Till innehåll på sidan

Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 42

  • Nu testas morgondagens blåljusteknik i Stockholm

    Flera tragiska dödsolyckor de senaste åren där brandmän förolyckats i trafiken visar att KTH-studenternas nya blåljusteknik behövs. Nu börjar de testa tekniken i både de södra delarna av huvudstaden och innerstaden. EVAM System, som tekniken kallas, är ett nytt sätt att uppmärksamma bilister på annalkande utryckningsfordon.

  • Plasma sänker bränsleförbrukningen för lastbilar

    Att minska långtradares användning av drivmedel är ett viktigt steg mot att nå de miljömål som finns på EU-nivå. Nu har forskare vid KTH genomfört ett forskningsprojekt med lyckat resultat. Med hjälp av plasmateknik har de visat det finns möjlighet att minska luftmotståndet och därmed sänka bränsleförbrukningen med upp till fem procent. Detta kan framstå som en blygsam minskning, men sett över den lastbilsflotta som rullar på jordens vägar gör detta stor skillnad, både för miljö och ekonomi.

  • Lättsam stämning gynnar forskare

    Hallå där, Maria Börjesson, transportforskare, som ska medverka på politikerveckan i Almedalen. Hur känns det? – Jättekul. Jag känner mig väl förberedd och tänker bara njuta.

  • Nattliga varuleveranser minskar dagliga bilköer

    Varuleveranser med lastbil till butiker och restauranger i centrala Stockholm, och flera andra städer i Sverige och världen, är idag bara tillåtna dagtid. För att hinna leverera i tid tills butikerna öppnar behöver lastbilarna köra mitt i morgonrusningen. En studie gjord på KTH visar dock att en lagförändring som tillåter leveranser nattetid kan minska bilköerna på morgonen.

  • Här är busslinjerna där trådlösa elbussar är lämpliga

    Nu har Nordens första elhybridbuss med trådlös laddning börjat trafikera linje 755 i Södertälje. Bakom forskningsprojektet där bussen ingår står bland annat forskare vid KTH, som skapat en modell som identifierar de busslinjer i Storstockholm som är kostnads- och energilönsamma för just eldrivna och trådlösa fordon.

  • Första trådlösa elbusslinjen i Norden

    Sju minuter tar det att ladda batterierna när Nordens första elhybridbuss med trådlös laddning nu börjar trafikera linje 755 i Södertälje. Bakom forskningsprojektet där bussen ingår står några av Sveriges viktigaste aktörer på marknaden, däribland KTH.

  • Låt Spotify lösa kaos och klimathot i trafiken

    Lär av framgångsrika internetföretag som Spotify, Facebook och Google. Då kan transportsektorn ställas om. Trängsel, stress och klimathot kan nästan helt försvinna från större städer runt om i världen. Det är Anders Gullberg, verksam vid Centret för hållbar kommunikation på KTH, övertygad om.

  • Tänkande lastbil testas i tävling

    Inbromsningar är påfrestande för så väl miljön som för åkeriernas plånböcker. Nu ska en ny, tänkande lastbil som skippar onödiga inbromsningar - och som utvecklats genom ett samarbete mellan KTH och Scania - testas i en tävling. Faktum är att lastbilen är så smart att den ska kunna klara av att kommunicera med både andra lastbilar och rödljus.

  • Seminarium om järnvägens framtid

    Den 26 maj är det dags för KTH:s järnvägsgrupps årliga seminariedag. I år är det järnvägens framtid som står på agendan med frågeställningar som "Vad tillför nya persontrafiksoperatörer på spåren?" samt "Hur ska framtidens utmaningar mötas?".

  • Dubbelspår behövs på Västkustbanan

    Tågresandet på längre sträckor ökade med 40 procent när SJ körde tågtrafik parallellt med Öresundstågen. En undersökning som forskare gjort bland resenärerna på tågen på Västkustbanan visar att kortare restider värderas högt. Särskilt snabbtågsresenärer utmärker sig.

