OS-bronsmedaljör i curling är civilingenjör från KTH

Almida de Val spelar curling i OS i Kina tidigare i år.
KTH-alumnen Almida de Val tog brons i mixed dubbel i OS i Kina tidigare i år. Foto: Huang Xiaobang / TT NYHETSBYRÅN
Publicerad 2022-03-02

Hallå där, Almida de Val, civilingenjör från KTH, som tog brons i curling i OS i Peking tillsammans med Oskar Eriksson. Berätta lite kort om bronsmatchen och hur kändes det att kliva upp på prispallen?

– Bronsmatchen var fantastisk. Vi började starkt med fyra poäng i andra omgången och sedan körde vi bara på. Oskar spelade grymt och jag själv gjorde en hundraprocentig match, något som inte händer så ofta. Det var så kul att vara där ute, ge allt och spela så bra i turneringens sista match, efter en tråkig förlust i semifinalen. Att kliva upp på prispallen efter en svängig vecka kändes stort!

Parallellt med idrottskarriären har du pluggat till civilingenjör i Design och produktframtagning med en master inom mekatronik på KTH. KTH är ju ett Riksidrottsuniversitet (RIU) tillsammans med Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH). Har det underlättat för dig att kombinera studier och elitidrott?

– Det har stundvis varit trixigt med studiepusslet, i och med att jag reser väldigt mycket under säsongen. Under skolåret i tvåan hade jag exempelvis cirka 120 resdagar, vilket innebar att jag under mina studier fick göra många omtentor, då jag sällan var hemma på ordinarie tentatillfälle. Studiemässigt var RIU ingen större skillnad för just min del, fördelen för mig var att jag kunde få stöd med fysträningen när jag behövde och också att träffa flera andra studenter/elitidrottare som var i samma sits som mig.

Idag är du automations- och mjukvaruingenjör på AkzoNobel. Vad innebär det jobbet?

– På mitt kontor sitter främst kemister och utvecklar trälim, medan jag och mitt team utvecklar maskiner till lim- och träindustrin. Jag jobbar med mjukvarudelen och håller på med hårdvarunära programmering och utveckling av HMI (Human machine interface).

Hur tycker du det har fungerat att kombinera jobbet och elitidrottandet?

– För mig har det fungerat jättebra. Min arbetsgivare är otroligt stöttande i min elitsatsning och tillåter mig att jobba halvtid. Vi samarbetar tillsammans för att få ihop mitt schema med arbetet.

Kommer du att fortsätta satsa på curling? Vad har du i så fall för mål framöver?

– Det kommer jag absolut, med fokus på mitt damlag, Lag Wranå. Vårt huvudmål är att representera Sverige på mästerskap framöver och framför allt på OS i Italien 2026.

Håkan Soold

Almida de Val

Ålder: 24
Utbildning: Civilingenjör i Design och produktframtagning med en master inom mekatronik på KTH.
Familj: Sambo med Gustav, som också har gått på KTH.
Bor: Sundbyberg, nära curlinghallen.
Främsta nyttan av civilingenjörsstudierna i jobbet: En bred kunskapsbas inom min utbildningsinriktning och problemlösningsförmågan som studierna ger.
Intressen: Umgås helst med nära och kära när jag inte är på jobbet/träning eller på resande fot med curlingen.
Drivkrafter: Det man väljer att göra i livet ska vara kul, och i mitt fall har både intresset för curling och skolan varit min drivkraft. Och att ta OS-medaljer såklart!
Tips till andra som vill kombinera studier och elitidrott: Kör på, det går om man vill! Planera och strukturera din tid och var tydlig med alla runtomkring dig i skolan hur ditt idrottande ser ut.

KTH är ett Riksidrottsuniversitet (RIU)

Syftet med att vara ett Riksidrottsuniversitet (RIU) innebär att KTH ska försöka optimera möjligheterna för elitidrottande studenter att kombinera en elitsatsning med högskolestudier, det vill säga att möjliggöra dubbla karriärer. KTH hjälper till med att anpassa studierna både vad det gäller studietakt och examinationstillfällen. RIU-studenterna får även studie- och karriärvägledning. Ofta görs individuella studieplaner för dessa studenter, samt att de får individuella stödsamtal och får medverka på möten med andra RIU-studenter. Alla RIU-studenter erbjuds ett idrottsstöd i samarbete med Gymnastik och idrottshögskolan (GIH). Idrottsstödet kan innehålla fysiologiska tester, idrottsmedicinskt stöd, idrottspsykologisk rådgivning, livsstilssamtal, karriärföreläsningar och kostrådgivning.

Mer information om KTH som Riksidrottsuniversitet.

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH