Karin Sjöberg Forssberg
About me
Min forskningsprofil
Mitt forskningsintresse berör främst förändrings- och utvecklingsarbete, organisation och genus, med särskilt fokus på lärande. Licentiatavhandlingen, Att skapa drivkrafter för lärande och förändring, som blev färdig våren 2016 handlar om arbete med jämställdhetsintegrering i en kommun. Arbete med förändrings- och utvecklingsarbete i politiskt styrda organisationer har löpt som en röd tråd genom mitt yrkesliv, då jag arbetat som lärare, utvecklingsledare i kommun och i högskola/universitet, undervisningsråd på dåvarande Myndigheten för skolutveckling, konsult i ett Forskning- och Utvecklingsföretag (Apel FoU) och sedan 2015 som konsult i eget bolag. Uppdragen har kännetecknats av ett interaktivt förhållningssätt där empiri och teorier om hållbart utvecklingsarbete utgjort grunden för en gemensam kunskapsbildning. Sedan september 2017 är jag anställd som doktorand på enheten för ergonomi, KTH.
I mitt avhandlingsarbete studerar jag förutsättningar för utveckling av ett genusmedvetet arbetsmiljöarbete i kommunal sektor (hemtjänst och teknisk förvaltning). Ansatsen är interaktiv och arbetet är en del av ett AFA-finansierat forskningsprojekt där kommuner och Arbetsmiljöverket ingår i ett lärande nätverk tillsammans med oss forskare från KTH. Annika Vänje är projektledare.
Tidigare forskningsprojekt jag deltagit i har berört skolutveckling (Förståelsebaserat ledarskap och lärande) och jämställdhetsintegrering (Program för Hållbar Jämställdhet och Jämställdhet som innovationskraft i offentlig verksamhet).
Exempel på publikationer
Andersson, Susanne & Sjöberg Forssberg, Karin (2018) Organisatorisk mottaglighet för lärande och innovation. I Ohlsson, Jon & Granberg, Otto (red.) Lärande organisation 2.0. Lund: Studentlitteratur
Sjöberg Forssberg, Karin (2016) Att skapa drivkrafter för lärande och förändring. En studie om jämställdhetsintegrering och dess förutsättningar i en kommun. Licentiatavhandling, Linköpings universitet
Svensson, Lennart & Sjöberg, Karin (2009) Utvärdering som stöd för hållbar utveckling. I Svensson, Lennart; Brulin, Göran; Jansson, Sven och Sjöberg, Karin (red.) Lärande utvärdering genom följeforskning. Lund: Studentlitteratur
Sjöberg, Karin; Brulin, Göran och Svensson, Lennart (2009) Lärande utvärdering – följeforskning: En syntes. I Svensson, Lennart; Brulin, Göran; Jansson, Sven och Sjöberg, Karin (red.) Lärande utvärdering genom följeforskning. Lund: Studentlitteratur
Jakobsson, Erik; Sjöberg, Karin och Stigendal, Mikael (2013) Oväntade potentialer för tillväxt. I Svensson, Lennart; Brulin, Göran; Jansson, Sven och Sjöberg, Karin (red.) Att fånga effekter av program och projekt. Lund: Studentlitteratur
Böckerna Lärande utvärdering genom följeforskningochAtt fånga effekter av program och projekt finns även i engelsk version utgivna på Studentlitteratur.
Sjöberg, Karin (2011) Förändring i linjen eller vid sidan om. I Lindholm, Kristina (red.) Jämställdhet i verksamhetsutveckling Lund: Studentlitteratur
Callerstig, Anne-Charlott; Lindholm, Kristina, Sjöberg, Karin och Svensson, Lennart (2011). Jämställdhetsintegrering som hållbar utvecklingsprocess. I Lindholm, Kristina (red.) Jämställdhet i verksamhetsutveckling Lund: Studentlitteratur
Callerstig, Anne-Charlott; Lindholm, Kristina, Sjöberg, Karin och Svensson, Lennart (2011). Mot framtiden. I Lindholm, Kristina (red.) Jämställdhet i verksamhetsutveckling Lund: Studentlitteratur
Boken Jämställdhet i verksamhetsutveckling finns även i engelsk version utgiven på Studentlitteratur.
Sjöberg, Karin; Svensson, Lennart och Larsson, Kjerstin (2009).Läraren och arbetsplatsen – samverkan i sammanhang.I Hansson, Tomas (red.) Didaktik för yrkeslärare (2009). Lund: Studentlitteratur
Svensson, Lennart; Brulin, Göran och Sjöberg, Karin (2009). Gemensam kunskapsbildning för regional tillväxti Arbetsmarknad & Arbetsliv nr 15
Sjöberg, Karin m.fl. (2007). Vad kan man lära av arbetsplatslärande? Utveckling av yrkesutbildningar inom industri, äldreomsorg och kriminalvård. Lindesberg: Strands tryckeri
Sjöberg, Karin (2005).Utvärdering – till nytta eller tidstjuv?C-uppsats. Karlstads universitet