.

Kursledare John Andersson

Kurssekreterare: Då kursen inte formellt ges så har vi ingen sådan.

Vad är en uppsammlingsomgång? Den här kursen går inte mer och detta är ett försök att ge de studenter som inte klarade kursen vid tidigare tillfällen en chans att klara av kursen.

Datum:

Vi kommer att ha en träff den 21/3 kl 15-17 i  sal E31 där instruktioner inför kursen ges, ni kommer att delas in i grupper et.c. Ett exakt datum och sal kommer att publiceras här.

Er färdigskrivna uppsats skall lämnas in ca 3 veckor efter det första mötet (datum kommer att meddelas). Uppsatsen kommer sen att rättas så snabbt det går. Eftersom jag inte har någon aning om hur många uppsatser det kommer att röra sig om så går det inte att säga exakt hur snabbt.

Ni kommer att få konstruktiv kritik på era uppsatser så snart de är rättade. Ungefär en vecka efter kritiken så skall ni lämna in en slutgiltlig version av uppsatsen

En redovisning kommer att ske efter om uppsatsen är godkänd. Redovinsingarna sker 7/5 kl 15-17 i sal E31.

Kursbeskrivning
Syftet med denna kurs är att studenten ska använda kunskaper från kursen Algebra och Geometri på ett enklare tillämpningsområde, samt att studenten ska öva skriftlig och muntlig presentation av matematiska metoder och beräkningar.

Se lärandemål här: http://www.kth.se/student/kurser/kurs/SF1660

Uppgift

Uppgiften i denna kurs är att ni tillsammans ska skriva en kort uppsats i matematik. Uppsatsen ska bestå av en sammanfattning av teorin tillsammans med tydliga lösningar till några av problemen från ert avsnitt, eller liknande uppgifter. Dessa lösningar ska vara skrivna som förklarande exempel.

Uppsatsens omfattning förväntas vara 7-8 sidor med normala typsnitt och sidformatering. Ungefär halva uppsatsen skall ägnas åt sammanfattningen och halva åt de förklarande exempel (men i framställningen kan förstås teori och exempel blandas på olika sätt).

Syftet med detta projekt är att ni ska träna på skriftlig framställning av matematik och matematiska tillämpningar. För att bli godkänd måste givetvis alla beräkningar i uppsatsen vara korrekta. Men ännu viktigare är att skriva en klar och tydlig presentation där man lätt kan följa både den övergripande strategin samt hur och varför varje steg utförs.

Uppsatsen ska vara skriven med en läsare i åtanke som just nu går kursen Algebra och Geometri. Ni behöver inte förklara grundläggande begrepp och resultat från den kursen, utan ni ska istället förklara hur metoder och resultat används i det aktuella sammanhanget. Det viktiga är att fundera på vad som kan vara komplicerat eller svårbegripligt för den tänkte läsaren, och se till att det finns tydligt förklarat och motiverat.

Skriv med egna formuleringar, det är inte tillåtet att kopiera från andra källor! Vi kommer att utföra plagiatkontroll på uppsatserna. Specifikt så är detta inte en övning i översättning så ni får absolut inte under några omständigheter ha med översätta avsnitt ur kursboken i er uppsats (satser och definitioner är undantaget).

Kurslitteratur och avsnitt: Anton-Rorres “Elementary Linear Algebra” 10e upplagan. Ni väljer ett av följande avsnitt i boken: 10.2, 10.4, 10.5, 10.6, 10.8, 10.9, 10.10, 10.15, 10.16 eller 10.17. Det avsnittet definierar ert uppsatsämne. Alla dessa avsnitt har en tillämpning såsom skogshantering, populationstillväxt, kryptografi et.c. och uppsatsen skall förklara det ämnet på ett sätt så att en förstaårsstudent skall kunna förstå ämnet. Ni skall dock ha era egna förklaringar och era egna beskrivningar och ert eget upplägg på uppsatsen.

Ordbehandlare
Uppsatserna ska skrivas i



Villkor för godkänt
Uppsatsen ska vara skriven enligt instruktionerna ovan: se även dessa skrivinstruktioner. För godkänt krävs även att ni lämnar in uppsatsen i tid (datum kommer att publiceras på den här sidan så snart den centrala schemaläggningen kan ge oss salar.)

Vid den muntliga redovisningen kommer vi handledare att ställa frågor på det teoretiska innehållet och detaljer i lösningar av problemen. Vi kommer även att be er att berätta hur ni har resonerat kring den pedagogiska presentationen, dvs. hur ni har valt att presentera stoffet, vad som har betonats, vad som har utelämnats etc. Vi kommer att ställa frågor slumpvis till alla i gruppen, vilket betyder att alla måste vara insatta i alla aspekter av arbetet.


Kursens lärare kommer att använda följande Rättningsmall som beskriver exakt vad vi förväntar oss.



Plagiat!

Det är lätt, när man skriver en uppsats som den här, att frestas att kopiera, skriva av eller att hänge sig åt allsköns typer av plagiering. Det är inte tillåtet!

Mer specifikt så skall uppsatsen skrivas från grunden. Ni får inte skriva av eller översätta avsnitt i boken. Det enda undantaget är satser och definitioner som inte behöver ha originella formuleringar. All annan text skall vara egenkomponerad.

Förslagsvis så läser ni och förstår texten. Sen lägger ni den åt sidan och gör ett eget upplägg med egna förklaringar och exempel. Avgör vad ni tycker är viktigast i kapitlet och försök sen att bygga er egen text kring det som är viktigast. Vad behöver man förstå för att förstå det viktigaste i texten? Hur förklarar man det? Vilka exempel behövs? Gör era egna val. Om ni missar en liten detalj i er text så är det mycket bättre än att ni bara översätter boken och behåller dess upplägg (om ni stjäl från boken så blir ni som bäst underkända).

Behöver jag ens säga att det inte är tillåtet att översätta med google translate eller liknande programvara?

Lärare