Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

AF1752 Renovering, om- och tillbyggnad 1 7,5 hp

I kursens projekt, ombyggnad av en befintlig lokal till kontor, kommer du att bekanta dig med de olika lagar, krav och hänsyn samt arkitektoniska kvalitéer som utgör förutsättningar för gestaltningen av en kontorsmiljö. Ni får tillfälle att två och två arbeta med projektet på ett verklighetsbaserat arbetssätt.

Förutom projektuppgiften utför du ett flertal kortare personliga inlämningsuppgifter som främst hjälper dig att bekanta dig med de olika lagar, krav och hänsyn samt arkitektoniska kvalitéer som du behöver känna till för att utföra uppgiften. Du kommer även att bekanta dig med några aspekter av projektledning som du behöver känna till för att klara denna kurs.

Hållbarhetsaspekter vid ombyggnad är också en viktig del av kursen.

Två studiebesök på nyligen ombyggda kontorsfastigheter med fokus på hållbarhet kommer att genomföras.

Gästföreläsare: 1) Brandföreläsning, 2) "Vad finns bakom tapeten" - om äldre byggnadsverks konstruktion samt 3) föreläsningar från specialister på kontor.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-10-27 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-10-27 - 2026-01-12
Perioder

HT 2025: P2 (7.5 hp)

Studietakt

50%

Anmälningskod

50084

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan AF1752 (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan AF1752 (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Läraktiviteter
Kursens huvudmoment är ett verklighetsbaserat ombyggnadsprojekt. Lärandemålen (LM) examineras till två tredjedelar genom att studenterna arbetar två och två med ett ombyggnadsprojekt, PROA, 5 hp. (se tabell 1)

För att studenten ska lyckas med detta presenteras på seminarier och föreläsningar i början av kursen de många parametrar som behöver tas hänsyn till för att åstadkomma ett godkänt projekt. Kursen är därför intensiv de första veckorna och alla de schemalagda aktiviteterna bör ha hundraprocentig närvaro. Varje grupp presenterar slutligen sitt ombyggnadsförslag på ett professionellt sätt. En loggbok förs, liknande de dagboksanteckningar konsulter är ålagda att föra.

Delar av lärandemålen examineras genom en tentamen, TEN1, 2,5 hp (Se tabell 1 i kurs-PM)

Formativ bedömning
Formativ bedömning ges genom handledningstillfällen.

Summativ bedömning
Den summativa bedömningen görs med kriterier presenterade i tabell 2 i kurs-PM.

PROA - Projekt, 5,0 hp
För godkänt, se tabell 2 i kurs-PM. Dessutom:

Minst 80% närvaro vid föreläsningar, 100% närvaro vid seminarier, studiebesök och redovisningstillfällen (redovisningstillfällen är del-examinationer).
80% deltagande vid handledningstillfällen
Likvärdigt deltagande vid presentation av projektet (mittredovisning samt slutredovisning)
Inlämning av powerpoint presentation, enligt krav.
Inlämning av skalenliga ritningar i pdf, enligt krav.
Inlämning av loggbok vid två tillfällen, ifylld personligen av varje gruppmedlem enligt anvisning. (mittredovisning samt slutredovisning)

TEN1 - Skriftlig tentamen, 2,5 hp
För godkänt: Se tabell 2 i kurs-PM. 

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
Se tabell 1 och 2 i kurs-PM

 

Kursinnehåll

  • Kursen behandlar hur ett arkitektoniskt ombyggnadsprojekt utvecklas från behovsanalys till lokalprogram och vidare till förslagshandling.  Projektarbetet utförs i mindre grupper. 
  • Fokus ligger på arbetsplatsen som arkitektonisk miljö där studenterna fördjupar sig i hur aktuella lagar och regler samt konstruktion och teknik påverkar utformningen, samt även hur samhällets förändringar påverkat och påverkar gestaltningen av dagens kontorsmiljöer.
  • Hållbarhetsaspekter gällande nutida och framtida kontorsombyggnader utgör ett viktigt inslag i kursen och förutsätts komma till uttryck i de av studenterna planerade rumsliga miljöerna. 
  • Kursens viktiga bas är de schemalagda momenten: studiebesök, föreläsningar, seminarium och handledningar. Dessa lägger grunden för arbetet med kursens ombyggnadsprojekt samt behandlar de ämnen som tas upp i kursens tentamen.

Lärandemål

 Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • förstå och beskriva hur ett projekt skapas och utvecklas från behovsanalys till förslagshandling
  • använda lagar och regler som styr planeringen och projekteringen av arbetsplatser
  • redogöra översiktligt för arkitekturhistoria med betoning på konstruktion
  • bearbeta, gestalta och redovisa ett förslag på ombyggnad av en lokal till en arbetsplats
  • sammanställa och presentera ett lokalprogram och ett gestaltningsprogram för projektet
  • tillämpa erhållna kunskaper om hållbar utveckling när det gäller projektering av arbetsplatser
  • reflektera över och visa byggnadsteknikens påverkan på gestaltningen.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Avklarade kurser: AF1744, AF1746, AF1747, AF1748, AF1749

Rekommenderade förkunskaper

Kunna använda programvaran Revit, ArchiCad eller likvärdigt ritningsprogram

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • PROA - Projekt, 5,0 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Skriftlig tentamen, 2,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Arkitektur, Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Övriga föreskrifter

Ersätter AF1716 fr.o.m. läsår 21/22.