KTH fortsatt högt i QS-ranking

RANKING

Publicerad 2015-04-29

KTH fortsätter att prestera mycket bra i QS ämnesranking för 2015.
I de 13 olika ämnen där KTH rankas är fem bland de 50 bästa.

Per-Anders Östling.

Det är en förbättring jämfört med förra året då KTH hade fyra ämnen rankade bland de 50 bästa. KTH har alltså fem ämnen bland de 50 bästa och fem ämnen i intervallet 51-100. Dessutom har fyra ämnen förbättrat sina placeringar.

Per-Anders Östling, KTH:s rankingexpert:

– Det är ett mycket starkt resultat och ett uttryck för en fortsatt positiv trend. Dessutom bör vi ligga mycket nära topp femtio i Chemical Engineering och matematik.

I QS ämnesranking 2015 återfinns alltså Electrical Engineering på 16:e plats, Architecture & Built Environment på plats 21, Mechanical Engineering på plats 25, Civil & Structural Engineering på plats 37 och Materials Science som hamnar på plats 39. Nytillskottet är Architecture & Built Environment på placering 21. Placeringen för Electrical Engineering på 16:e plats är den högsta ett KTH- ämne fått i en ledande ämnesranking. Rankingen i Architecture & Built Environment är ny för i år.

KTH:s rektor Peter Gudmundson är mycket nöjd med resultatet och att den fortsatta positiva utvecklingen:

– Det här ett kvitto på att vårt arbete och våra satsningar på forskning och utbildning gett resultat. Det stärker ytterligare bilden av KTH som ett lärosäte i toppklass i det globala perspektivet. Det är mycket tillfredställande.

Peter Gudmundson.

Vid sidan av Electrical Engineering har KTH gått framåt inom Civil & Structural Engineering, Materials Science och Physics & Astronomy.

I övriga ämnen har KTH i stort sett samma position som förra året.

I QS World University Rankings by Subject 2015 har 3 551 universitet och mer än 14 000 program värderats och analyserats där rankingen bygger på olika indikatorer som viktas där till exempel akademiskt rykte utgör 40 procent av slutbetyget och medelantalet citeringar utgör 25 procent.

Att KTH fortsätter att få något bättre värden i de indikatorer som mäter forsknings- och utbildningsrykte samt i de som mäter impact och excellens inom forskningen tyder på att både KTH:s rykte och forskning stärkts ytterligare, enligt Per-Anders Östling.

Text: Jill Klackenberg

Läs mer om ranking här