Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

E-lärande, lärarlag vid ITM

Logga in till din gruppwebb

Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.

(kontaktperson: Hans Johansson, hbjo@kth.se)

Hur kan vi dra nytta av nya möjligheter som tekniken erbjuder för att uppnå gott lärande för studenter och goda arbetsförhållanden för lärare och övrig personal. Det finns många ord för att beskriva området, de betyder delvis samma sak kanske. Exempel är Nätbaserat lärande/ E-lärande/TEL-lärande/Scalable learning/etc.

Från KTH's vision har vi: "Det är alltså inte fråga om distansutbildning i klassisk mening, utan ett paradigmskifte där den virtuella dimensionen integreras i utbildningen.  Betydelsen och mervärdet av fysisk närvaro på campus ska samtidigt betonas.” (ett engelskt ord för detta är Blended learning).

länk till KTH's vision

Eftersom nya möjligheter succesivt öppnar sig på området blir arbetet aldrig klart och därför är det kanske olämpligt att ha mål utan snarare riktningar och delmål för arbetet. Förslag på riktningar är:

  • Mindre envägskommunikation och mer tvåvägs
  • Mindre rättning och mer diskussion
  • Mer oberoende av tid och rum (fri start, fri fart)
  • Större möjlighet för studenter att diagnostesta

Vad som konkret ska göras beslutas av lärarlagets medlemmar. Olika medlemmar arbetar i olika omfattning och med det som den enskilde medlemmen tycker är mest givande och motiverande.

Området är stort och det är svårt för lärare att ensam inse och sätta sig in i vad som han/hon kan ha bäst nytta av därför är det bra att vara i en kollegial grupp där man kan lära av varandra och lära varandra. Det behövs även kompetens från andra områden, till exempel om det tekniska plattformarna eller om juridik:

  • Hur vet vi att vi inte gör något olagligt?
  • Behöver vi skydda oss mot kopiering och hur?
  • Hur kan vi använda de tekniska plattformar som redan finns på bästa sätt?
  • Vilka nya funktioner vill vi ha?

Jag föreslår att vi lär oss genom att göra och genom att studera andra ”best practise”  och av att ta del av forskningsrön. Vi diskuterar dess områden och utbyter erfarenheter i vår grupp. Eftersom dessa aktiviteter tar tid så måste den löpande tidsvinsten måste överstiga den tid vi lägger på detta.

Förslagsvis arbetar medlemmarna med olika inslag av E-lärande i kurser. I arbetet med dessa konkreta inslag identifieras behov och uppkommer motivation som ligger till grund för vilken kompetensutveckling de enskilda medlemmarna som behöver.

Om du är lärare vid ITM och vill bli medlem i gruppen kontakta: Hans Johansson, hbjo@kth.se

E-learning (english version)

How is it possible to make good use of all the opportunities arising from digital development with the purpose of creating a good learning environment for students and good working conditions for teachers and other employees? The KTH Development Plan refers to this:  “It is not a matter of distance education in the classical sense, but a paradigm shift where the virtual dimension is integrated into the education. The importance and value added of physical presence on campus should also be emphasized.” (translated from the original Swedish available at: https://www.kth.se/polopoly_fs/1.412831!/Menu/general/column-content/attachment/KTH_Utvecklingsplan_2013_16.pdf  page 16)

As new opportunities gradually expand the number of possibilities, the work is more of a process of continuous improvements than of reaching a specific goal. The goal is rather to establish a process and set up groups of teachers to work with these improvements.  A concretization, for now, is to point out some lines which could be of interest for this:

  • Decrease the amount time spent on one way communication and prioritize time spent on two way communication and improvements.
  • Decrease teacher time spent on marking tests.
  • Decrease the dependency on time and location.
  • Increase the possibilities for students to make diagnostic tests automatically.

It is up to each member in the teacher team to decide their degree of engagement. Different members will be working to different extents and with differing focuses depending on what each individual finds most rewarding and motivating.

While different members  work with various aspects of e-learning in their courses, certain needs and motivation for professional development arise. After a while the members become experts in different  sub areas of e-learning and so become a resource for other members and other teaching staff at the school (standard 10 Enhancement on Faculty Teaching Competence). The team could also serve as a resource for KTH in implementing changes in its Learning Management Environment – both in terms of purchasing the right equipment or services, and for in-house development.Of course we need the expertise from experts in other areas, such as the different technical platforms or about law:

  • How do we know that we are not doing anything illegal?
  • Do we need to protect ourselves against copying and how?
  • How can we use the technological platforms already in place in the best way?
  • Which new features are effective and which are only time consuming?

In order to achieve a sustainable development process, the time spent must be saved in the long run by a decreased operating time. However there is an Achilles heel, a critical point for the possibilities for success. If the members of the teacher team spend more time than they save it is difficult to motivate participation, even though the potential operating time saved across the entire school could be enormous.