Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ME2621 Skapa och utveckla affärsidéer 7,5 hp

Kursen handlar om teknikbaserad idéutveckling. Idébildning är möjlighetsutvecklingsprocessen, som inkluderar att generera, utveckla och utvärdera idéer för att lansera innovativa och livskraftiga nya satsningar. Idébildning innebär en upptäcktsprocess utformad för att skapa dynamiska och effektfulla företag, oavsett om det är affärsverksamhet eller sociala satsningar, vare sig det är inom en större organisation eller självständigt.  

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande

Anmälningskod

51333

Rubriker med innehåll från kursplan ME2621 (HT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen behandlar olika aspekter av hur teknikbaserade affärsidéer kan formuleras och utvecklas. Idéskapande handlar om att utveckla nya möjligheter och inkluderar att generera, utveckla och utvärdera idéer för att lansera innovativa och livskraftiga nya satsningar. Idéskapande innebär en upptäcktsprocess utformad för att skapa dynamiska och hållbara företag, oavsett om det är handlar om en affärsverksamhet eller en social satsning, vare sig det sker inom en större organisation eller självständigt. Kursen erbjuder en blandning av undervisningsformer, exempelvis föreläsningar, seminarier, casediskussioner, workshops och gästföreläsningar. Kursen behandlar flera viktiga områden, inklusive:

-        verktyg för idégenerering,

-        marknadssegmentering,

-        industriell dynamik som en källa till affärsmöjligheter,

-        produktutveckling (varor, tjänster och kombinationer av dessa),

-        kreativitet.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

1. Beskriva och analysera utmaningarna med att formulera och utveckla teknikbaserade affärsidéer.

2. Välja och tillämpa konceptuella verktyg och modeller för att skapa och utvärdera teknikbaserade affärsidéer.

3.  Välja och tillämpa konceptuella marknadsföringsverktyg och modeller för att analysera och utvärdera målkunder och segmentera marknader.

4.  Välja och tillämpa konceptuella verktyg och modeller för att formulera och utvärdera produktkoncept (varor och/eller tjänster).

5. Skapa förutsättningar för och tillämpa metoder för kreativa arbetsprocesser i samband med utveckling av teknikbaserade affärsidéer.

6. Identifiera och beskriva teknikförändringar och andra förändringar i samhället och bland användare samt förklara hur dessa skapar förutsättningar för nya teknikbaserade affärsidéer.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Uppnått kraven för kandidatexamen.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL2 - Inlämningsuppgift, individuell, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO3 - Projekt, grupp, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO4 - Projekt, grupp, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

PRO1 och PRO2 har krav på obligatoriskt deltagande.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Industriell ekonomi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övrig information

Överlappande kurs

ME2814, överlappande