Minna Laurell Thorslund
Doktorand
Detaljer
Forskare
Om mig
Jag är doktorand sedan våren 2020 på Avdelningen för medieteknik och interaktionsdesign (MID) inom Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS). Som medlem i MID:s Sustainable Futures Lab är jag forskare inom socioteknisk omställning till ett hållbarare, fossilfritt samhälle. Jag är särskilt intresserad av att utveckla metoder och tankesätt för att inspirera människor till både kollektiv och individuell handling i omställningen, samt av våra känslors roll i hur vi svarar an på samtidens sammanflätade utmaningar. Daniel Pargman och Elina Eriksson är mina handledare. Under 2020-2023 deltog jag i forskningsprojektet Event Horizon, som finansierades av Energimyndigheten.
Jag har en magisterexamen i människa-dator-interaktion med ergonomi från UCLIC och en fil.kand i psykologi, båda från University College London i Storbritannien. Innan jag kom till KTH jobbade jag inom näringslivet med användarupplevelser, digital kommunikation och innehållsstrategi – läs gärna mer på LinkedIn.
Publikationer
Minna Laurell Thorslund and Ola Leifler. 2025. Exploring assumptions about sustainability: Towards a constructive framework for action in Sustainable HCI. In CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI ’25), April 26-May 1, 2025, Yokohama, Japan. ACM, New York, NY, USA, 13 pages. https://doi.org/10.1145/3706598.3714001
Aksel Biørn-Hansen, Elina Eriksson, Minna Laurell Thorslund, and Daniel Pargman. 2023. Using counterfactual scenarios to envision low flying academia. In DIY Methods Conference Proceedings, 2023. https://doi.org/10.17613/6hj0-5w42
Ian Brooks, Minna Laurell Thorslund, and Aksel Biørn-Hansen. 2023. Tech4Bad in the Oil and Gas Industry: Exploring Choices for ICT Professionals. In (2023 International Conference on ICT for Sustainability (ICT4S)), 2023. 142–153. https://doi.org/10.1109/ict4s58814.2023.00023
Elina Eriksson, Anne-Kathrin Peters, Daniel Pargman, Björn Hedin, Minna Laurell Thorslund, and Sandra Sjöö. 2022. Addressing Students’ Eco-anxiety when Teaching Sustainability in Higher Education. In (2022 International Conference on ICT for Sustainability (ICT4S)), 2022. 88–98. https://doi.org/10.1109/ict4s55073.2022.00020
Sahra Svensson-Höglund, Minna Laurell Thorslund, Jessika Luth Richter, Anna Richter Olsson, Charlotte Louise Jensen, Jaco Quist, Jennifer Russell, and Carl Dalhammar. 2022. Futures of Fixing: Exploring the life of product users in circular economy repair society scenarios. International Institute for Industrial Environmental Economics, Lund University. https://lup.lub.lu.se/record/25fb635d-7815-4382-bf3d-93f9caff641e
Minna Laurell Thorslund, Sahra Svensson-Hoglund, Daniel Pargman, and Elina Eriksson. 2022. From (e-)wasteland to Repair Society: Exploring ICT repair through speculative scenarios. In 2022 International Conference on ICT for Sustainability (ICT4S) (2022 International Conference on ICT for Sustainability (ICT4S)), 2022. IEEE, 179–189. https://doi.org/10.1109/ict4s55073.2022.00029
Handledda magisteruppsatser
COOL grocery shopping: Swedish consumers’ perception of country of origin information and labels in an online shopping environment. Sandra Sjöö, 2022 (DiVa)
Why do we stare at our screens more than we intend?: A case study on awareness of persuasive technology among young Swedes. Elias Alkvist Cetin, 2022 (DiVa)
Privacy concerns of Indonesian Internet users: Investigating the level of concern among ecommerce users. Rusna Rusna, 2022 (DiVa)
Handledda kandidatuppsatser
Centralisation on Decentralised Online Social Networks. Martin Ryberg Laude and Markus Brewitz, 2023 (DiVa)
Young Adults' Perspectives on Publicly Funded Social Media : Potential Purposes, Functionality, and Differences compared with Commercial Platforms. Elin Lundqvist and Erik Nordmark, 2023 (DiVa)
Manipulation of frame rate and its emotional effect on viewer perception in different formats. William O'Grady and Emil Währme, 2023 (DiVa)
Kurser
Examensarbete i datalogi och datateknik med inriktning mot interaktiv medieteknik, avancerad nivå (DA232X), lärare | Kurswebb
Examensarbete inom medieteknik, grundnivå (DM128X), lärare | Kurswebb
Hållbarhet och medieteknik (DM2573), lärare | Kurswebb
Ledning av komplexa förändringsprocesser (DM2800), lärare | Kurswebb
Människa-datorinteraktion, grundläggande teori (DH1623), lärare | Kurswebb
Människa-datorinteraktion, inledande kurs (DH1622), lärare | Kurswebb
Programintegrerande kurs i hållbar digitalisering (DM2802), lärare | Kurswebb