Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2020
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Goda effekter av målrelaterade betygskriterier.
Fallgropar i samband med införande av betygskriterier.
Hur lärandemål, betygskriterier och examination hänger ihop med varandra och studenternas lärande.
Exempel på hur målrelaterade betygskriterier tagits fram och fungerar i kurser på KTH och Uppsala universitet.
Hur man skriver målrelaterade betygskriterier.
Studentperspektiv på betygskriterier.
Vad behövs för att betygskriterier ska stödja lärandet?
Sammanvägning av bedömningar till slutbetyg.
Riktlinjer och stöd för målrelaterade betygskriterier på KTH
Arbete med betygskriterier och modifierad examination i den egna kursen.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska kurs deltagaren kunna
· demonstrera hur lärandemål, betygskriterier och examination hänger ihop
· formulera målrelaterade betygskriterier för en egen kurs
· föreslå hur examinationsmoment ska utformas så att de examinerar enligt uppställda betygskriterier
· kritiskt granska och reflektera över egna och andras uppställda betygskriterier
· redogöra för hur bedömningar kan vägas ihop till ett slutbetyg och reflektera över vilka effekter detta kan få
· reflektera över hur betygskriterierna kan användas i den egna undervisningen
i syfte att kunna utforma målrelaterade betygskriterier och examination som kan användas direkt i en egen kurs.
Läraktiviteter
Kursen har tre träffar, där träff 1 och 2 är obligatoriska och träff 3 är starkt rekommenderad. Inför var och en av träffarna finns det förberedelseuppgifter. Efter varje träff läggs presentationsbilderna upp i kursrummet i Canvas. En kronologisk lista över alla träffar och inlämningstider finns i kursrummet under kursöversikt.
Detaljplanering
Träff
Innehåll
Förberedelse
Träff 1 (obligatorisk)
Syften med betygskriterier, hur betygskriterier kan utformas, exempel på lärandemål, målrelaterade betygskriterier och examination, första egna betygskriterierna.
Se under rubriken förberedelser inför kursstart nedan.
Träff 2 (obligatorisk)
Studentperspektiv på betygskriterier, fallstudie från Uppsala universitet, hur betygskriterier kan stödja lärandet i kursen, granskning och vidareutveckling av betygskriterier, sammanvägning av betyg, fallgropar och tips, KTH:s regler.
Som i varje kurs finns det ett antal viktiga begrepp som du behöver känna till. Här är svenska och engelska termer för nyckelbegreppen i denna kurs. En sådan lista har både en pedagogisk och parallellspråkig (terminologisk) funktion och bör inkluderas i varje kurs.
En högskolepedagogisk kurs, till exempel LH231V Lärande och undervisning, rekommenderas men är inget krav.
Särskilda förberedelser
Förberedelser inför första kursträffen:
Läs den korta artikeln Purposes and Principles of Assessment av Chris Rust. Den finns på academia.edu.
Repetera begreppet konstruktiv länkning (constructive alignment) och läs om hur lärandemål ska utformas i denna presentation.
Genom hela denna kurs kommer du att arbeta med utvecklingen av målrelaterade betygskriterier till din egen kurs. Bestäm vilken kurs du vill arbeta med och plocka fram dom aktuella lärandemålen i kursen (som finns i kursplanen).
Kontrollera att lärandemålen är resultatorienterade, examinerbara och placerade på en rimlig nivå. Tänk på att enligt KTH:s riktlinjer om lärandemål ska alla studenter som blir godkända på kursen ha visat att dom uppfyller alla lärandemål på en grundläggande nivå. Modifiera lärandemålen om det behövs så att dom är möjliga att bedöma.
Ta med dina (modifierade) lärandemål på papper till första kursträffen.
John Biggs and Catherine Tang: Teaching for Quality Learning at University, 4:th edition, Open University Press, McGraw Hill Education, 2011. Chapter 11 and 12. Tillgänglig online via KTHB.
Phillip Dawson, Assessment rubrics: towards clearer and more replicable design, research and practice (tillgänglig online via KTHB). Beskriver och diskuterar bedömningskriterier och redogör för 14 designelement relaterade till kriterier. En användbar artikel, men den kan vara svårläst om du inte är van att läsa utbildningsvetenskaplig forskningslitteratur.
Lab Report Rubric. Exempel på väldesignade betygskriterier från MIT. Labbkursen beskrivs tillsammans med lärandemålen för den. Bedömningsskalan 0-3 tillämpas på åtta typer av kriterier. Hur kriterierna relaterar till lärandemålen visas, liksom sammanvägningsformeln för slutbetyget.
