Profil Material för cirkulära flöden

Kunskap om material innebär att lära sig varför olika material har olika egenskaper och vilka material som passar för olika produkter och användningsområden. Lika viktigt är det att veta hur material kan återvinnas. Beslut kring material görs både under produktutveckling och produktion, och för cirkulära flöden behövs överblick över hur material används genom hela produktionskedjan.

Ingenjörer i Materiallabb
Ingenjörer i materiallabbet Hultgren Laboratory på KTH. Foto: Jens Magnusson.

Om ämnet

Profilen Material för cirkulära flöden handlar om att förstå hur olika material fungerar och därmed bättre kunna styra hur material får specifika egenskaper. Man ser till hela produktionskedjan, hela vägen från atomnivå till färdig komponent, med särskilt fokus på att material framställs så att de enkelt kan återvinnas.

Vem bör välja den här profilen? Vad ska man vara intresserad av?

Profilen passar dig som är intresserad av hur olika materialegenskaper och produktionsprocesser för material kan bidra till ökad hållbarhet. Du är intresserad av ämnen som kemi, fysik och hållfasthetslära.

Vilka kompetenser ger profilen?

Efter utbildningen har du kunskaper om hur material kan hanteras på bästa sätt under hela sin livscykel för att bli effektiva under både utveckling och produktion. Du har kunskaper om hur man väljer ut det lämpligaste materialet för olika användningar, allt från små komponenter till stora byggprojekt. Du förstår principerna för att ta fram material med vissa önskade egenskaper, och kan fatta beslut kring huruvida utvinning eller återvinning av material passar bäst för olika produkter.

Profilen ur ett samhällsperspektiv

Materialframtagning handlar alltmer om återvinning istället för utvinning, av både ekonomiska och ekologiska skäl. Genom att bättre hushålla med och återvinna material bidrar vi till hållbarhet och motverkar utarmning av jordens resurser. Att kunna hantera material resurseffektivt under hela deras livscykel ger även svenska tillverkningsföretag ökad konkurrenskraft. Jämfört med många andra länder är Sverige är också bra på att ta fram nya material, och det finns framstående forskning och produktion inom området.

Vad innebär det att arbeta inom Material för cirkulära flöden?

En ingenjör inom Material för cirkulära flöden har i sitt arbete fokus på:

Val av material
En materialingenjör gör smarta val av material för alla våra produkter – ofta genom att kombinera olika materialgrupper. Form, funktion och attraktivitet hos en produkt – allt kan påverkas av produktens material.

Återvinning och återanvändning
En materialingenjör kan återvinna och återanvända material istället för att utvinna och framställa. Utvecklingen inom detta område går mycket snabbt för att minska avfall och maximera resurseffektivitet.

Variationsrikedom
En materialingenjör kan framställa material med många olika egenskaper för att möta alla samhälleliga behov. Allt består ju av material.

Innovation
En materialingenjör kan utveckla nya optimerade material som möter kraven från en given miljö på bästa möjliga sätt, både utifrån funktion och utifrån principer för cirkulär ekonomi och hållbarhet.

Kursinnehåll

Med denna profil läser du kurser inom bland annat:

• Materials egenskaper (makro & mikro)
  • Materialval
  • Materialprocesser
  • Samhälleliga aspekter

Om institutionen för Materialvetenskap

Profilen ges vid institutionen för Materialvetenskap, som fokuserar på metalliska och keramiska material i nära samarbete med industrin. Institutionen har tre olika forskningsenheter – Processer, Strukturer och Egenskaper – som arbetar med olika material från utveckling till framställning och applikation.

Hjälpte denna sida dig?
Tack för din åsikt!