KTH-forskare talar om framtiden

Publicerad 2010-08-27

Söndagen den 29 augusti 2010 bjuder Tällberg Foundation på en dag med bland annat framtidssamtal, teknik, och natur i en hoppfull och kunskapsrik blandning. Givetvis deltar KTH.

Eva Malmström Jonsson, prorektor på KTH, avhandlar framtiden redan på söndag

De senaste 50 årens teknikutveckling har format en hel planet. Det stora frågan är vad som kommer att hända nästkommande 50 år och hur vi påverkar utvecklingen.

Seminariet "Teknik och innovation i framtiden - Vem vill driva teknikutvecklingen?" ämnar ta reda på vem som driver teknikutvecklingen idag och vem som kommer att göra det om 50 år.

En kunnig panel diskuterar hur vi kan skapa ett gynnsamt klimat för innovation och entreprenörskap som kan tackla de stora utmaningar vi står inför. Hur stimulerar vi till en innovationsprocess som leder till grönt företagande, sysselsättning bland unga och en stabil ekonomi? Konkreta svar på hur ett ledarskap för innovation ser ut, både inom näringslivet, politiken och inom den akademiska utbildningen, kommer att sökas.

I panelen deltar bland andra Björn O. Nilsson (vd för IVA), Eva Malmström Jonsson (prorektor på KTH), Robert Lyngman (KTH-student känd från SVT:s Draknästet och med den spännande produkten SolarCool), Mats Magnusson, (professor i produktinnovationsteknik på KTH) och Cecilia Nord (miljöchef på Electrolux).

Bakom seminariet står Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) och KTH, och det äger rum på Kungliga Konsthögskolan, Annex (hus 28), klockan 14:00-15:30.

För mer information, kontakta Anna Lindberg på 08 - 791 29 91 eller anna.lindberg@iva.se.

Ytterligare information finns på Tällberg Foundations webbplats

Peter Larsson