Till innehåll på sidan

Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 17

  • De ska få folk att göra rätt saker

    Forskare och lärare på CSC-skolan borde kommunicera mer och administrera mindre. Kommunikationen behövs för att göra skolan synligare utanför KTH. Och administrationen ska skötas av dem som har utbildning för det. Den nya ledarduon för CSC-skolan har satt tydliga mål för skolans framtid.

  • Berätta om forskningen på rätt sätt

    Andy Torr, kommunikationsstrateg från University of British Columbia, föreläste i veckan för uppemot 100 svenska forskningskommunikatörer i KTH:s huvudbibliotek. – Den stora utmaningen ligger i att lyckas kommunicera forskningen utanför den akademiska arenan, sa Andy Torr.

  • Miljöhistoriker prisas för kommunikation

  • Personligare attityd stärker KTH

    Att förmedla en tydlig, rättvisande bild av KTH:s verksamhet blir allt viktigare i takt med att konkurrensen om studenter och projekt hårdnar. Därför har rektor beslutat om en gemensam kommunikationsstrategi för hela KTH. – För att stärka vårt varumärke behöver vi en sammanhållen strategi, en profil som är densamma för hela KTH, förklarar rektor Peter Gudmundson.

  • "Professorer kan inte skriva"

    Professorer tror ofta att de kan skriva, men det kan de inte. Det hårda omdömet kommer från Sune Olofson, pensionerad debattredaktör med mångårig erfarenhet från Svenska Dagbladet. Han sablar ner de forskningsansvariga på Sveriges lärosäten vid ett seminarium om hur debattartiklar ska se ut för att bli publicerade.

  • Forskarna har makten över anslagen

    Det stora flertalet av forskarna inser vikten av att kommunicera om vad de gör. Vilket är bra, för utan en förståelse hos de beslutsfattare som håller i forskningsplånböckerna om vetenskapens värde i samhälle och näringsliv så blir det inga pengar. För att nå ända fram räcker det dock inte långt med en överlastad powerpoint-presentation.

  • Unga forskare lär sig populärvetenskap

    – Tänk på vad läsarna verkligen vill ha. Och överraska dem. Att skriva är att välja bort. Det är så lätt hänt att man överbelastar texten med fakta. Det budskapet fick åtta KTH-doktorander när de besökte redaktionen för tidskriften Forskning & framsteg.

  • Folkliga forskare får mer framgång

    Prata som folk, forskare. Den som kommunicerar om sin forskning på ett begripligt sätt har allt att vinna. Det ger mer forskningsmedel och gynnar återväxten inom det egna ledet, hävdar vetenskapsjournalisten Kristoffer Gunnartz i en ny bok.

  • "Underhållning en unik möjlighet att nå ut med forskning"

    Jules Vernes roman Från jorden till månen har påverkat generationer unga människor att bli vetenskapsmän. Det är ett av många exempel på hur informationsflödet från underhållningsbranschen till vetenskapsvärlden sedan länge är etablerat. Det omvända förhållandet är fortfarande nytt och hett, och där finns många historier kvar att berätta.

  • Vetenskapsmöte fokuserar på medier

    När jättekonferensen AAAS bygger broar mellan forskningen och samhället är de 700 ackrediterade journalisterna en viktig samarbetspartner. För Karin Bojs, vetenskapsjournalist på Dagens Nyheter, är det amerikanska vetenskapsmötet en central referens för hela arbetsåret.

  • Visuell kommunikation i akademiskt skrivande

    Vad säger en bild? Hur kan du använda bilder, tabeller och figurer på ett effektivt sätt i akademiska texter? I vilka sammanhang kan det vara bra att använda bilder i texter?

  • Välja tidskrift - hur du utvärderar en tidskrift innan publicering

    Välkommen till en workshop om hur du kan hitta en lämplig tidskrift för ditt nästa manuskript.

  • Bidra till Wikipedia och sprid dina forskningsresultat

    Wikipedia är ofta den första källa vi går till när vi söker information. Detta gör Wikipedia till en utmärkt arena för att kommunicera ditt forskningsfält till allmänheten.

  • Kommunicera din forskning

    Denna workshop ger en introduktion till forskningskommunikation, och presenterar vad som är viktigt att tänka på när du kommunicerar din forskning till icke-experter och mottagare utanför ditt eget fält.

  • Välja tidskrift - hur du utvärderar en tidskrift innan publicering

    Välkommen till en workshop om hur du kan hitta en lämplig tidskrift för ditt nästa manuskript.

  • Registrera och sprid dina publikationer genom DiVA

    DiVA är KTH:s publikationsdatabas. De publikationer som finns i DiVA blir mer synliga på webben och sökbara till exempel i Google.

  • Bidra till Wikipedia och sprid dina forskningsresultat

    Wikipedia är ofta den första källa vi går till när vi söker information. Detta gör Wikipedia till en utmärkt arena för att kommunicera ditt forskningsfält till allmänheten.

Tillhör: Välkommen till KTH
Senast ändrad: 2020-09-22