FAQ - svar på vanligt förekommande frågor

Fråga: Vad händer om jag inte har mina poäng till 10 december men räknar med att jag får dessa i januari: Ska jag lämna in projektförslag ändå? Ska jag lämna ansökningsblanketten/ registreringsblanketten?

Svar: Om du vet du får dina poäng i januari och därmed uppfyller kraven för att start examensarbete, ska du lämna in projektförslaget i Bilda enligt anvisningar. Dock avvaktar du med den så kallade ansökningsblanketten/ registreringsblanketten till att du har alla poäng avklarade.

Fråga: Kan jag som student välja mellan betygsskalan P/F och A-F.

Svar: Ja, alla studenter som är antagna före 2015 kan välja betygsskola. Men observera att när registrering av examensarbete har gjorts går det inte att byta i efterhand. Således går det inte att ångra val av betygsskala.

Fråga: Vem ska fylla i registeringsblanketten?

Svar: Sida 1 ska fyllas i av någon av studievägledarna, vid drop-in, och Sida 2 ska fyllas i av utsedd examinator för examensarbetet.

Fråga: Var ska registeringsblanketten lämnas in?

Svar: I den vita postlådan, plan 4 utanför servicecentret.

Fråga: Vad bedöms i uppsatsrapporten?

Svar: Det som bedöms framgår av bedömningsmallen. Den finns att hämta via: https://www.kth.se/social/group/examensarbete-ict-sk/page/bedomningsmallar/

Fråga: Hur fungerar presentation och opposition? Finns några mallar som man kan gå efter?

Svar: Hur seminariet går till finns att läsa om Presentationsseminarium och mallar finns att hämta via Formulär och Mallar: Registrering, Projektförslag, Uppsatsrapport, Opposition

Administratör Anne Håkansson skapade sidan 13 november 2015

En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 1 juni 2016

Har lite frågor om hur opponeringen ska gå till. Vad är det som gäller av följande:

1 - Ska det vara en opponering-rapport per grupp eller person? Förtydligande: Menar att om man är en grupp på två så ska man opponera på två andra arbeten, en per person.
2 - Vad är obligatoriskt att man opponerar på en annan rapport eller att man ska bli opponerat på sitt eget arbete?

Hälsniningar

Administratör kommenterade 7 juni 2016

Hej Simon!

Det är en oppositionsrapport per individ. Opposition är individuellt arbete och får inte utföras i samarbete med någon annan person. Dvs även om man är en grupp om två studenter, måste man göra var sina oppositioner, och ni får inte samarbeta. Företrädesvis görs oppositionerna på olika uppsatsrapporter eftersom då minimeras risken för plagiat.

Det är obligatoriskt att man har varit opponent, dvs opponerat på någon annans examensarbete på samma utbildningsnivå. Men det finns inget krav att man har en opponent på det egna examensarbetet. Dock är det att föredra då det är tacksamt att få återkoppling på examensarbetet, dvs från någon annan person än den egna akademisk handledaren och examinatorn.

Information om presentations- / oppositionsseminariet finns via:

Mall för oppositionsrapporten finns att hämta via:

Med vänlig hälsning,

Anne