Profil Klimatsmart energiförsörjning

Klimatsmart energiförsörjning innebär att lära sig om – och att lära sig tillämpa – principer för cirkulär ekonomi och hållbarhet för att förse hela samhället med el, värme/kyla och drivmedel. Det innebär att arbeta med energianvändning inom olika sektorer, från olika energikällor, och med olika energiteknologier.

Ingenjörer
Foto: This is Engineering.

Om profilen

Att läsa Klimatsmart energiförsörjning innebär att lära sig hur principer för cirkulär ekonomi och hållbarhet kan tillämpas i samband med produktion och distribution av el, värme/kyla och drivmedel. För att kunna producera användbar energi behövs maskinteknik, ett ämne som i sin tur innehåller en bred palett av ämnen kring mekanik och energiomvandling. Även ellära och styrteknik ingår i profilen, eftersom dagens energiproduktionen använder en hög grad av digitalisering och automation.

Vem bör välja den här profilen? Vad ska man vara intresserad av?

Profilen passar dig som är nyfikenhet på hur industrins och samhällets puls och drivkraft kan skapas av förnybara energikällor som vatten, vind, sol och biobränsle – och hur dessa producerar el, värme/kyla och drivmedel. Samtidigt bör du vara intresserad av hur vår energihantering kan hjälpa oss att möta klimat- och hållbarhetsutmaningar.

Vilka kompetenser ger profilen?

En energiingenjör bidrar till utformning, uppbyggnad och drift av morgondagens energisystem. Kompetensen går från detaljnivå till övergripande nivå, och du kommer exempelvis förstå hur och varför prestandan hos en enskild komponent kan påverka hela produktionssystemet. Kunskaperna du får kan enkelt överföras till andra tillämpningar inom energiområdet.

Yrket ur samhällsperspektiv

Energi går åt till allt vi gör i dagens samhälle, och allt vi vill göra framöver. Därför är det centralt att kunna framställa användbar energi, hantera transport, mellanlagring och tillhandahållande av energi – allt med minsta möjliga förluster och utifrån principer för cirkulär ekonomi och hållbarhet. Eftersom energi används i all industri, blir energiproduktionen central för industrisamhällets konkurrenskraft. Sveriges energiindustri är mycket avancerad vid en internationell jämförelse, både tekniskt och ur ett hållbarhetsperspektiv.

Vad innebär det att arbeta inom klimatsmart energiförsörjning?

En ingenjör inom driftsäkerhet har i sitt arbete fokus på:

Utformning och konstruktion av energilösningar
Förbättra befintliga lösningar – eller skapar nya system – inom producerande enheter som till exempel el/värmeverk likaväl som hos energianvändarna: industriella processer oavsett bransch, byggnader, och transport. Man arbetar med hjälp av en mängd verktyg, enkla och avancerade. Alla dimensioner inom hållbar utveckling tas med.

Drift av energianläggningar
Se till att befintliga eller nya energiprocesser fungerar med hög prestanda och låg miljöpåverkan. En god kännedom om komponenter och processer innebär att man kan göra ständiga förbättringsåtgärder.

Prövning av angreppsätten
Testa nya idéer och verifiera prestanda inom ramen för olika certifieringssystem.

Kursinnehåll

Med denna profil läser du kurser inom bland annat:

• Förnybara energiresurser
  • Energiprocesser i den hållbara fabriken
  • Miljö och policy inom industriella energisystem
  • Uthållig energianvändning i byggnader

Om institutionen för Energiteknik

Profilen ges vid institutionen för Energiteknik, som främjar energisektorns övergång till mer hållbara lösningar och bidrar till välfärd genom forskning och utbildning inom innovativa energiteknologier och -system.

Hjälpte denna sida dig?
Tack för din åsikt!