Sök på tagg
Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.
Antal träffar: 18
-
Han har gjort elbilsbatterier bättre
Allt för höga temperaturer är en av de största säkerhetsriskerna för litiumjonbatterier i el- och hybridfordon. Temperaturförhållandena har även stor inverkan på hur batteriet åldras. KTH-forskaren Henrik Lundgren har tillsammans med Scania tagit fram en modell som effektiviserar utvecklingen av olika kylkoncept för dessa batterier.
-
Snart laddas elbilen via elektrisk asfalt
Arbetsnamnet är eRoad och enligt forskare på KTH ska de elektriska vägarna vara en realitet inom 5-6 år. Nicole Kringos och Feng Chen studerar vad som händer när man fyller gator och vägar med ström.
-
Ny strategi minskar olycksrisken för elbilar
Alltmer komplexa komponenter och subsystem i elbilar ökar risken för att fel uppstår under körning, med kollision eller avkörning som följd. Daniel Wanners forskningsresultat gör att föraren har betydligt större möjlighet att behålla kontrollen över bilen i kritiska situationer.
-
Smarta lägenheter får folk att byta beteende
Listiga elnät och smarta lägenheter låter både spännande och intressanta, men fram till idag har de i mångt och mycket varit skrivbordsprodukter. KTH-forskaren Anders Nilsson ska ändra på det i ett fyra år långt forskningsprojekt i stadsdelen Norra Djurgårdsstaden i Stockholm. Han kommer att studera hur de boende använder den nya tekniken i praktiken och hur deras beteenden förändras i den smarta lägenheten.
-
30 procent lägre energiförbrukning i elbilar
Forskning vid KTH på termoelektriska material har resulterat i att materialets verkningsgrad ökat med 300 procent. Detta får positiva konsekvenser för många olika branscher och områden, bland annat fordonsindustrin, it-, transport och energibranschen, jordbruket och inte minst vår miljö.
-
Hon banar väg för elbilar
Elbilarnas miljöförtjänst beror på förarnas beteende när de laddar sina elbilar. Det slår KTH-forskaren Pia Grahn fast. Hon har gjort en kartläggning som beskriver när elbilsägare laddar sina bilar.
-
De har uppfunnit mjuk elektronik
Ett fluffigt tredimensionellt batteri som tål stötar och slag. Det är vad forskare vid KTH och universitetet i Stanford konstruerat med hjälp av cellulosa från träd. Förutom att elektroniken och batteriet är elastiskt och formbart finns det ytterligare en ny egenskap: Det går att lagra betydligt mer energi på mindre plats än i konventionella batterier.
-
Så lång räckvidd har elbilen
En brist hos elbilar har hittills varit en stor otydlighet runt hur lång föraren kan komma på en laddning. Det har resulterat i ett fenomen som kallas räckviddsångest. Snart kan det problemet dock vara ett minne blott. Ett nytt verktyg från KTH-forskare visar pedagogiskt och enkelt hur långt en elbil kan köras innan batteriet är helt urladdat.
-
Elbilar ska främja kollektivt resande
Lätta elbilar på arbetsplatsen ska få oss att resa mer kollektivt. Under 2015 drar KTH igång ett forskningsprojekt med syfte att få fler anställda vid Botkyrka kommun och IKEA i Älmhult att ändra sitt beteende.
-
Din röst ska bli ett designverktyg
Penna och papper är inte till mycket hjälp när man ska utforma nya ljud. Rösten är däremot ett förnämligt redskap.Det har forskare vid KTH insett. Ett europeiskt projekt där KTH ingår ska mynna ut i ett datoriserat designverktyg som ska hjälpa till med ljudskapandet. Resten tar din röst ta hand om.
-
Stort framsteg för nanovätskor
Under det senaste decenniet har så kallade nanovätskor befunnit sig i hetluften och varit flitigt ifrågasatta. Dessa vätskor innehåller bland olika typer av nanopartiklar vilket enligt vissa experter på området ska förbättra deras värmeledningsförmåga i jämförelse med traditionella kylvätskor. Nu har KTH-forskare bevisat nanovätskornas förträfflighet.
-
Elektriska vägar kan driva framtidens bilar
Förbättrad bränsleekonomi har hittills varit huvudfrågan när det kommer till utvecklingen av elektriska bilar, och fram till nyligen har forskarna främst letat efter lösningar under bilens motorhuv. En forskargrupp vid KTH har dock sänkt blicken ytterligare, och tittat närmare på vägen under bilarna.
-
Kolla på framtidens fordon redan idag
Nu på tisdag den sjunde maj äger "Transport Demo Day 2013" rum på KTH. Då har du chansen att titta på (och provköra vissa fordon) allt från Scanias lastbilståg, KTH:s nya eko-bil "ELBA", självkörande bilar och utställningen "Elbil 2020: Elbilar i Hammarby Sjöstad". Bland annat...
-
Appen som visar hur elbilsbatteriet mår
KTH-forskare har utvecklat en metod för att ta reda på hur elbilsbatterier mår. Metoden ersätter dyra och komplicerade labbtester av batterierna då den kan bäddas in i en mobilapp. Den visar bland annat körsträcka per laddning för elbilsbatterier, och kan vara ett stöd för de som ska köpa en begagnad elbil.
-
De gör batterier mer effektiva
Forskare vid KTH har tagit fram en ny metod för att studera batterier. Metoden möjliggör betydligt bättre batteriet i framtiden,vilket bland annat kan komma innebära ett lyft för elbilar.
-
Billigare batterier ger elbilen bättre konkurrenskraft
Ett samarbete mellan forskare på KTH och Stockholm Environment Institute (SEI) visar att elbilar kan komma att konkurrera ekonomiskt med bensindrivna fordon tidigare än vad experter hittills trott. Kostnaden för elbilsbatterier har nämligen sjunkit betydligt snabbare under det senaste årtiondet än vad analytiker förutspått.
-
Smart hus för 22 miljoner
Nu ska KTH-forskare vara med och ta fram ett smart bostadshus. Projektet startar i dagarna, ska pågå i två år och inbegriper några av landets största aktörer inom husbyggande, energi, vitvaror och forskning på området. Dessutom är det ett viktigt steg i riktningen mot smarta elnät.
-
KTH-forskare kommenterar elunderskottet
December är årets mörkaste månad men bjuder också på jul och nyår, vilket gör att elektricitet förbrukas i mängder i våra hem. Samtidigt har Sverige drabbats av elunderskott och under november månad 2018 var elpriset det högsta i Sverige på tio år. Vi bad några av KTH:s skarpaste experter på området berätta om hur läget ser ut i landet idag och imorgon, samt reflektera över vilken väg framåt vi bör välja.