  • "Ingen vill betala för andras riskbeteende"

    Idag är bilförsäkringspremien en trubbig historia då den baseras på din ålder samt var du bor. Nu har KTH-forskare tagit fram en lösning som tar reda på när, var och hur du kör då detta bättre illustrerar vilka olycksrisker som finns för den enskilda försäkringstagaren. På så sätt kan premien sättas efter körbeteende, vilket kan leda till stora besparingar för den enskilde.

  • Nytt fartyg ger 16 procent lägre miljöpåverkan

    Nu har KTH-forskare varit med och tagit fram ett fartyg vid namn CargoXpress. Miljöpåverkan från CargoXpress är i genomsnitt 12 procent lägre jämfört med godstransport med lastbil och jämfört med konventionella fartyg ger CargoXpress hela 16 procent lägre utsläpp.

  • De tar fingeravtryck på bilen

    Lägre bränsleförbrukning och försäkringspremie samtidigt som mobilen laddas i bilen. KTH-forskarnas intelligenta mobiltelefonladdare med arbetsnamnet "Whitebox" hjälper bilförarna att köra smartare, säkrare och grönare.

  • Intelligenta bilar ska ge säkrare förare

    Ny forskning vid KTH visar att det med mätningar går att dela in bilförare i olika grupper, de som är skickliga och de som inte är fullt lika skickliga. Detta forskningsresultat kan i förlängningen hjälpa industrin att skapa fordon bättre anpassade till olika förares individuella behov. Målet är att fordonet ska hjälpa förare att både bli säkrare i trafiken och trivas bättre bakom ratten.

  • Flygets gräddfil måste ses över

    När en av Sveriges mest uppmärksammade transportforskare nu lägger fram sin doktorsavhandling är det ett omfattande resultat som redovisas. Bland annat framgår det att bättre fordonsteknik och nya bränslen inte räcker för att uppnå klimatmålen, att bilresandet behöver minska med 30 procent och att flygtrafiken går om biltrafiken inom 10 år när det gäller utsläpp av växthusgaser.

  • KTH-forskare tävlar med elmotorcykel i Pikes Peak

  • IT ska lösa morgondagens energiproblem

    Att reducera vår elförbrukning och få till stånd smartare lagring och distribution av elektricitet är två rejäla utmaningar som vi står inför. När den tredje upplagan av konferensen ICES går av stapeln den 2 september avser arrangörerna och KTH-forskarna att tackla dessa problem, samt definiera en rad nya utmaningar som är värda att forska vidare på.

  • Nationell infrastrukturplan ger ökad miljöpåverkan

    Dagens transportplanering ligger i konflikt med transportpolitiska mål och leder till ökad miljöpåverkan. Därmed bidrar de inte till en långsiktigt hållbar transportförsörjning. Det är några av slutsatserna i en studie av KTH-forskarna Göran Finnveden och Jonas Åkerman och som presenteras på en internationell konferens i Linköping imorgon, den 10 maj.

  • Självkörande lastbilar snart på en väg nära dig

    Utvecklingen av fordon med autopilot går framåt med stormsteg. Inom kort finns de även på en väg nära dig. Lastbilarna startar dock sin karriär inom gruvdrift. Scania släpper nämligen snart sina första självkörande lastbilar för transporter vid malmbrytning, och KTH-forskare har varit med och utvecklat dem.

  • Så kan Stockholms tunnelbana se ut 2030

    Gula linjen - det är arbetsnamnet på en tänkbar ny tunnelbanesträckning från Danderyd via Solna, Odenplan, Fridhemsplan, Liljeholmen och så vidare till Älvsjö. KTH-studenten Emeric Djoko har i sitt examensarbete på masternivå undersökt de möjligheter och utmaningar som finns.

  • Så kan vinterunderhållet bli billigare

    Med ny teknik kan plogning, saltning och sandning ge billigare vägunderhåll, bättre miljö och minskad energiförbrukning. Det visar den senaste forskningen från KTH och Centrum för drift och underhåll, CDU, som presenteras på ett seminarium 17 november.

