INDEK student vinner guldmedalj och pris för bästa innovatör 2014

Publicerad 2014-10-07

Måndagen den 6e oktober vann KTH/Uppsala Universitet laget, bestående av Max Mohammadhassan Mohammadi och Ali Mohammadi en guldmedalj och trofén ”Bästa innovatör 2014” i eHealth vid World’d Digital Healt Forum.

Max och Ali

Deras uppfinning hjälper till att screena samt diagnostisera olika typer av sjukdomar som hjärtsjukdomar och cancer på ett betydligt tidigare stadium och på ett mycket snabbare sätt med hjälp av artificiell intelligens.

Motiveringen för mottagande av den här utmärkelsen var att man uppfann en smart tjänstedesign genom att använda patientdata och kombinera den med kvantifierade självutveckling, som kan betraktas som en störande innovation inom medicin och sjukvård.

Resultatet tillkännagavs på Life Science Open Innovation Symposium vid Paris på måndagen, samma dag som man tillkännagav årets Nobelprisvinnare i Medicin.

Några utmärkerlse som Max har fått vid sin tid som masterstudent vid INDEK.

IVA stipendium , 2014

Framtidens innovatör , 2013