KTH kan bli riksidrottsuniversitet

IDROTT

Publicerad 2014-12-17

KTH är ett av de lärosäten som är först ut i Riksidrottsförbundets satsning på Riksidrottsuniversitet, RIU. Från och med hösten 2015 ska akademi och elitidrottare matchas för fler framtida medaljer.

KTH blir tillsammans med GIH ett av Sveriges första Riksidrottsuniversitet.(Foto: Maria Hägglöf)

Syftet är att stärka svensk idrotts internationella konkurrenskraft och möjliggöra elitidrott i kombination med akademiska studier.Samtidigt som det öppnar för praktiknära idrottsforskning, forskning i direkt samverkan med idrottare.

Vidare ska akademisk tränarexamen, anpassade studier för elitidrottare och praktiknära forskning  bidra till bättre utbildade tränare, högre kvalitet på träningar och bättre stöd till aktiva. På sikt ska satsningen förhoppningsvis generera fler medaljer i internationella mästerskap.

– Närmast väntar nu dialoger med universiteten för att diskutera hur vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för aktiva och tränare, säger Peter Mattsson, idrottschef på Riksidrottsförbundet, i ett pressmeddelande.

KTH är utvalt i samarbete och kombination med Gymnastik och Idrottshögskolan (GIH) och de andra två  riksidrottsuniversiteten är Umeå Universitet samt  Göteborgs Universitet i kombination med Chalmers. Förutom riksidrottsuniversiteten ska idrottare ges möjlighet att anpassa studier med elitidrott på idrottsvänliga lärosäten, IVL.

Text: Jill Klackenberg

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se