Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LT2035 Specialpedagogik - ungdomar och vuxna 5,0 hp

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande

Anmälningskod

51434

Rubriker med innehåll från kursplan LT2035 (HT 2021–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen tar sin utgångspunkt i specialpedagogikens tvärvetenskapliga karaktär. I kursen behandlas hur synen på specialpedagogiska frågor varierar utifrån olika vetenskapliga utgångspunkter och vid olika historiska perioder. Individuella, samhälleliga och organisatoriska faktorers betydelse för elevens lärande och socialisation lyfts fram.

I fokus ställs skolans ansvar att ge alla elever förutsättningar för lärande oberoende av funktionsnedsättning, etnicitet, genus och social klass. Vidare behandlas hur undervisningens organisering kan få konsekvenser för processer av social exkludering och inkludering.

Kursen behandlar olika möjligheter att i samverkan med andra arbeta förebyggande och identifiera hinder för utveckling och lärande på såväl samhälls- och skolnivå som på individnivå, liksom vägar att undanröja dessa hinder. Vidare belyses olika former av specialpedagogiska insatser och stödresurser i och utanför skolan.

För att tillgodose studentens kunskaper om specialpedagogisk tillämpning i relevanta undervisningsämnen orienterar kursen mot utbildningens huvudsakliga undervisningsområde/n.

Kursens verksamhetsförlagda utbildning, 1 hp, ger den blivande läraren kunskap om specialpedagogisk verksamhet inom relevant undervisningsområde.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska student kunna:

- problematisera hur elevers rätt till delaktighet och lärande tillgodoses i skolan med hänvisning till nationella och internationella styrdokument,

- beskriva hur synsätt på utvecklings- och lärandeproblem, utifrån individuella, samhälleliga och organisatoriska faktorer, kan få betydelse för elevers lärande och socialisation,

- beskriva och diskutera specialpedagogiska frågor i ett historiskt och nutida perspektiv och utifrån olika teoretiska utgångspunkter.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Antagen till CL-programmet. Godkänd på kurserna UCK210; UCK310; UMK211; UMK310 eller motsvarande.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • EXA1 - Muntlig och skriftlig gruppuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • EXA2 - Skriftlig individuell uppgift, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

För att få godkänt betyg på kursen som helhet krävs deltagande vid schemalagda seminarier, godkänt resultat på gruppuppgift genomförd utifrån verksamhetsförlagt besök samt lägst betygsgraden E på den skriftliga individuella uppgiften.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd