Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Bedömningsmallar / Assessment templates

Bedömningsmallar för examensarbetet / Assessment templates for degree project

Högskoleingenjör

Bedömningsmall--bedömning-av-examensarbete-Högskoleing (svenska)-2017-10-10.docx

Kandidat / Civilingenjör åk 3

Bedömningsmall--bedömning-av-examensarbete Kandidat-Civing åk3 (svenska)-17-10-22

Kandidat / Civilingenjör åk 3 (english version)

Assessment template Degree projects, Bachelor - Civing (english)-17-05-16-2.docx

Master / Civilingenjör åk 5

Bedömningsmall-bedömning-av-examensarbete-Civing-Master (svenska)-180103

Master / Master of Engineering  (CivIng) year 5, english version

Assessment of degree project, template 16-06-19.docx

Administratör Anne Håkansson skapade sidan 15 april 2015

En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 9 juni 2016

Appendix B i civilingenjör åk 3 är den som beskriver civilingenjör åk 5 mål och inte de som är satta på oss i åk 3. Vi sitter nu och har ett par dagar på oss att utvärdera vårt arbete utefter denna mall för att sedan ge till examinatorn och det vore bra om någon kan uppdatera bedömningsmallens appendix omgående! 

Administratör kommenterade 9 juni 2016

Hej Fredrik!

Appendix B är för åk 3. Du ser för varje mål står det vilket mål det motsvarar, t ex

(Motsvarar Punkt 1 i kursplanen, Civilingenjör och Kandidat)

Har du valt rätt? se -

Kandidat / Civilingenjör äk 3

Bedömningsmall--bedömning-av-examensarbete Kandidat-Civing åk3 (svenska)-150421.docx

Med vänlig hälsning,

Anne

kommenterade 9 juni 2016

Hej,

Om du kollar på i Civilingenjör åk 3 under "Värdering av måluppfyllnad" ser vi att Mål P1 lyder:

"visa kunskap och förståelse inom huvudområdet, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete."

Går vi in i Appendix B beskrivs P1 med orden:

"Förmåga att med helhetssyn kritiskt, självständigt och kreativt identifiera, formulera, analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser och frågeställningar även med begränsad information (Motsvarar Punkt 1 i kursplanen, Civilingenjör och Kandidat)"

Dessa skiljer sig åt. Vilket gör att bedömningskriterierna ej de som gäller för våra mål under  "Värdering av måluppfyllnad". Så när det hänvisar till till målen i kursplanen är även dessa fel då målet som beskrivs in är desamma.

kommenterade 9 juni 2016

Jag är inne på rätt. Jag har öppnat samtliga tre svenska versioner och jämfört. Där ser jag att "Högskoleingenjör" Appendix B beskriver det som står i "Högskoleingenjör" "Värdering av måluppfyllnad". Det samma gäller för "Master / Civilingenjör åk 5" mallen.

Däremot är "Kandidat / Civilingenjör äk 3" en blandning. Den består utav "Master / Civilingenjör åk 5" Appendix B och "Kandidat / Civilingenjör äk 3" "Värdering av måluppfyllnad". 

Administratör kommenterade 9 juni 2016

Hej Fredrik!

Kandidatens mål är mycket likt civing åk 3 och civing 5 mål. Högskoleingengörna har några mål som överensstämmer med kandidat, civing åk 3 och civing 5 medan kandidatens mål är nästan identiska som civing åk 3 och civing 5.

Alla mål återfinns i höskoleverkets mål för kandidater samt för civing.

Appendix B kommer från KTH’s bedömningskriterier som gäller samtliga utbildningar vid KTH. Dessa bedömningskriterier är matchade mot högskoleförordningens mål (kandidat versus civ ing 3). Tabellerna är till för att ge en idé om vad ett mål betyder / vad som behöver ingå för att få målet uppfyllt (dvs högskoleförordningens mål). Då bedömningskriterier inte är skrivna utifrån de exakta målen går finns det inte något ett-till-ett förhållande. Därav står det "motsvarar punkt X". 

Mvh, Anne

kommenterade 9 juni 2016

Okay, jag anser fortfarande att de skiljer sig åt. 

Det jag undrar då är hur vi ska gör utvärderingen. Ska vi fylla i GK och BK i tabellen eller ska vi bara prata om att vi uppfyllt målen?

Administratör kommenterade 9 juni 2016

Hej Fredrik!

Du behöver inte fylla i GK eller BK utan endast var i uppsatsrapporten målet är uppfyllt.

Mvh, Anne

kommenterade 9 juni 2016

okay, tack

Administratör kommenterade 19 juni 2016

Hej Fredrik!

Jag har ändrat ordningen i bedömningsmallen. Om du fortfarande behöver använda mallen, kan du titta på Appendix B i den nya versionen. Den borde vara lättare att följa när det gäller bedömningen av innehållet i uppsatsrapporten.

Mvh, Anne