Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

INFRA

Luftfart kan betraktas som ett “Engineering System” eller ett stort tekniskt system, alternativt sociotekniskt system. Ett kännetecken är att det har en central samhällsfunktion, är geografiskt utspritt och dessutom komplext. Givet dessa egenskaper är det lätt att förstå att det inte bara stödjer samhällsfunktioner utan också kan ge upphov till störningar och inverka på mänskligt välbefinnande.

Forskning inom fältet sociotekniska system är tvärvetenskapligt och hämtar vid behov kunskap från flera områden, allt ifrån historia, sociologi, psykologi, teknik, innovation och policy. Centralt för forskningen är att analysera ett systems funktioner eller funktionalitet. Det antas omöjligt att påverka inriktning och omfattning på utvecklingen av systemet på ett holisitikst och hållbart sått om man inte förstår hur systemet man vill påverka fungerar.

I denna typ av stora tekniska system som flyget med dessa alla aktörer utgör så finns det flera väsentliga utmaningar och svårigheter till förändring. Dels så ligger naturligt flygplatser nära städer och ju mer storstadsregionerna expanderar desto närmare kommer de allt fler människor. Det finns få om några möjligheter att flytta hela flygplatser till orter längre bort. Flygplatser är dessutom viktiga arbetsgivare i de kommuner som har flygplatser och bidrar på så sätt till tillflyttning till området. Det ger upphov till ett antal dilemman och låsningar för transformation. Det övergripande målet med INFRA är att utveckla generaliserbar kunskap som kan bidra till genomförandet av systemförändring för att minska buller. Långsiktigt är denna kunskap även relevant för andra projekt inom luftfart som främjar andra aspekter för hållbar utveckling.

Projektet bedrivs i samverkan med samtliga deltagande aktörer som grannar, flygtrafikledning, flygplats, piloter, kommuner, länsstyrelse och miljödomstolen, myndigheter, regler och politiska diskussioner.

Projektet innehåller i huvudsak tre delar: att studera flyget som ett infrastrukturellt och sociotekniskt system, att studera förtroende och tillit inom systemet i förhållande till buller, och att studera hur den operativa kontexten, regelverk och teknikutveckling har påverkat utvecklingen av flygprocedurer, flygtrafikledning och flygplatsen i region Stockholm.

Resultaten från INFRA anses högrelevanta även för andra systemaspekter med målet att uppnå ökad hållbarhet och kopplar därigenom direkt till Centrum för Hållbar Luftfarts kärnområden, men även till samhällsplanering, omställning mot en mer hållbar utveckling vilket inkluderar klimat, luftföroreningar, bränslen och elektrifiering av flygsystemets olika delar. 

Slutrapport INFRA (pdf 2,8 MB)

Projektmedlemmar