KTH studenter vann den svenska finalen av CFA Institute Investment Research Challenge 2016.

Publicerad 2016-02-23

KTH:s lag får därmed åka och tävla om världsmästartiteln i Chicago, Illinois, USA.

I den svenska finalen i aktieanalys deltog lag från KTH, Linköpings Universitet, Lunds Universitet and Stockholms Universitet.​

CFA (Chartered Financial Analysts) Institute anordnar varje år en global tävling för universitetslag i aktieanalys. Analysen görs av ett börsnoterat bolag, i år var företaget Doro, där de först gör en rapport som utmynnar i ett investeringsråd och vid finalen i Stockholm görs en 10 minuters presentation av företaget med en 10 minuters frågestund inför en jury av fyra professionella aktieanalytiker. Rapporten och den muntliga framställningen väger lika mycket vid juryns bedömning.

CFA är en global organisation för personer som arbetar med analys av värdepapper och investeringsrådgivning. CFA arbetar för att investerarnas intressen tillvaratas i första hand och för att medverka till en bättre fungerande finansmarknad och för att  främjar ekonomisk tillväxt.

KTH:s lag från vänster på bilden:

Nassif Mansour, Edward Sikorski, Anton Persson, Emelie Malmberg, Mehrdad Bahador,

Laget flankeras av till vänster Malcolm McNab, Pareto Securities, Industry Mentor, och till höger Tomas Sörensson, KTH,  Faculty Advisor.

Innehållsansvarig:infomaster@itm.kth.se
Tillhör: Industriell ekonomi och organisation