-
Grundläggande matematiska verktyg: L^p rum, svag konvergens, periodiska funktioner, Sobolev rum,
-
Grundläggande PDE: Existens theory, viscositetslösningar, variations formuleringar.
-
Grundläggande Fria ränder: Hinder problem, svag och variationsformuleringar, front av brinnande flammor
-
Fysikaliska modeller inom homogenisering
-
metoder: Multi-skalning, oscillerande test funktioner, två-skaliga metoder, korrektorer.
-
Periodiska, icke-periodiska, samt slump-homogeniseringar (baserad på artiklar)
FSF3620 Homogenisering, oscillering i PDE och FBP 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten ha en bra förståelse för de grundläggande metoder inom klassisk homogenisering och oscillation om slumpområden. Även tillämpningar inom några olika områden ska kunnas.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Civilingenjörs- eller Masterexamen med minst 30 hp inom matematik. Grundläggande kunskap inom funktionell analys, samt PDE.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
i) An introduction to homogenization, by Doina Cioranescu & Patrizia Donato.
ii) Artiklar
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektarbete, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Skriftlig rapport samt muntlig presentation. 2h presentation av ett moment i kursen (som väljas av examinator).
Övriga krav för slutbetyg
Godkända rapport och muntliga presentation.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.