Uppsalanodens ULF Bazar - ULF-avtal och sedan då?

Inbjudan

Lärare med barn vid en digital tavla KTH & KMH logotyp på
Publicerad 2023-10-10

Varmt välkomna till Uppsalanodens ULF Bazar som denna gång anordnas av Kungliga Tekniska Högskolan och Kungliga Musik Högskolan.

13 November

Måndag 13 november

Tid 9 – 12

ULF-avtal

ULF är en nationell försöksverksamhet som har pågått 2017-2021, och som förlängts till 2024 som en övergång till permanent verksamhet. Försöksverksamheten ska utveckla och pröva hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skola vad gäller forskning, skolverksamhet och lärarutbildning. Ett nationellt ULF-avtal för perioden 2025 – 2034 har tagits fram. Lärosäten och huvudmän summerar nu sina erfarenheter och planerar för det fortsatta arbetet inom ULF.

Uppsalanodens ULF Bazar

Uppsalanoden Bazar till hösten anordnas av KMH och KTH. Temat för Bazaren är “ULF-avtal och sedan då?”. Under Bazaren får vi ta del av erfarenheter och goda exempel från vår ULF-verksamhet och möjlighet att diskutera det fortsatta arbetet inom ULF.

9:00 – 9:10 Välkommen

9:10 – 10:00 - Utbildning i AI i skolan, hur utbildar vi i AI för framtidens professioner?

AI utveckling påverkar flertal tekniska professioner med potential att förändra arbetsflöden och arbetsuppgifter radikalt. Utbildning ska förbereda medborgare att verka effektivt i samhället och bidra till teknisk utveckling och innovation. För att Sverige ska kunna behålla sin internationellt ledande position inom teknik och tekniskt utveckling måste vi börja diskutera integration av AI i vår undervisning.

Professor Arnold Pears

Arnold Pears

Arnold Pears  är professor i Ingenjörsutbildning vid KTH och prefekt för Institutionen för lärande. Hans forskningsintressen inkluderar teknik i utbildning, kulturella aspekter av utbildningspraxis samt teori och praktik inom ingenjörsutbildningsforskning. Arnold har publicerat många artiklar inom områdena datavetenskap, datautbildning och har nyligen varit engagerad i flera EU-projekt som handlar om AI och datalogiskt tänkande i grundskolan. Under 2023 har han hållit keynote-tal om generativ AI och utbildning och forskning för sin egen institution (KTH) och gästspelat vid Umeå universitet, TU Wien, RMIT University, Karolinska Institutet, samt hållit online-tal för ResearchEd 2023 i Haninge och SULF, Sveriges universitetslärarförbund. Några av hans 2023-tal kan ses online på svenska eller engelska.

EN kille som spela guitar, en som klappa händerna, en kille på trummis och en som speal viol

Paus med musik av ämneslärarstudenternas festival Mind the Music från KMH

10:10 – 10:50 - Goda exempel från ULF-arbete vid KMH och KTH

​ en person med guitar, en tjej som sjunger en kille på viol

Paus med musik av ämneslärarstudenternas festival Mind the Music från KMH

11:00 – 11:30 - Panelsamtal kring erfarenheter och tankar framåt

• Agneta Jansson, Gröndalsskolan
  • Anna Backman Bister, KMH
  • Arnold Pears, KTH
  • Fredrik Engström, Kulturama
  • Marcus Högquist, Fryshuset
  • Stephan Anderman, Lidingö

11:30 – 11:50 - Diskussioner i grupper

11:50 – 12:00 - Summering av förmiddagen

Sprid gärna inbjudan i era nätverk!

KTH loggan

Huvudmän med KTH

Logotyp av stockholm stad, Lindingör stad, Haninge Kommun, Nynäshamns kommun, Värmdö kommun & NTI
KMH logo