Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Shared e-scooter usage patterns

Analysis of app and trip data

Tid: Ti 2024-03-19 kl 13.00

Plats: U51, Brinellvägen 26, Stockholm

Videolänk: https://kth-se.zoom.us/j/67505558535

Språk: Engelska

Ämnesområde: Transportsystem Transportvetenskap

Licentiand: Boel Berg Wincent , Transportplanering

Granskare: Docent Johan Olstam, Linköpings universitet

Huvudhandledare: Professor Erik Jenelius, Transportplanering, Centrum för transportstudier, CTS; Docent Wilco Burghout, Transportplanering

Exportera till kalender

QC 240226

Abstract

Det finns ett stort behov av att öka andelen kollektivtrafik, mikromobilitet och delad mobilitet för att uppnå hållbara städer. Mikromobilitet, med delade elsparkcyklar som den främsta drivkraften, har vuxit fram som ett lovande transportmedel för städer sedan slutet av 2010-talet. Utvecklingen har varit snabb och jämnlöpande med många olika förändringar i policy och operationell verksamhet. Givet detta nya färdmedel finns det ett uppenbart behov för stads- och trafikplanerare, beslutsfattare, elsparkcykeloperatörer och forskare att förstå användningsmönstren och potentialen för delade elsparkcyklar. Denna licentiatavhandling studerade användningsmönster för delade elsparkcyklar genom att analysera app- och resedata. 

I Paper I analyseras gångavståndet till delade elsparkcyklar. Det euklidiska avståndet (fågelvägen) beräknades från app- och resedata från elsparkcyklar. Därefter utvecklades en metod för att uppskatta gångavståndet i gatunätet från det euklidiska avståndet genom att ta bort och ersätta outliers med ett approximerat värde. Slutligen presenterades ett upptagningsområde för delade elsparkcyklar. Resultatet visar att gångavståndet är kort, majoriteten går kortare än 95 m och 2,1 min för att resa med en elsparkcykel.

I Paper II utvärderades delade elsparkcyklar som ett sista minuten-färdmedel, ett resalternativ som används för att minska risken för sen ankomst. Studien baserades på antagandet om en föredragen ankomsttid, som testades där det fanns en tillhörande risk med att anlända sent och när den antagna föredragna ankomsttiden ändras. Reseegenskaper (hastigheter, avstånd, restider och resfrekvens) för sista minuten-resor analyserades och identifierades. Resultatet visar en markant ökning i antalet resor som slutar före hel timma på morgonen. Dessa resor är infrekventa på användarnivå och har lägre genomsnittlig restid och högre genomsnittlig hastighet, vilket indikerar en större andel sista minuten-resor.

urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kth:diva-343798