Profil Hållbar produktion

Hållbar produktion innebär att lära sig att driva en produktionsanläggning på ett hållbart sätt. I fokus är resurseffektivitet och produkter som uppfyller kraven på kvalitet och cirkuläritet. Profilen ger det helhetsperspektiv som behövs för att kunna optimera processer, säkra produkt- och produktionskvalitet och minimera resursförbrukning.

Industrimiljö

Om profilen

Profilen ger en djupare förståelse för olika tillverkningstekniker och olika aspekter kring hållbar produktion, samt produktionsstyrning med digitala verktyg (exempelvis AI) och dataanalys. Bland huvudämnena finns produktionsplanering, lean manufacturing, kvalitetsstyrning, produktionsstyrning, industriell ekonomistyrning och effektiv resurshantering.

Vem bör välja den här profilen? Vad ska man vara intresserad av?

Profilen Hållbar produktion passar dig som är intresserad av att leda och driva utvecklingen i en snabbt föränderlig industriell miljö. Nyfikenhet, ett engagemang för hållbarhet samt ett brinnande intresse för att ta sig an ny teknik för att lösa problem är andra egenskaper som passar bra för en ingenjör inom området.

Vilka kompetenser ger profilen?

Efter utbildningen har du god förståelse för både produktegenskaper och tillverkningsprocesser. Du har förmågan att utforma resurseffektiva produktionsprocesser som säkrar hållbar produktkvalitet och minimerar resursförbrukning, avfall och miljöpåverkan. Du vet hur man använder smarta mätmetoder, genomför avancerad dataanalys med digitala verktyg, skapar automationslösningar och kan driva förbättringsarbete och utveckling inom produktionsmiljön.

Yrket ur ett samhällsperspektiv

Utvecklingen inom svensk produktionsindustri går med hög hastighet! Morgondagens ingenjörer behöver kunna hantera helt nya problemställningar kopplade till hållbarhet och cirkuläritet. Och i takt med allt högre grad av digitalisering inom produktionsindustrin ökar behovet av kunskap och färdigheter i att analysera stora datamängder för att optimera produktionsprocesserna. För att kunna behålla en svensk produktionsindustri behövs kompetens inom produktionsteknik, som inkluderar ny teknik som exempelvis additiv tillverkning och avancerad dataanalys.

Vad innebär det att arbeta inom hållbar produktion?

En ingenjör inom hållbar produktion har i sitt arbete fokus på:

Automatiserad produktionsstyrning
Användning av digitala verktyg och automatiseringslösningar för att övervaka, styra och optimera produktionsprocesser för ökad resurseffektivitet.

Logistik
Optimering av logistik och materialflöden för hela produktionsprocessen för att minimera resursförbrukning.

Processdesign och utveckling – med ständiga förbättringar
Att förstå och optimera hela produktionsprocessen för att säkerställa rätt produktfunktionalitet, samt minimera resursförbrukning, avfall och miljöpåverkan.

Kvalitetsstyrning
Ser till att kvalitetskrav uppfylls genom löpande digitaliserad utvärdering/styrning, uppföljning och planering, och genom att driva ständiga förbättringar.

Kursinnehåll

Med denna profil läser du kurser inom bland annat:

• Produktionslogistik
  • Produktionsanpassad produktutveckling
  • Additiv tillverkning för avancerad produktdesign
  • Produktionsstyrning med digitala verktyg och automation

Om institutionen för Produktionsutveckling

Profilen ges vid institutionen för Produktionsutveckling på KTH. Institutionen arbetar med de stora industriella utmaningarna för att förbättra hållbarhet och konkurrenskraft hos tillverkningsindustrin, och har ett brett industriellt nätverk.

Hjälpte denna sida dig?
Tack för din åsikt!