  • Nu kan Stockholmarna forma sin framtida stad

    Från och med nu får du och jag vara med och säga vad vi anser om den framtida trafiksituationen i Stockholm, och därmed forma hur staden ska vara byggd och planerad. Ett nytt storskalig forskningsprojekt där experter så väl som intresserade är inbjudna drar har precis dragit igång, och bygger på så kallad crowdsourcing.

  • Elektriska vägar kan driva framtidens bilar

    Förbättrad bränsleekonomi har hittills varit huvudfrågan när det kommer till utvecklingen av elektriska bilar, och fram till nyligen har forskarna främst letat efter lösningar under bilens motorhuv. En forskargrupp vid KTH har dock sänkt blicken ytterligare, och tittat närmare på vägen under bilarna.

  • Tillvaratagen spillvärme ger snålare lastbilar

    KTH-forskare har applicerat en teknik på lastbilar som gör att dessa fordon drar mindre bränsle. Som en effekt av tekniken blir det också mindre utsläpp av växthusgaser, några ton koldioxid per lastbil och år. Arash Risseh, forskare på KTH, berättar att lösningen också skulle kunna ta plats ombord på färjor, i vägtunnlar och våra hem.

  • Första gången KTH får Volvostipendium

    Håkan Frisingers stiftelse för transportmedelsforskning delar ut sitt stipendium för 2011 till professor Annika Stensson Trigell vid KTH. Tidigare är det bara forskare vid Chalmers och Lund som fått detta erkännande.

  • Begränsa bil- och flygtrafiken eller missa klimatmålen

    Svenskarnas flyg - och bilresande kan inte fortsätta öka. Om regeringen beskattar flyget och satsar mer på miljövänliga resealternativ som tåg- och cykeltrafik kan vi nå klimatmålet för 2050 – annars blir det mycket svårt, enligt trafikforskare Jonas Åkermans rön.

  • Gott om ledigt trafikutrymme i Stockholm

    Det finns överraskande gott om ledigt trafikutrymme i Stockholm visar en rapport som forskare på KTH tagit fram på uppdrag av Trafikverket.

  • Var tionde buss- och tågförare kör illa

    Att vissa buss- och tågchaufförer kör som krattor, det vet nog varje storstadsbo. Men nu har KTH-forskare tagit reda på exakt hur chaufförerna kör, hur man ska mäta deras insats bakom rattar, spakar och pedaler samt hur stor andel av chaufförerna som kör dåligt. Det visar sig att var tionde förare kör riktigt obekvämt enligt studien.

  • Vädret som bortblåst vid transportanalyser

    Är utebliven sol en blek ursäkt för att ställa cykeln och ta bilen i stället? Inte nödvändigtvis. Chengxi Liu, forskare vid KTH, kan visa att nöjescyklandet å ena sidan sjunker vid snöfall medan nyttotrampandet å andra sidan påverkas väldigt lite av nederbörd. Han menar att vädret kommer att spela en allt större roll för vårt sätt att resa, samtidigt som det hittills negligerats när resvanor kartlagts.

  • Höghastighetsbanor i Sverige - problem och möjligheter

    Den 25 maj håller KTH Järnvägsgruppen sitt årliga seminarium och temat för i år är de omdebatterade höghastighetsbanorna i Sverige. KTH-forskarna kommer i sin presentation argumentera för just höghastighetsbanor, och lägger samtidigt fram en färsk rapport som visar att det borde vara möjligt att bygga dessa för under 200 miljarder kronor.

  • KTH och Scania skapar framtidens lastbilar

    Det finns en bra anledning till att KTH och Scanias forskning om konvojkörning numera också handlar om avancerad mjukvara och molntjänster för att koordinera konvojer och transporter. Det är nämligen så att endast hälften av lastkapaciteten i lastbilarna utnyttjas. Långtradare kör alltså runt halvtomma.

