Studenten ska genom ett litet projekt tillägna sig fördjupad förståelse för och artikulera relationerna mellan material, rum och detalj. Vidare generera och bearbeta olika klimatförhållanden, mikroklimat. Livscykeltänkandet problematiseras i relation till byggbarhet, ombyggbarhet och rivning (återbrukbarhet alternativt återvinningsbarhet). Begreppet materialundersöks genom specifika deluppgifter samt studiebesök utifrån ett tillverkningsperspektiv, dess materiella egenskaper och sensoriska kvaliteter. Den centrala projektspecifika detaljenutvecklas på ett metodisk sätt genom ritsalsbaserade övningar med stöd i handledning. Klimatförhållanden studeras i relation till arkitektoniska kvaliteter. Speciell fokus läggs på redovisningen och undersökningen av rum- rumsliga samband, rumsliga effekter i olika skalor- i dialog med resonemanget kring sammansättning.
A21P3C Arkitekturprojekt 2:3 Material, rum, detalj 12,0 hp
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
Anmälningskod
60040
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
- undersöka och artikulera samband mellan material, rum och detalj och de klimatförhållanden som skapas genom gestaltningen av ett mindre byggnadsverk
- resonera, visa och beskriva hur det egna projektet påverkar sin omgivning och hur omgivningen påverkar projektet
- resonera, visa och beskriva vilka rum och rumssamband som har skapats i relation till uppgiften
- beskriva och diskutera de arkitektoniska kvaliteterna i projektet i relation till uppgiften
- diskutera och redovisa konstruktiva principer och hur klimatskyddet fungerar i eget projektarbete genom ett tekniskt snitt
- diskutera relevanta referenser för projektet samt artikulera sin position i relation till dessa
- föra ett resonemang kring hur hållbarhetsfrågor(miljö, sociala,ekonomiska) relaterar till projektarbetet
- sammanställa sitt projekt i en presentation som innehåller en reflektion över resultatet och ett urval av arbetsprocessen och sammanställa det i en portfölj tillsammans med sina andra projekt/kurser från året
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Godkänt Arkitekturprojekt 2:1 (A21P1C). Projekt 2:2 (A21P2B) ska vara godkänt eller bedömas kunna bli godkänt efter komplettering.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Anges vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- APRO - Arkitekturprojekt, 12,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Generellt:
Projektens lärandemål examineras under hela utbildningens grundnivå genom redovisning av process och resultat i vid kursstart specificerade uppgifter. För godkänt betyg krävs dessutom avklarade inlämningsuppgifter, 80% närvaro vid föreläsningar, seminarier, handledningstillfällen och genomgångar.
Examination av hur väl studenten uppfyller lärandemålen sker efter samråd mellan examinator och övriga lärare med bedömning i följande fyra delar:
1. Studentens arbetsprocess, projektutveckling, frågeställningar och dokumentation av detta bedöms.
2. Studentens förmåga och skicklighet att på ett utifrån föreläsningar, uppgifter och lärandemål adekvat sätt använda och hantera relevanta representationer, teknik och övriga gestaltningsverktyg bedöms.
3. Studentens avslutande inlämning, projektets kvaliteter och möjligheter prövas och diskuteras utifrån sitt arkitektoniska och konstnärliga undersökande.
4. Redovisning av en reflektion kring det egna lärandet.
Projektet ska utföras inom kursens givna tidsram.
Särskilda kompletteringsregler gäller. Kompletteringsreglerna finns tillgängliga på programwebben.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.