Scoring rubrics for professional writing. Nio kriterier och fyra bedömningsnivåer som kan vara inspirerande om du ska öva och bedöma (eller kamratbedöma) skrivförmåga.
Scoring rubrics for professional presentations. Åtta kriterier och fyra bedömningsnivåer som kan vara inspirerande om du ska öva och bedöma (eller kamratbedöma) muntliga presentationer.
INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
I inlämningsuppgiften ingår ett självständigt arbete inom det egna ämnesområdet.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Det finns tre obligatoriska examinationsuppgifter i kursen. Det är viktigt att uppgifterna görs senast utsatt tid för att kursen ska fungera. Kontakta kursledaren om du blir sen med en uppgift.
Inlämningsuppgift 1, del 1 (lärandemål och betygskriterieutkast) som lämnas senast 2 december 2022 klockan 19 i Canvas.
Inlämningsuppgift 1, del 2 (kamratgranskning av två andra inlämningar) görs i Canvas senast 7 december 2022 klockan 19.
Inlämningsuppgift 2, (frivillig preliminär inlämning med kamratåterkoppling), som lämnas in i Canvas senast 20 december 2022 klockan 19 med kamratåterkoppling helst senast 22 december klockan 19.
Inlämningsuppgift 2, (slutlig inlämning), som lämnas in senast 3 januari 2023 klockan 19 i Canvas. Bedömning (med avseende på betygskriterierna nedan) och återkoppling på inlämningsuppgift lämnas av lärarna inför träff 3. Inlämning som uppfyller alla kriterier får godkänt, inlämning som inte uppfyller något kriterium får underkänt och inlämning som uppfyller minst ett men inte alla kriterier får Fx och kan kompletteras, se nedan.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagandevid kursträff 1 och 2 är obligatoriskt.
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
Kursen har ingen graderad betygsskala. Betygskriterierna består därför huvudsakligen av lärandemålen. Mål 1, 3 och 4 har delats upp i två kriterier var.
redogöra för examinerbara lärandemål för en egen kurs (mål 1, bedöms i uppgift 1 (formativt) och uppgift 2)
redogöra för examinationsmoment för en egen kurs (mål 3, bedöms i uppgift 2)
formulera målrelaterade betygskriterier för en egen kurs (mål 2, bedöms i uppgift 1 (formativt) och uppgift 2)
demonstrera hur lärandemål, betygskriterier och examinationsmoment hänger ihop (mål 1 och 3, bedöms i uppgift 1 (formativt) och uppgift 2)
kritiskt granska och reflektera över andras uppställda betygskriterier (mål 4, bedöms i uppgift 1)
kritiskt granska och reflektera över egna uppställda betygskriterier och andras återkoppling på dessa (mål 4, bedöms i uppgift 2)
redogöra för hur bedömningar kan vägas ihop till ett slutbetyg och reflektera över vilka effekter detta kan få (mål 5, bedöms i uppgift 2)
reflektera över hur betygskriterierna kan användas i den egna undervisningen (mål 6, bedöms i uppgift 2).
Möjlighet till komplettering
En inlämning av inlämningsuppgift 2 som uppfyller minst ett men inte alla kriterier får Fx och kan kompletteras inom fyra veckor (10 februari 2023) genom att en ny inlämning görs i Canvas. En komplettering som uppfyller alla kriterier blir godkänd. En komplettering som uppfyller alla utom ett eller två kriterier kan kompletteras en gång till (senast 3 mars 2023). Annars blir kompletteringen underkänd.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ändringar inför denna kursomgång
Kursträff 1 och 2 har gjorts 15 minuter längre.
Presentationen om studenternas perspektiv har flyttats till träff 2 så att den kan påverka inlämningsuppgift 2.
Kriterierna för inlämningsuppgift 2 har gjorts mer detaljerade.
En frivillig inlämning av en preliminär version av inlämningsuppgift 2 har lagts in så att det går att få kamratåterkoppling på den innan man gör sin slutinlämning.
Råd från kursdeltagare från föregående kursomgång (som var på engelska)
Ask questions, participate actively in all discussions, work systematically, keep deadlines, and participate in all meetings (even if not mandatory).
Please be aware of FX requirement in the course.
Make the ILOs and the grading as realistic as possible. Results can be used directly to courses.
Learn this stuff so you won't be one-upped by students who are playing the system.
Kursutvärdering och kursanalys
I slutet av första kursträffen görs en tvåminuters miniutvärdering. Vid den tredje kursträffen utvärderar vi kursen tillsammans, vilket utgör kursmötet för kursen (som krävs enligt KTH:s anvisningar för kursvärdering och kursanalys). Vid kursens slut görs en utvärdering med hjälp av en Learning Experience Questionnaire (LEQ).