Studenter flyger rymdsond från Kiruna 2010

Konstruktion som håller för rymden

Uppblåsbart skydd vid nedstigning
Prototyp av sondraketens uppblåsbara skydd vid nedstigning
Publicerad 2009-02-12

Sex studenter från Rymd- och Plasmafysik, har blivit utvalda i ESA:s REXUS-program att flyga rymdsond från Kiruna. Nu följer ett intensivt år med träningsprogram, granskningar och experimentbygge.

Studenterna presenterade sitt förslag vid ESA:s tekniska centrum i Holland, ESTEC, under en workshop den 3-5 februari. Därefter blev deras förslag utvalt som en av de mest lämpliga lösningarna för att flyga rymdsond från Kiruna. En av finnelserna med studenternas lösning är den paraplyliknande designen som ska bromsar fallet och skydda sondraketen så man kan återanvända den. Uppskjutningen är planerad till Mars 2010.

Det KTH-baserad förslaget, LAPLander, omfattar utveckling och demonstration av en miniatyriserad mätplattform som är utrustad för att kunna frigöras från moderraketen, utföra självständiga mätningar under fallet och för att sedan kunna återfinnas och i bästa fall återanvändas. Tanken är att den på nedfarten skall fälla ut luftkuddar som dels bromsar fallet och dels skyddar sondraketen vid nedslaget.

Konstruktion som håller för rymden

Under mars månad kommer studenterna att genomgå ett träningsprogram hos Deutsches Zentrum fur Luft- und Raumfart (DLR) – tyska rymdbolaget – där de ska få lära sig hur man bygger saker så att de håller i rymden. DLR kommer även att granska projektets preliminära design (PDR) och inför det måste projektet presentera en generell plan för hur de olika delsystemen ser ut och samarbetar.

I juni följer den kritiska designgranskningen (CDR) som kräver en mycket detaljerad beskrivning av projektet. Här måste alla stora problem vara lösta och allt vara snyggt och fint definierat. Studenterna kommer sedan att bygga experimentet under sommaren och hösten 2009.

Projektledare

Torbjörn Sundberg, Doktorand, Rymd- och Plasmafysik

Studenterna i projektet och ansvarsområde:

• Joakim Sandström (Elektroprogrammet, 3:e året), Elektronik och mjukvara
  • Malin Gustafsson (Elektroprogrammet, 3:e året), Elektronik och mjukvara
  • Oliver Neuner (Masterprogram Elektrofysik), Elektronik och mjukvara
  • Christian Westlund (Flyg), Mekanik och design
  • Matias Wartelski (Flyg, dubbeldiplomastudent), Mekanik och design
  • Li Xin (Masterprogram Aerospace), Aerodynamik och modellering

Om REXUS

ESA:s REXUS-program är ett sondraketprogram som erbjuder möjligheten för raketburna studentprojekt att flyga på en sondraket från Kiruna. REXUS är ett samarbetsprogram mellan European Space Agency (ESA), Swedish Space Corporation (SSC) och Deutches Zentrum fur Luft- und Raumfahrt (DLR).

Läs mer om studentprojektet LAPLander

Studentprojektet LAPLander