Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LH216V Utveckla lärandet med betygskriterier 1,5 hp

Kurs-PM HT 2022-50864

Version 2 – 2022-11-14 13:35:09

Kursomgång

HT 2022-1 (Startdatum 2022-11-10, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kurs-PM HT 2022

Presentation av kursen

LH216V Utveckla lärandet med betygskriterier. För att underlätta för lärare att införa betygskriterier i sina kurser har KTH utvecklat en kortkurs på 1,5 hp. Alla KTH-lärare som vill veta mer om hur man kan införa målrelaterade betygskriterier och examination är välkomna att gå kursen, som bara består av fyra undervisningstillfällen (varav två är frivilliga) och två inlämningsuppgifter. I inlämningsuppgifterna utformar du målrelaterade betygskriterier och examination enligt betygskriterierna för din egen kurs som du kan tillämpa direkt när du ger kursen nästa gång.

Kursen innehåller exempel på hur man kan ersätta salstenta med andra former av examination, även för kurser med många studenter.

Nästkommande kursomgång ges preliminärt period 4 2025 på engelska.

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2020

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  •  Goda effekter av målrelaterade betygskriterier.
  •  Fallgropar i samband med införande av betygskriterier.
  •  Hur lärandemål, betygskriterier och examination hänger ihop med varandra och studenternas lärande.
  •  Exempel på hur målrelaterade betygskriterier tagits fram och fungerar i kurser på KTH och Uppsala universitet.
  •  Hur man skriver målrelaterade betygskriterier.
  •  Studentperspektiv på betygskriterier.
  •  Vad behövs för att betygskriterier ska stödja lärandet?
  •  Sammanvägning av bedömningar till slutbetyg.
  •  Riktlinjer och stöd för målrelaterade betygskriterier på KTH
  •  Arbete med betygskriterier och modifierad examination i den egna kursen.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska kurs deltagaren kunna

  • ·         demonstrera hur lärandemål, betygskriterier och examination hänger ihop

    ·         formulera målrelaterade betygskriterier för en egen kurs

    ·         föreslå hur examinationsmoment ska utformas så att de examinerar enligt uppställda betygskriterier

    ·         kritiskt granska och reflektera över egna och andras uppställda betygskriterier

    ·         redogöra för hur bedömningar kan vägas ihop till ett slutbetyg och reflektera över vilka effekter detta kan få

    ·         reflektera över hur betygskriterierna kan användas i den egna undervisningen

i syfte att kunna utforma målrelaterade betygskriterier och examination som kan användas direkt i en egen kurs.

Läraktiviteter

Kursen har tre träffar, där träff 1 och 2 är obligatoriska och träff 3 är starkt rekommenderad. Inför var och en av träffarna finns det förberedelseuppgifter. Efter varje träff läggs presentationsbilderna upp i kursrummet i Canvas. En kronologisk lista över alla träffar och inlämningstider finns i kursrummet under kursöversikt.

Detaljplanering

Träff Innehåll Förberedelse
Träff 1 (obligatorisk) Syften med betygskriterier, hur betygskriterier kan utformas, exempel på lärandemål, målrelaterade betygskriterier och examination, första egna betygskriterierna. Se under rubriken förberedelser inför kursstart nedan.
Träff 2 (obligatorisk) Studentperspektiv på betygskriterier, fallstudie från Uppsala universitet, hur betygskriterier kan stödja lärandet i kursen, granskning och vidareutveckling av betygskriterier, sammanvägning av betyg, fallgropar och tips, KTH:s regler.

Formativt quiz om viktiga begrepp.
Läsa sida 21-44 i Johanna Bergqvists bok Att sätta praxis på pränt: En handbok i att skriva betygskriterier. Inlämningsuppgift 1 inklusive kamratgranskning.

Träff 3 (inte obligatorisk) Delning av exempel på målrelaterade betygskriterier och examination, diskussion om möjliga förbättringar, utvärdering av LH216V. Läsa sida 45-50 i Att sätta praxis på pränt: En handbok i att skriva betygskriterier.
Inlämningsuppgift 2.

Länk till schemat.

Nyckelbegrepp

Som i varje kurs finns det ett antal viktiga begrepp som du behöver känna till. Här är svenska och engelska termer för nyckelbegreppen i denna kurs. En sådan lista har både en pedagogisk och parallellspråkig (terminologisk) funktion och bör inkluderas i varje kurs.

Efter första träffen rekommenderar vi att du gör vårt formativa quiz om viktiga begrepp.

Svenska Engelska
bedömningskriterier assessment criteria, rubrics
bedömningsområde assessment area
betygskriterier grading criteria
betygsskala grading scale
betygsättning grading
examination summative assessment
examinationsmoment assessment task, assignment
komplettera complete
komplettering complementary examination
konstruktiv länkning constructive alignment
kriteriebaserad bedömning criterion referenced assessment
(kriterie)nivå level (of criterion)
kursplan (official) course syllabus
kurs-PM course memo
(Ladok)moment/modul (Ladok) course component
lärandemål (intended) learning outcome, ILO
målrelaterad bedömning outcomes based criterion referenced assessment
plussa take an extra examination for a higher grade
relativ bedömning norm referenced assessment
sammanvägning av betyg combination of grades
slutbetyg final grade

Förberedelser inför kursstart

Rekommenderade förkunskaper

En högskolepedagogisk kurs, till exempel LH231V Lärande och undervisning, rekommenderas men är inget krav.