  • Vägbyggens miljöbelastning klart underskattad

    Stora mängder pengar och naturresurser används varje år till våra vägar. Allt oftare uppmärksammas därför den miljöpåverkan - ur ett livscykelperspektiv - som vägarna har vid transportplanering, både nationellt och internationellt. Tyvärr visar forskning vid KTH att man ofta missar parametrar som energianvändning och utsläpp vid byggnation, drift och underhåll av vägar.

  • Nytt höghastighetståg ger färre förseningar

    Nu har den stora forskningsstudien Gröna tåget nått sin slutdestination. Några av de fördelar med framtida höghastighetståg som forskarna kommit fram till är betydligt större intäkter för tågoperatörerna än idag, färre förseningar och upp till 30 procent fler resor.

  • Elbilar gör inte Förbifarten förenlig med klimatmålen

  • Så kan vinterunderhållet bli billigare

    Med ny teknik kan plogning, saltning och sandning ge billigare vägunderhåll, bättre miljö och minskad energiförbrukning. Det visar den senaste forskningen från KTH och Centrum för drift och underhåll, CDU, som presenteras på ett seminarium 17 november.

  • KTH hjälper Volvo och Scania att kommunicera

    KTH-forskare har tidigare undersökt de fördelar som kolonnkörning med lastbilar ger, bland annat i form av minskade koldioxidutsläpp. Resultaten har varit positiva och nu kopplar universitets forskare ett fastare grepp om sättet att köra lastbilar på. Detta i och med ett nytt samarbete tillsammans med bland andra DB Schenker, Scania och Volvo.

  • Här är framtiden för självkörande bilar

    Forskare vid KTH och Integrated Transport Research Lab (ITRL) har tagit fram fyra potentiella framtidsscenarion för autonoma fordon. Anledningen är att självkörande bilar utvecklas i ett rasande tempo, och flera stora fordonstillverkare har annonserat att de kommer att fullständigt autonoma bilar ute på gatorna redan i början av 2020-talet.

  • Så kan transporter flyttas från lastbil till tåg

    För att lyckas få till ett mer hållbart samhälle med lägre utsläpp måste en del av godstrafiken flyttas från lastbilar till järnvägar och sjöfart. Det slår politiker och forskare fast, både nationellt och på EU-nivå. Utvecklingen hittills visar att det kan bli svårt att nå EU:s utsläppsmål för transporter till 2030, men många forskare vid KTH arbetar med att hitta olika lösningar för att målen i EU:s transportpolitik ska kunna uppfyllas.

  • ”Placera nya järnvägsstationer centralt”

    Färre människor pendlar regionalt. Fler resenärer tar bilen istället för att gå till järnvägsstationen. Ingen eller svag utveckling av ny bebyggelse sker. Det blir konsekvenserna om man väljer att placera en ny station utanför en tätort jämfört med om man placerar den i eller nära centrum. Det visar ett forskningsprojekt vid KTH som kommer till användning vid planering av nya höghastighetsbanor.

  • Jake blandar vetenskap och politik

    Han brinner för förändring och menar att vi måste låta ekologiska argument stå över ekonomiska när det gäller tillväxt. Nu gör Jake Whitehead två doktorsavhandlingar samtidigt, en vid KTH och den andra vid Queensland University of Technology (QUT).

  • Tystare och billigare tunnelbana

    35 procent lägre energiförluster och sänkt ljudnivå om 19 decibel är några av resultaten från tester som gjorts på gröna linjen i Stockholms tunnelbana. När den kanadensiska tåg- och flygplanstillverkaren Bombardier nu offentliggör nya forskningsresultat har KTH varit med och bidragit till dem.

  • Scanias långtradare på KTH

    Hallå där Mårten Olsson, prefekt på institutionen hållfasthetslära vid KTH. Du har finansiering från Scania i nästan två decennier. Det måste väl nästan vara ett rekord? Berätta mer!

Tillhör: Välkommen till KTH
Senast ändrad: 2020-09-22