Särskilda förberedelser

Förberedelser inför första kursträffen:

  • Läs den korta artikeln Purposes and Principles of Assessment av Chris Rust. Den finns på academia.edu.
  • Repetera begreppet konstruktiv länkning (constructive alignment) och läs om hur lärandemål ska utformas i 
  • Genom hela denna kurs kommer du att arbeta med utvecklingen av målrelaterade betygskriterier till din egen kurs. Bestäm vilken kurs du vill arbeta med och plocka fram dom aktuella lärandemålen i kursen (som finns i kursplanen).
  • Kontrollera att lärandemålen är resultatorienterade, examinerbara och placerade på en rimlig nivå. Tänk på att enligt KTH:s riktlinjer om lärandemål ska alla studenter som blir godkända på kursen ha visat att dom uppfyller alla lärandemål på en grundläggande nivå. Modifiera lärandemålen om det behövs så att dom är möjliga att bedöma.
  • Ta med dina (modifierade) lärandemål på papper till första kursträffen.

Kurslitteratur

Användbara resurser och exempel på betygskriterier

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

I inlämningsuppgiften ingår ett självständigt arbete inom det egna ämnesområdet.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Det finns tre obligatoriska examinationsuppgifter i kursen. Det är viktigt att uppgifterna görs senast utsatt tid för att kursen ska fungera. Kontakta kursledaren om du blir sen med en uppgift.

  • Inlämningsuppgift 1, del 1 (lärandemål och betygskriterieutkast) som lämnas senast 2 december 2022 klockan 19 i Canvas. 
  • Inlämningsuppgift 1, del 2 (kamratgranskning av två andra inlämningar) görs i Canvas senast 7 december 2022 klockan 19. 
  • Inlämningsuppgift 2, (frivillig preliminär inlämning med kamratåterkoppling), som lämnas in i Canvas senast 20 december 2022 klockan 19 med kamratåterkoppling helst senast 22 december klockan 19.
  • Inlämningsuppgift 2, (slutlig inlämning), som lämnas in senast 3 januari 2023 klockan 19 i Canvas. 
    Bedömning (med avseende på betygskriterierna nedan) och återkoppling på inlämningsuppgift lämnas av lärarna inför träff 3. Inlämning som uppfyller alla kriterier får godkänt, inlämning som inte uppfyller något kriterium får underkänt och inlämning som uppfyller minst ett men inte alla kriterier får Fx och kan kompletteras, se nedan.

Övriga krav för slutbetyg

Aktivt deltagandevid kursträff 1 och 2 är obligatoriskt.

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

Kursen har ingen graderad betygsskala. Betygskriterierna består därför huvudsakligen av lärandemålen. Mål 1, 3 och 4 har delats upp i två kriterier var.

  • redogöra för examinerbara lärandemål för en egen kurs (mål 1, bedöms i uppgift 1 (formativt) och uppgift 2)
  • redogöra för examinationsmoment för en egen kurs (mål 3, bedöms i uppgift 2)
  • formulera målrelaterade betygskriterier för en egen kurs (mål 2, bedöms i uppgift 1 (formativt) och uppgift 2)
  • demonstrera hur lärandemål, betygskriterier och examinationsmoment hänger ihop (mål 1 och 3, bedöms i uppgift 1 (formativt) och uppgift 2)
  • kritiskt granska och reflektera över andras uppställda betygskriterier  (mål 4, bedöms i uppgift 1)
  • kritiskt granska och reflektera över egna uppställda betygskriterier och andras återkoppling på dessa (mål 4, bedöms i uppgift 2)
  • redogöra för hur bedömningar kan vägas ihop till ett slutbetyg och reflektera över vilka effekter detta kan få (mål 5, bedöms i uppgift 2)
  • reflektera över hur betygskriterierna kan användas i den egna undervisningen (mål 6, bedöms i uppgift 2).

Möjlighet till komplettering

En inlämning av inlämningsuppgift 2 som uppfyller minst ett men inte alla kriterier får Fx och kan kompletteras inom fyra veckor (10 februari 2023) genom att en ny inlämning görs i Canvas. En komplettering som uppfyller alla kriterier blir godkänd. En komplettering som uppfyller alla utom ett eller två kriterier kan kompletteras en gång till (senast 3 mars 2023). Annars blir kompletteringen underkänd.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ändringar inför denna kursomgång

  • Kursträff 1 och 2 har gjorts 15 minuter längre.
  • Presentationen om studenternas perspektiv har flyttats till träff 2 så att den kan påverka inlämningsuppgift 2.
  • Kriterierna för inlämningsuppgift 2 har gjorts mer detaljerade.
  • En frivillig inlämning av en preliminär version av inlämningsuppgift 2 har lagts in så att det går att få kamratåterkoppling på den innan man gör sin slutinlämning.

Råd från kursdeltagare från föregående kursomgång (som var på engelska)

  • Ask questions, participate actively in all discussions, work systematically, keep deadlines, and participate in all meetings (even if not mandatory).
  • Please be aware of FX requirement in the course.
  • Make the ILOs and the grading as realistic as possible. Results can be used directly to courses.
  • Learn this stuff so you won't be one-upped by students who are playing the system.

Kursutvärdering och kursanalys

I slutet av första kursträffen görs en tvåminuters miniutvärdering. Vid den tredje kursträffen utvärderar vi kursen tillsammans, vilket utgör kursmötet för kursen (som krävs enligt KTH:s anvisningar för kursvärdering och kursanalys). Vid kursens slut görs en utvärdering med hjälp av en Learning Experience Questionnaire (LEQ). 

Efter kursens slut kommer kursledaren att göra en kursanalys som publiceras på kursens officiella kursutvecklingssida i kurskatalogen.

Fakta om kursomgång

Startdatum

2022-11-10

Kursomgång

  • HT 2022-50864

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kontakter

Kommunikation i kursen

Använd diskussionsforumet i Canvas för alla frågor och diskussioner som även andra kursdeltagare skulle kunna vara intresserade av.

Kursansvarig

Lärare

Lärarassistenter

Examinator

Övriga kontakter